Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Japanse kwartel (Coturnix japonica)

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Lol dan gaat het best hard. Als wij een omelet maken doen we dat met 20 eitjes voor 2 personen 🤣 (volume ongeveer gelijk aan 4 goede kippeeieren)

Geplaatst:
  • Auteur

Super leuk! Hoeveel heb je erin gedaan? En van eigen kipjes?

Geplaatst:
  • Auteur

Wow, dat wordt een drukte!! Helemaal leuk!

Geplaatst:

Zooo cute die kleintjes….😍Ik snap jou dilemma @Petrasmoestuin 🤔

Ik heb dat dan bij wel of niet mee fokken … komt ook weer e.a. bij kijken 😬 dus nee toch maar niet…wel heel leuk om het hier te volgen @Wortel en @Nasuada 😍IMG_4437.thumb.jpeg.f954d6916ab3687ee3585720e83705c1.jpeg

Mijn 4 kwarteltjes leggen iedere dag 3 eitjes dus laat loopt snel op idd…dus vandaag maar weer eens mijn “slanke” eisalade gemaakt…😋

Ik controleer de eitjes in kop water.. degene die boven komen drijven doe ik weg…

Ongv 14/20 kwarteleitjes

2 el Griekse yoghurt

1 el mayo

1tlp mosterd

paar druppels soyasaus

snuf kerrie poeder

bosje fijngeknipte bieslook uet.

peper en zout.

Alles mengen.

zuurdesembroidje met sla uet belegd met deze salade was weer heerlijke lunch 😋

En dan nu als het droog blijft hun hok schoonmaken😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_4435.jpeg

IMG_4436.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Klinkt ook als een goed recept!!

Geplaatst:

😅 @Petrasmoestuin is ook lekker met gewone eiteren hoor 4 stuks dan ongv 👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Geplaatst:

Oke! Ik ben weer opgelucht. 😊😊😂
Het lijkt mij heerlijk. Precies de ingrediënten die ik dus ook veel gebruik. Ik mis alleen de knoflook, die voeg ik dan toe. Jammie!

Geplaatst:

@wortel aaaahhh die kop van die kwartel! Te grappig! Goed gevangen dat momentum

Geplaatst:

Wat een mooie kuikens, hoe gaat het nu?

Heb je ze tijdens het broeden geschouwd?

ik gisteren maar ik zag geen klap door al die bruine vlekjes.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik schouw ze rond de 6-7 dagen, puur om de onbevruchte eruit te halen. Donker is goed. Ik probeer ook altijd te kijken of je een goede luchtkamer ziet, maar dat lukt bij de donkere eieren ook niet. Verder ga je niks zien.

Ik ben na de eerste dag 2 kuikens verloren. Denk degene die ik gehopen had (was erg klein) en nog een waar niks aan te zien was. Maar de overige 20 gaan heel goed. Zitten inmiddels in de grotere kooi in de garage (kleine stinkers). En ik denk dit weekend ze te verdelen over 2 kooien voor wat meer ruimte.

aangepast door Wortel

Geplaatst:
  • Auteur

20250613_122009.jpgZo weer wat eitjes verwerkt, met 12-15 eitjes per dag komt de koelkast snel vol. (Deze pan vol zijn er 58, dus van 4-5 dagen)

Een bak salade gemaak volgens het recept van @Vrouw Holle en een probeersel met een koreaans gerecht, gemarineerde Mayak eitjes volgens dit recept: https://www.culy.nl/inspiratie/koreaanse-drug-eggs-mayak-gyeran/ Een pot je voor mijn moeder en een voor mij om uit te proberen. Die moet een dagje staan dus nog even geduld voor het resultaat. De marinade ruikt in ieder geval heel erg lekker.

20250613_142235.jpg

20250613_141030.jpg

Geplaatst:

Wat leuk dat jij mijn recept ook maakt @Wortel 😊

Ga ik jouw recept uitproberen 😊 morgen komt de hele bups voor vaderdag dan lijkt mij dit een lekkere borrelhap🤔😊

Dankjewel voor het delen wortel 🙏🏻😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Geplaatst:

Gaat idd snel met de aantallen, ik zorg voor veel nageslacht.

40 broed eitjes verkocht ( 0,50 per eitje)

En aan 3 collega’s een setje van 10 eitjes weggegeven.

Elke woensdag krijgt mijn kleinzoon van 1,5 jr gekookt kwarteleitje. Hij vind ze geweldig.

Geplaatst:

Dit gaat misschien een beetje of topic. Maar ik kan eigenlijk geen antwoord vinden.

Hoe zorgen jullie ervoor dat de snavels niet te lang worden? Ik heb hooi pik rollen voor ze maar daar doen ze niks mee. Hun huisjes zijn van hout.

Ik weet dat ze bij kippen soms geknipt worden maar dat heb ik liever niet.

Geplaatst:

Ik heb bakstenen om mijn voederbakken heen staan @erendaal Ik had ook een kwartel met te lange snavel maar die heeft het blijkbaar toch zelf opgelost door haar snavel op de steen te “slijpen”…🤔

De eitjes is de marinade viel erg in de smaak @Wortel 😋

Ik had geen mirin in huis en las dat ik dat kan vervangen voor sherry maar dat had ik ook niet… dus zonder gedaan en beetje extra suiker toegevoegd… Ik had klein bakje gemaakt ; de eitjes stonden tot de helft bedekt maar wel gekeerd en dag later gegeten.

Marinade bewaard want voor herhaling vatbaar!!👍😊

Dankjewel voor delen van dat heerlijke recept! 🙏🏻😊

Zijn ze bij jou ook in de smaak gevallen?🤔😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

Nog net een foto kunnen maken voordat alles op was…😊

IMG_4519.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Hier zie ik ze ook regelmatig met de snavel over de tegels gaan. Geen te lange snavels gezien.

Ik vond zelf de gemarineerde eieren mhaw, niet vies maar gewoon gekookt vind ik ze lekkerder. Mijn moeder vond ze wel erg lekker. Ik was ook iets wat creatief met het recept omgegaan, met dezelfde uitkomst :) iets meer suiker.

Echter de heel veel eitjessalade ga ik zeker snel weer maken!

De 20 niet zo kleine kuikens meer gaan prima, groeien lekker door.

20250617_172940.jpg

Geplaatst:

Het kwartelhok staat in de kippenwei. Nu zijn de kwarteltjes een stuk zuiniger met eten en de hongerige veelvraat kuikenkippen weten nu het kwartelhok open te maken met als gevolg dikke vleeskuikens in het kwartelhok en rondvliegende kwartels in de wei, kippenhok tuin en zelfs bij de buren.

Ik dacht einde kwartelavontuur. En wonder boven wonder heb ik ze na twee dagen allemaal weer…… tenminste dat dacht ik. Toen ze gisterenavond allemaal hun gekookte eiermaaltje kregen kwam ik aan het tellen rond de bak.

Ik had er 10 gekocht, een niet gehaald dus zouden er 9 moeten zijn.

Ik heb er 11……. Huh??? 3 x tellen jahoor 11. Dacht dat ik mij vergist had dus wellicht had ik er 12 gekocht? Kijk net nog even naar de conversatie met de verkoper.

Toch echt 10 gekocht.

Zouden ze hier in de buurt in het wild leven? Niemand heeft kwartels hier in de buurt.

Heel raar. V

Geplaatst:
  • Auteur

Misschien dan inderdaad wilde die zich thuis voelen bij de groep. Europese kwartel komen wel voor in Nederland. Bijzonder en fijn dat je ze terug hebt!

aangepast door Wortel

Geplaatst:
  • Auteur

De dames gaan nog steeds goed, een 14-15 eitjes per dag.

20250620_203644.jpg20250620_203925.jpg20250620_204103.jpg

Vandaag van de eitjes quiche caprese gemaakt, pas goed bij het zomerse weer. En weer eer vers potie eisalade :)

Geplaatst:
  • Auteur

Geweldig!! Bij een iets hogere temperatuur komen ze wat sneller, bij lager wat langzamer. Allemaal binnen de marges natuurlijk :) Mijne zijn steeds rond dag 16. Eerste laat 15, laatste vroeg op dag 17.

Heel klein maar ik verbaas me er elke keer toch over dat het uit zo'n eitje kunnen komen. En hoe snel ze groeien! En het instinct wat ze al hebben :) Elke dag zie je ze veranderen.

aangepast door Wortel

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.