Jump to content

Japanse kwartel (Coturnix japonica)

Wortel

Recommended Posts

Zo het avontuur hier is echt begonnen. Eind juli een broedmachine en 24 broedeitjes van de Japanse kwartel gekocht. De bedoeling was om een groepje dames over te houden voor eitjes met een mannetje zodat we verder kunnen broeden. De te veel aan mannen gaan op wintersport.

De variatiet die ik heb zijn de Jumbo Brown or “Pharaoh Coturnix” oftewel de normale wildkleur en dan een lijn met grotere dieren die hopenlijk iets grotere eieren leggen en wat meer vlees geven. Elk kleurtje heeft een andere naam, vooral in America waar ze populair zijn om te houden op homesteads. Maar uiteindelijk zijn het allemaal hetzelfde soort. Overigens hebben we in Europa hebben ook onze eigen wilde variant (Coturnix coturnix). 

Waarom geen kippen voor eieren? Eigenlijk heel simpel, kippen hebben meer ruimte nodig en geven meer lawaai.

Ook nog een overweging, wij vinden kwartelvlees ook lekker,maar als je het over dierenwelzijn hebt lees dan maar dit stukje van wakker dier, dan hoef je geen kwartelvlees meer... (geldt overigens ook voor de kwartels verkrijgbaar bij de slager, dus niet alleen supermarkten) ; https://www.wakkerdier.nl/persberichten/jumbo-en-albert-heijn-verkopen-kwartelleed/

Dus een goede reden om dus deze grappig diertjes zelf te houden, te genieten van hun eitjes en af en toe een stukje vlees.

24 eieren on mee te beginnen geven in theorie 12 kuikens, broedeieren over de post zeggen ze uitkomst ongeveer 50%. Van die kuiken zijn theoretisch 50% dames, dus dan zou ik zo een groepje van ongeveer 6 vrouwen over houden met 1 of 2 mannen.

Nu blijkt in de praktijk deze redenering aardig te kloppen, inderdaad 12 uitgekomen. 1tje had wat moeite en later is op dag 2 er 1tje alsnog dood gegaan. Geen idee of dat dezelfde was. Maar goed dus uiteindelijk 11 overgehouden. Gisteren de blijvers buiten gezet, dit zijn 5 vrouwen en 2 mannen.

De bolletjes net uit de incubator, links zit een warmteplaat om ze op temperatuur te houden

20240731_151939.thumb.jpg.b5b463397e2fdce7d13772f820abd4c2.jpg

Dag 8, voor de warmteplaat, steeds een beetje hoger in te stellen.

20240806_165930.thumb.jpg.0d18fc3399d78c9e04594f92e1be7e8f.jpg

Overzicht tot gisteren:

InCollage_20240818_150257519.thumb.jpg.35c28c8dc6ec827e20e45dd720b776e4.jpg

Gisteren dus naar het grote hok (2x4m) buiten. Diegene in mijn hand op de foto hierboven is een man. Te herkennen aan de bruin/rode effen borst. De dames houden hun spikkels, dus makkelijk te zien.

Hooi is ideaal om in de kruipen :)

20240817_094941.thumb.jpg.2461c3e9beb38251ef098d38e1fc6885.jpg

• Like 5

Nou ze doen het prima, slapen is hun favoriete bezigheid. Wel graag ergens in of onder, dus de schuilplekken worden goed gebruikt. De huisjes zijn gewone leghokjes voor kippen, maar als je zo klein bent kun je er prima het de hele familie in.

20240819_130018.thumb.jpg.492f1906d388491014c2fdc6a0c822ad.jpg

De mannen komen nu ook mooi op kleur, de typische effen borst is nu helemaal goed te zien en ook de lichtere bruine kleur vind ik heel mooi.

InCollage_20240822_175034956.thumb.jpg.a2bb901e60934c109b806e600f7dbd4d.jpg

20240822_161050.thumb.jpg.9939c182bd152c8d2c5fc6a679044f14.jpg

• Like 6

• 3 weeks later...

6 weken oud, de mannen beginnen zich te laten horen. Af en toe een kleine kukel, maar heel anders dan een haan. Het is een maf geluid en na 1 roep is het gewoon weer stil. De dames moeten er nog niet zoveel van hebben, die lopen gewoon weg.

De mannen in de schuur hoor ik niet  gebrek aan dames daar om indruk op te maken. 

Verder gaat alles prima.

20240901_100602.thumb.jpg.b96b1ca029a13fa3544c107cebe564f9.jpg

• Like 3

Leuk project, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben is of je ze 'met huid en haar' opeet. Want een kip slachten/uitbenen is al zo'n gedoe...

Hoe moet dat met die mini-beestjes?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Dat kan ik je nu wel vertellen, de 4 heren die apart zaten zijn op wintersport. 

20240914_104033.thumb.jpg.f30bb66f04e170746c1a8c0c3ca01124.jpg

Een goed voorbeeld van het proces staat op youtube (voor diegene die het willen zien)

Het verwerken viel ons heel erg mee. Was voor ons de eerste keer. Na een klein uurtje waren we helemaal klaar.

Gemiddeld gewicht is voor deze na schoonmaak 155 gram per stuk. Dus 1 kwartel per persoon.

Lijkt me een prima gewicht voor dieren van 7 weken oud.

Overigens van de dames deze week de eerste eitjes, totaal nu 5.

20240913_104043.thumb.jpg.91238000628ac1ebaa9e621604439b2b.jpg

De eerste 3, grotere 15 gram, de andere 2  zijn 10 gram. De 2 niet op de foto zijn 11 en 12 gram.

• Like 7

Wat leuk dit!

Hier ook een kwartel fan!!

Dus ga dit ook volgen.😊

wist niet dat je msn/vrouw aan borst borstspikkels kunt herkennen🤔

of is dat alleen bij groter ras zo?

wisten jullie dat kwartel eitje 0 allergeen hebben? En “tig keer” zo gezond zijn als een kippenei?

Google maar eens …😊

• Like 2

De dames leggen nu elke dag een 2 a 3 eieren. Gebruik er 7-8 voor een lekker omelet. 

Gelukkig heb ik een speciale schaar hiervoor, dat maakt het openen een makkie. De schaal is best dik en stevig.

De eitjes smaken prima, net zoals kippeeieren. Niet zoals een eende ei, die voor mij toch een soort bijsmaak heeft.

Ze hebben inderdaad een hogere voedingswaarde dan kippeeieren maar ook hiervoor kun je nog gewoon allergisch zijn. Maar je kan bijvoorbeeld allergisch zijn voor kippeeieren maar niet voor die van kwartels of andersom of voor beide. Hangt er gewoon vanaf voor welke stof van het ei je allergisch bent.

Het onderscheid man/vrouw hangt af van de kleur soort die je hebt. Je hebt ook nog een type waarbij je het als kuiken al kunt zien, de Rotkopf. Maar je hebt ook allerlei andere kleurtjes waarbij je het niet aan de veren kunt zien.

Edited by Wortel
  • Like 2
  • Thanks 2

OW aha👍😊

Ik had eens een groepje dames uitgezocht bij dierenhandel Hoogendoorn . De verkoper controleerde dan de sekse van dege die ik uit grote groep aanwees .

Er was een klein schattig spier witte bij… ik noemde haar snowwithe 😊

Bleek een pittige dame te zijn altijd kattig naar de andere toe…

Afijn de jaren verstreken en snowwithe bleef als laatste over.

Bij Hoogendoorn mag je oude dieren inleveren voor herplaatsing . Dus zo gezegd zo gedaan! Kwam de verkoper vertellen dat zij een hij is!!😂 Ja en toen viel bij mij het kwartje pas🤦‍♀️😊

• Like 6

Mijn kwartel hokje is maar klein 60x1,20 onder een airbak CJodokus 

Ik had daarvoor al eerder een groepje met kwartelhaantje  maar ik vind dat de dame’s niet genoeg uit de voeten konden voor al dat hanige gedrag…😅

En natuurbroed ging het ook al niet worden… vandaar dat ik groepje zonder haan wilde…😊

• 4 weeks later...
  • Jorieke123 changed the title to Japanse kwartel (Coturnix japonica)
  • Arja featured and unfeatured this topic