Jump to content

Japanse kwartel (Coturnix japonica)

Wortel

Recommended Posts

• 1 month later...

Het gaat nog steeds prima met ze. Ze zijn meer op hun gemak met het trieste weer dan ikzelf. Dus kijk vooral vanuit het keukenraam naar ze. De zandbak blijft favoriet voor een stofbad, af en toe wat rondstuiteren om vervolgens weer een tukje te doen. Blijft leuk om te zien.

• Like 1

• 3 weeks later...

Hoi iedereen,

Wij zijn van plan om van de zandbak ( 150 cm x 150 cm om te bouwen tot voliere en er dan een 3 tal vrouwelijke kwartels in te houden. ( Als huisdier) .

Inmiddels al heel wat informatie gezocht en ingelezen. Maar een aantal vragen blijven:

- wat is het verschil tussen de Harlekijn en de Japanse kwartel?

- is zand een goede bodembedekking?

- is dakleer de beste keuze voor dakbedekking of zo een golfplaat ook kunnen( wordt dit niet te heet?) 

- is het raadzaam kwartels in te enten of niet? 

- hoelang laten jullie de beits ( op waterbasis) luchten voordat je er vogels inzet? 

Bvd

• Arja featured and unfeatured this topic

Oh gelukkig, anders blijf ik slepen met die kwartels 😆

Ik hoop dat iemand je vragen kan beantwoorden. Je kunt misschien ook teruglezen in dit topic om informatie te vinden. Een andere optie is de zoekfunctie van dit forum, rechtsboven in beeld. 

Posted (edited)

Lol, komt goed zo. Over Harlekijn soort kan ik weinig zeggen, geen ervaring mee.

Qua bedekking is zand prima, kijk wel dat het schoon zand is. Schelpenzand is prima, daar pikken ze ook wel wat grit enzo uit. Zorg er wel voor dat je dat ook apart geeft.

Als je kuikens gaat uitbroeden/op laten groeien mogen ze de eerste weken nog niet op zand, ze weten dan het verschil met eten nog niet goed...

We even nadenken hoe je de poep uit het zand kunt zeven.

Zorg ervoor dat ze zich veilig voelen, de onderste rand afdekken zodat langs lopen ze niet aan het schrikken maakt. Verder schuilplekjes waar ze in/onder kunnen zitten. Klein randje gaan ze nog wel op maar een trapje zoals bij een kip werkt niet.

Dak als het maar droog is in het hok :). Doorzichtig is wel plus in voor en najaar voor voldoende licht, maar dat hangt ook van de locatie af.

Inenten, ik werk bij een producent voor vaccins... vaccin voor vogelgriep komt eraan. Echter als je je hok goed afschermt van wilde vogelpoep (goed dak dus) vind ik het risico voor ons minimaal. Het aantal dieren is klein en we zien zieke dieren snel omdat we onze dieren kennen. Goede hygiëne is altijd belangrijk! Denk bijvoorbeeld aan dat sommige dingen die kippen zonder problemen bij zich dragen dodelijk kan zijn voor kwartels.

Meeste (kippen)vaccins worden overigens voor grootgebruik gemaakt, geen idee of ze dat voor onze dieren willen gebruiken (denk aan 4000 kippen per flacon vaccin)

Maar goed eigen keus dus.

Beits hier niet gebruikt, en ander hout was hergebruik van een oud hok...

Edited by Wortel
  • Like 2

Ze de schuilplaatsen wel langs de rand, zo dat ze de ingang kunnen vinden. Als het ergens los in het midden staat dan wordt het lastig voor ze... Ik zou zeggen blind als een kwartel, maar het gezegde is anders...

• Like 2

• Jorieke123 changed the title to Japanse kwartel (Coturnix japonica)
  • 3 weeks later...

Vanavond hadden we weer een heerlijk maal met 2 kwartels.

Voor de statistiek; Rauw gewicht samen 310 gram, na het eten totaal 50 gram botjes over. 

Het klaarmaken doen we op de bbq samen met de asperges (uet) uit de vriezer. (En aardappel kroketjes van de supermarkt)

Voelt echt heel luxe :)

we eten ze overigens geheel naturel, ze hebben al een heerlijke smaak van zichzelf. Denk dat het dicht bij fazant zit, maar dat is al heel lang geleden dat ik dat gegeten heb...

Ze hebben ook echt meer smaak dan de kwartels die we een keer om te proberen bij de slager hadden gekocht.

• Like 2

@Wortelje hebt me toch wel erg nieuwsgierig gemaakt met dit topic. :) Vooral omdat ze zo weinig ruimte nodig hebben... Blijven ze bij jou jaarrond buiten? Lees daar verschillend advies over namelijk. Een hokje van 2x2m is makkelijk te realiseren bij ons nieuwe huis, dus makkelijker om mee te beginnen dan kippen. :D Die komen dan later wel.

Ze zijn gewoon buiten inderdaad, wel onder dak en beschermt van de ergste wind. Vocht en stof zijn de grootse vijanden ( naast roofdieren) Belangrijk is wel om de verhouding goed te houden. In jou geval zou ik voor 1 man of alleen maar vrouwen gaan.

En genoeg schuilplekjes om zich te verstoppen.

• 3 weeks later...

Over de bodembedekking bij kwartels; Na zandbakzand (op tegels op mijn dakterras onder een moestuinbak van 60x1,20m) en sto en hooi en vlaslemen… nu droog blad van wat ik in de herft voor mijn hek bij elkaar geraapt had na paar zonnige droge dagen zodat het blad goed droog was. In zakken verzameld en dat gebruik in nu als bodembedekking. 
Had ik dat maar eerder bedacht; kost niks… na verschonen gaat het met mest en al in mijn compostton , of als die vol is terug in een zak om  later toe te voegen… het blijft ook bij nat weer goed droog ( hok is alleen aan de voorkant open) en blijft niet aan hun pootjes vast zitten wat in het verleden met andere bedekking  vaak wel gebeurde en lastig weer te verwijderen is.

Mijn kwartels vinden het heerlijk om in te scharrelen en badderen. 👍😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

IMG_3459.jpeg

IMG_3458.jpeg

• Like 4