Wortel Posted August 18, 2024 Share Posted August 18, 2024 Zo het avontuur hier is echt begonnen. Eind juli een broedmachine en 24 broedeitjes van de Japanse kwartel gekocht. De bedoeling was om een groepje dames over te houden voor eitjes met een mannetje zodat we verder kunnen broeden. De te veel aan mannen gaan op wintersport. De variatiet die ik heb zijn de Jumbo Brown or “Pharaoh Coturnix” oftewel de normale wildkleur en dan een lijn met grotere dieren die hopenlijk iets grotere eieren leggen en wat meer vlees geven. Elk kleurtje heeft een andere naam, vooral in America waar ze populair zijn om te houden op homesteads. Maar uiteindelijk zijn het allemaal hetzelfde soort. Overigens hebben we in Europa hebben ook onze eigen wilde variant (Coturnix coturnix). Waarom geen kippen voor eieren? Eigenlijk heel simpel, kippen hebben meer ruimte nodig en geven meer lawaai. Ook nog een overweging, wij vinden kwartelvlees ook lekker,maar als je het over dierenwelzijn hebt lees dan maar dit stukje van wakker dier, dan hoef je geen kwartelvlees meer... (geldt overigens ook voor de kwartels verkrijgbaar bij de slager, dus niet alleen supermarkten) ; https://www.wakkerdier.nl/persberichten/jumbo-en-albert-heijn-verkopen-kwartelleed/ Dus een goede reden om dus deze grappig diertjes zelf te houden, te genieten van hun eitjes en af en toe een stukje vlees. 24 eieren on mee te beginnen geven in theorie 12 kuikens, broedeieren over de post zeggen ze uitkomst ongeveer 50%. Van die kuiken zijn theoretisch 50% dames, dus dan zou ik zo een groepje van ongeveer 6 vrouwen over houden met 1 of 2 mannen. Nu blijkt in de praktijk deze redenering aardig te kloppen, inderdaad 12 uitgekomen. 1tje had wat moeite en later is op dag 2 er 1tje alsnog dood gegaan. Geen idee of dat dezelfde was. Maar goed dus uiteindelijk 11 overgehouden. Gisteren de blijvers buiten gezet, dit zijn 5 vrouwen en 2 mannen. De bolletjes net uit de incubator, links zit een warmteplaat om ze op temperatuur te houden Dag 8, voor de warmteplaat, steeds een beetje hoger in te stellen. Overzicht tot gisteren: Gisteren dus naar het grote hok (2x4m) buiten. Diegene in mijn hand op de foto hierboven is een man. Te herkennen aan de bruin/rode effen borst. De dames houden hun spikkels, dus makkelijk te zien. Hooi is ideaal om in de kruipen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 18, 2024 Share Posted August 18, 2024 Leuk om te volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat. En ze groeien snel hè! Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted August 18, 2024 Share Posted August 18, 2024 Oehhhhh wat spannend allemaal! Superleuk ik ga meelezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 18, 2024 Share Posted August 18, 2024 Wat een leukerds! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted August 22, 2024 Author Share Posted August 22, 2024 Nou ze doen het prima, slapen is hun favoriete bezigheid. Wel graag ergens in of onder, dus de schuilplekken worden goed gebruikt. De huisjes zijn gewone leghokjes voor kippen, maar als je zo klein bent kun je er prima het de hele familie in. De mannen komen nu ook mooi op kleur, de typische effen borst is nu helemaal goed te zien en ook de lichtere bruine kleur vind ik heel mooi. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 22, 2024 Share Posted August 22, 2024 Mooie beestjes hoor Ze groeien hard maar zijn nog steeds wel mini natuurlijk. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted September 8, 2024 Author Share Posted September 8, 2024 6 weken oud, de mannen beginnen zich te laten horen. Af en toe een kleine kukel, maar heel anders dan een haan. Het is een maf geluid en na 1 roep is het gewoon weer stil. De dames moeten er nog niet zoveel van hebben, die lopen gewoon weg. De mannen in de schuur hoor ik niet gebrek aan dames daar om indruk op te maken. Verder gaat alles prima. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 8, 2024 Share Posted September 8, 2024 Leuk project, maar waar ik nu zo benieuwd naar ben is of je ze 'met huid en haar' opeet. Want een kip slachten/uitbenen is al zo'n gedoe... Hoe moet dat met die mini-beestjes? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted September 14, 2024 Author Share Posted September 14, 2024 Dat kan ik je nu wel vertellen, de 4 heren die apart zaten zijn op wintersport. Een goed voorbeeld van het proces staat op youtube (voor diegene die het willen zien) Het verwerken viel ons heel erg mee. Was voor ons de eerste keer. Na een klein uurtje waren we helemaal klaar. Gemiddeld gewicht is voor deze na schoonmaak 155 gram per stuk. Dus 1 kwartel per persoon. Lijkt me een prima gewicht voor dieren van 7 weken oud. Overigens van de dames deze week de eerste eitjes, totaal nu 5. De eerste 3, grotere 15 gram, de andere 2 zijn 10 gram. De 2 niet op de foto zijn 11 en 12 gram. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted September 14, 2024 Share Posted September 14, 2024 @Wortel leuk hoor, die eitjes ook! Altijd zo mooi. Als je nu ook nog een witte druif hebt staan…. 😋 https://www.okokorecepten.nl/recept/kip-gevogelte/kwartel/kwartels-witte-druiven https://koken.vtm.be/sos-piet/recept/kwartel-met-druiven?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F klassieker natuurlijk! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted September 14, 2024 Author Share Posted September 14, 2024 Haha die hebben we wel staan, maar niet zo'n goed druivenjaar helaas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 15, 2024 Share Posted September 15, 2024 Dat : ze zijn op wintersport….ik moet daar zo om lachen! 😊😉 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted September 17, 2024 Share Posted September 17, 2024 Ik maak wel eens piepkuikens met druivensaus. Krijg spontaan trek! Mooi werk. Eet smakelijk! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 Wat leuk dit! Hier ook een kwartel fan!! Dus ga dit ook volgen.😊 wist niet dat je msn/vrouw aan borst borstspikkels kunt herkennen🤔 of is dat alleen bij groter ras zo? wisten jullie dat kwartel eitje 0 allergeen hebben? En “tig keer” zo gezond zijn als een kippenei? Google maar eens …😊 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 10 minuten geleden, Vrouwholle zei: 0 allergeen Wat bedoel je daar precies mee? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 Dat volgens mijn info Jorieke, mensen die allergisch zijn voor kippeneieren wel kwarteleitjes kunnen eten…🤔 Of is dat inmiddels ook weer achterhaald…😬? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted September 19, 2024 Author Share Posted September 19, 2024 (edited) De dames leggen nu elke dag een 2 a 3 eieren. Gebruik er 7-8 voor een lekker omelet. Gelukkig heb ik een speciale schaar hiervoor, dat maakt het openen een makkie. De schaal is best dik en stevig. De eitjes smaken prima, net zoals kippeeieren. Niet zoals een eende ei, die voor mij toch een soort bijsmaak heeft. Ze hebben inderdaad een hogere voedingswaarde dan kippeeieren maar ook hiervoor kun je nog gewoon allergisch zijn. Maar je kan bijvoorbeeld allergisch zijn voor kippeeieren maar niet voor die van kwartels of andersom of voor beide. Hangt er gewoon vanaf voor welke stof van het ei je allergisch bent. Het onderscheid man/vrouw hangt af van de kleur soort die je hebt. Je hebt ook nog een type waarbij je het als kuiken al kunt zien, de Rotkopf. Maar je hebt ook allerlei andere kleurtjes waarbij je het niet aan de veren kunt zien. Edited September 19, 2024 by Wortel 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 OW aha👍😊 Ik had eens een groepje dames uitgezocht bij dierenhandel Hoogendoorn . De verkoper controleerde dan de sekse van dege die ik uit grote groep aanwees . Er was een klein schattig spier witte bij… ik noemde haar snowwithe 😊 Bleek een pittige dame te zijn altijd kattig naar de andere toe… Afijn de jaren verstreken en snowwithe bleef als laatste over. Bij Hoogendoorn mag je oude dieren inleveren voor herplaatsing . Dus zo gezegd zo gedaan! Kwam de verkoper vertellen dat zij een hij is!!😂 Ja en toen viel bij mij het kwartje pas🤦♀️😊 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 Ach ja, een mannelijk Sneeuwwitje, en waarom ook niet. Hoewel, in dit geval maakt het toch wel uit 😅 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 Mijn kwartel hokje is maar klein 60x1,20 onder een airbak CJodokus Ik had daarvoor al eerder een groepje met kwartelhaantje maar ik vind dat de dame’s niet genoeg uit de voeten konden voor al dat hanige gedrag…😅 En natuurbroed ging het ook al niet worden… vandaar dat ik groepje zonder haan wilde…😊 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CJodokus Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 En heb je nu meer rust in het kippenhok (kwartelhok)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 Jazeker..,igv geen in de nek kale kwarteldames’s meer… Soms heeft de haan een lievelings dame die je er zo uitpikt door hun soms zelfs “gewonde” nek…😬 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted September 19, 2024 Author Share Posted September 19, 2024 Ja dat snap ik als je niet zoveel ruimte hebt. Hier hebben ze een hok van 2x4m met allerlei schuilplekken. De dames duiken daaronder als ze de heer zat zijn. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vrouwholle Posted September 19, 2024 Share Posted September 19, 2024 Precies dat wortel.. de mijne hebben 1 schuil plek maar daar volgde de haan gewoon… Dus nu zonder haan weer rust in de tent👍😊 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted October 16, 2024 Author Share Posted October 16, 2024 Alles gaat zijn gangetje met de kwartels, wel zijn ze nu in de rui en leggen dus geen eitjes momenteel. Maar met de winter voor de deur en zonder extra licht is dat te verwachten. Nieuwsgierig zijn ze wel 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts