Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
34 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Al mijn Aubergine plantjes zijn niet hoger dan 5 cm. Ook andere, ondanks ze onder lampen staan.

Verpotten en naar buiten met die handel. De temperatuur is prima en er is geen lamp zo goed als echt zonlicht. ‘s Avonds weer naar binnen bij de echte warmteminners. Mijn lampen liggen allang weer op zolder. 

• Like 4
Geplaatst:

Laat ik ook maar eens reageren. Tot nu toe was dat nog niet nodig. Maar nu toch het Waterloo bericht. In twee keer geprobeerd om een ontkiemende plantje te krijgen. Helaas is dat niet gelukt.

De eerste poging was met 4 zaadjes in de vensterbank naast het aquarium voor nog iets meer warmte dan de 24/7 20 graden. Helaas niet warm genoeg.

De tweede poging was met de overgebleven 2 zaadjes. Daar had ik wat warmer plekje gevonden. Namelijk bovenop de omvormer van de zonnepanelen. Met een thermometer er in om de temperatuur te kunnen controleren.

Helaas ook hier geen succes. Ik heb ook nog overwogen om 100 % buitenteelt te gaan doen. Maar nu geen zaadjes meer.  Dus ik ga mij afmelding voor deze wedstrijd (en volgende). Voor mij was het meer meedoen is belangrijker dan winnen. Dat is zonder warmhoudmatje en kas gewoon onmogelijk gebleken. 

Geplaatst:
41 minuten geleden, hoekman zei:

Dat is zonder warmhoudmatje en kas gewoon onmogelijk gebleken. 

Dat is niet helemaal waar @hoekman. Ik heb noch een warmtematje noch een kas. Van de 8 zaden zijn er 2 ontkiemd via denomethode op de router. Daarna gewoon in de aarde in de vensterbank. Wel de eerste paar weken onder een groeilampje. Overdag 19 graden, ‘s nachts 15 graden binnenshuis. Nu staan ze overdag buiten en ‘s nachts nog in de vensterbank. Lang zo groot niet als van sommige anderen, maar echt wel volwaardige planten.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, hoekman zei:

Dat is zonder warmhoudmatje en kas gewoon onmogelijk gebleken. 

Dit klopt niet helemaal. Ik heb geen warmtematjes, groeilampen en ook geen kas. Bij mij is toch 1 van de 4 gezaaide zaden overgebleven. Er zijn er 2 ontkiemd, maar bij 1 bleef de zaadhuid zitten. Toen die eraf ging waren de blaadjes bruin helaas. Die dus weggegooid. Dus het kan wel zonder.

• Like 3
Geplaatst:

Ook ik heb de hoop opgegeven dat mijn enige plantje nog wat gaat worden. Op de foto van vanmorgen is ie niet goed te zien ( het is dat blauwe potje met dat roze labeltje) maar hij is dus nogal verschrompeld . Ik vermoed dat het plantje wel baat had bij zonlicht en warmte maar dat de temperatuur in de kas op deze zonnige dagen ( zo'n graad of 40 overdag met open raam en deur) toch net iets teveel van het goede was bij zo'n ieniemienie plantje.

Ik wens de overgebleven kandidaten veel succes toe met de wedstrijd.

20250512_084019.jpg

Geplaatst:
4 uren geleden, hoekman zei:

zonder warmhoudmatje en kas

Ook bij mij kiemen zonde warmtematje( op de wifitoren met Deno methode gekiemd) en zonder kas opgegroeid. Ik woon in een zeker niet lichte bostuin maar heb ze onder het dakraam gehad dat gaf ze blijkbaar genoeg licht.. Dat je nu niet meer doorgaat snap ik ( had je maar 6 zaden dus?)  en je bent helemaal niet alleen als afvaller er zijn behoorlijk wat afvallers met deze pittige wedstrijdgroente. Maar geef niet bij voorbaat op voor de volgende wedstrijden Hoekman

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Niet te snel opgeven. Ik spotte zojuist een mini plantje in de zaaitray van de eerste poging. Die stond nog steeds op het warmtematje dat al uit staat sinds de tomaten zijn opgekomen.  Dat warmtematje heeft me dus weinig geholpen.

Nu ben ik ineens weer in de race met 2 plantjes. Al hoewel, die miniplantjes moeten wel snel groter worden want ook dat eerste plantje is nog niet verder dan de kiemblaadjes. Dit stadium gaat echt super traag zag ik al bij jullie dus ik ga op zoek naar een extra dosis geduld. 

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

Ik vind dat ik voldoende geduld heb gehad. En als die 6 (of 7) nog willen, hebben ze nog steeds de kans. Ze staan in hun P9 potje op een heel zonnige plek in de volkstuin. In ieder geval heb ik geen zin meer in een wedstrijd waar je warmhoudmatjes, deno methode en kas nodig hebt. Dat past niet bij mij. Ik wil zaaien, uitplanten en vertroetelen. Ook geen plantjes kopen.

Dat deze zaden niet willen ontkiemen is natuurlijk niet de schuld van Lia. Die mogen we (ik ook) bedanken voor de organisatie.

• Like 5
Geplaatst:

Mijn enige overlevende plantje kwam niet uit de deno (die hebben het echt niet gehaald) en is ook gewoon op de vensterbank opgegroeid. Tot kiemen heeft ie wel even extra warmte gehad. Maar dat kan ook zonder warmtematje. Hij staat nu tijdelijk in de foliekas in de achtertuin omdat het te vol werd boven voor het raam. De foliekas is open, om de plantjes enigszins te acclimatiseren. Overdag staat ie al gewoon buiten. 

tip: zet ze in een grotere pot. De mijne begon pas echt te groeien toen ie de ruimte kreeg, in het P9 potje bleef hij erg klein. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...