Jump to content

Foliekas bekleden

Tanja65

Recommended Posts

Hoi, wij hebben een karkas van een aan gort gewaaide aluminium foliekas over en zijn van plan deze met landbouwplastic te bekleden. Zijn er do’s and don’ts? Op dit moment is het plan het volgende:

- main karkas overdwars overtrekken met folie, onderkanten vastzetten met stenen 

- vastzetten bij de schroeven dwars door de folie heen, door op het folie UV bestendige duct-tape te plakken, de schroef er door te steken, en dan af te plakken met dezelfde tape. Eventueel ringetje er nog onder. Zo scheurt het hopenlijk niet in maar zit het wel vast.

- voor het dichte uiteinde gewoon het overtollige folie ofwel dichtvouwen en vastplakken ofwel knippen en vastplakken 

- voor het open uiteinde (deur) ben ik nog aan het nadenken hoe dit te construeren

- raampjes maken door ducttape in een vierkant te plakken, u-vormig een uitsnede te maken (de bovenste taperand is voor stevigheid), en dan de randen allemaal af te plakken met tape. Van binnenuit gaas plakken en lintjes voor het oprollen en lintjes onderaan om vast te zetten. Eventueel een extra stuke ducttape aan de zijkanten van het raam om een overlap te creeeren tegen de kou. 

Suggesties so far? Alles is welkom. Vooral de deur is nog een hersenkraker. Dichtslaan en een steen er op kan altijd natuurlijk. Maar ik broed op iets meer sophisticated.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Aangezien jullie toch met duct-tape in de weer gaan: waarom zet je met dat tape geen extra grote ritsen vast als deur? Met extra lange linten zodat je hem op verschillende niveaus kunt vastzetten/oprollen. Dat soort ritsen zijn tot wel 2 meter lengte te koop. Bijvoorbeeld bij onze Chinese vrienden.

Edited by Dahli
  • Like 1

Dank! Daar ga ik zeker even naar kijken. En we zitten niet per se vast aan duct-tape. Het lijkt voor nu de handigste oplossing, vooral omdat het ook in UV/weerbestendige versie te koop is. Andere opties zijn ook welkom. 

Edited by Tanja65

Hoe groot is die foliekas eigenlijk?

Het klinkt mij nogal gammel in de oren. Als de foliekas op de wind staat dan heb je aan die stenen niet zoveel. Wanneer de wind op een of andere manier onder het plastic kan dan is er geen houden meer aan. Ook moet het plastic voldoende ondersteuning hebben want als het flink sneeuwt heb je kans dat heel het zaakje in stort (door het gewicht van de sneeuw, is zwaarder als je denkt). Verder: ieder gat of gaatje betekent een potentiële verzwakking van het plastic.

Bij folietunnels wordt aan de zijkant meestal een diepe voor ( 70--90 cm diep) gegraven waar je het plastic u-vormig in legt. In de 'U' gooi je dan het zand. De kans dat het plastic weg waait wordt zo geminimaliseerd. Voor de kopkanten heb je speciale aluminium profielen/strips. Deze maak je met zelftappende schroeven vast aan  de tunnel. In dit profiel past een plastic strip waarmee je het plastic vast zet.  Kan hier momenteel geen afbeelding van vinden op het internet maar zijn verkrijgbaar voor de professionals.

• Like 1

De kas (nou ja) is 2x3m en komt in een hele kleine, beschutte achtertuin, min of meer in een hoek, met de lange achterzijde op kleine aftstand van de schuur. Zelfs met flinke storm is de hoeveelheid wind daar redelijk beperkt. Ik denk dat (stoep)stenen langs de onderzijde daar voldoende zouden moeten zijn om het zeil op z’n plek te houden. Eerlijk gezegd heeft hij, welliswaar met een officiele hoes, eerder op de moestuin volledig onbeschut pal in de volle wind gestaan, op min of meer dezelfde manier, vast aan de onderkant met stenen. Daar stond het geraamte wel met palen aan de grond, dat zouden we thuis ook nog kunnen doen. Ik maak me meer zorgen dat landbouwzeil niet aan het geraamte vast is te maken, en dat dat iets doet met de windgevoeligheid. Vandaar het idee om toch door het zeil heen e.e.a. vast  te zetten. En het klopt, dat verzwakt het zeil. We hopen dat dus met de ducttape te beperken. 

Ik weet niet of je het landbouwzeil al hebt, en of je het geld er voor over hebt, maar je kunt ook op zoek naar stevig zeil waar al ogen in verwerkt zitten. 

Deze kwam ik tegen na een google search. Het zeil is ttransparant, 380 gram per vierkante meter dus best stevig lijkt me. En er zitten al ogen in verwerkt en dat lijkt me een stuk steviger dan dat je zelf gaatjes gaat maken en met ductape aan de gang gaat. Zelfs al sta je in een beschutte tuin, onderschat de kracht van een storm niet! Met een stuk van 3x5 meter neemt kun je in ieder geval de langste zijden bedekken en onderaan vast maken, Zaak is om het goed strak te trekken, want juist van het klapperen van de wind zal je zeil slijten.

En dan moet je alleen nog iets verzinnen op de kopse kanten. Afhankelijk van je wensen voor de deur zou je bijv iets kunnen improviseren.

zeil.png

• Like 1

Wat je ook nog zou kunnen doen is dat je  aan de binnenkas van je kas houten panlatjes bevestigd aan de aluminium frames. Bijvoorbeeld met van die klemmetjes/zadels waarmee je buizen vastzet . Die latjes kan je bijvoorbeeld onderin doen maar ook op halverwege de hoogte voor meer stevigheid.

En dan trek je het landbouwzeil erover en op de plek van de houten latjes aan de binnenkant schroef je aan de buitenkant ook van die houten latjes aan vast. Lijkt me steviger dan ductape.   De ventilatieopeningen zou ik aan beide kopse kanten doen..,

• Like 1

Is het zo'n hoes als op de foto die je nodig hebt  @Tanja65 ? Indien  ja dan heb ik wat voor je. Twee seizoenen gebruikt en in goede staat. Tegen verzendkosten mag je hem hebben. Ter indicatie : gewicht is ongeveer 4 kilo en kan compact opgevouwen worden..

(Foto vertekent. Poten staan in werkelijkheid zuiver verticaal.)

IMG_0597.thumb.JPG.55820dbdc427a3c9abb7f64c1958ee3f.JPG

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Mooi dat je de hoes kunt gebruiken @Tanja65  . Ik heb hem niet meer nodig omdat mijn frames al jaren alleen nog maar, met netten er over, gebruikt worden om er erwten onder te telen.

Ik heb de hoes nog even gecontroleerd door hem los over een van de frames te leggen. Het materiaal is in goede conditie. Het enige minpuntje is een scheurtje in het gaas van een van de raampjes maar dat moet eenvoudig te verhelpen zijn. De wat droge ritsen heb ik met siliconenspray weer goed gangbaar gemaakt.

hoes1.thumb.JPG.a2f8cab7cfc2ee957cbb9e7f83a67fd3.JPG

hoes2.thumb.JPG.14e0b89dfb402ef0e8d80767dc1f647b.JPG

Hij komt er dus aan. Verdere bijzonderheden geef ik je via pb.

• Like 1
  • Thanks 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 2 weeks later...

Geen ducktape gebruiken, dit verteert al na een paar maanden. Ik heb verschillende plakmethodes uitgeprobeerd op folie, maar er is er eigenlijk geeneen die het lang uithoudt. Siliconenkit, superlijm, contactlijm, allemaal overleven ze niet in wind en regen en zon. Naaien is eigenlijk de beste methode op stukken folie aan elkaar te krijgen. 

• Like 1

Dank je, @Tani. We hebben inmiddels de hoes van @Frans ontvangen, dus zelf knutselen hoeft in elk geval dit seizoen niet! Onze ervaring met ducttape is trouwens wel enigszins anders. Wij hadden onze oude hoes hier en daar gerepareerd met ducttape, hij heeft de stormen uiteindelijk niet doorstaan, maar de plekken die we hadden gerepareerd met ducttape zaten nog redelijk vast. Maar misschien als het nog langer had moeten staan, geen idee. Maar voor nu geen probleem en tnx voor de waarschuwing.