Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vorig jaar had ik een zakje vitabella pootaardappelen besteld, ik meen iets van 2,5 kilo en toen kreeg ik heel veel kleine aardappeltjes, veel te veel had ik er toen, en de oogst viel uiteindelijk nog tegen ook.

Dit jaar heb ik bij Vreeken pootaardappelen besteld, en nu heb ik slechts 10 knolletjes die liggen nu voor te kiemen op zolder. En dat is weer te weinig.

Mijn vrouw ging zojuist naar de markt, dus ik zei tegen haar, haal even wat aardappeltjes voor in mijn moestuin, neem maar een kilo Rosevalletjes en doe nog maar een zakje aardappels die jij lekker vindt. Dus ze komt net met 2 zakjes thuis en ik vraag wat voor soort is die tweede zak? Zegt ze, "weet ik veel, het zijn vastkokers" 😂

Maar nu mijn vraag, kan ik ze gaan poten morgen,  of is het toch echt  aan te bevelen om ze ook voor te gaan kiemen en dan over een week of 2 pas te planten ?

Ik ben van plan om ze in aardappelkweekzakken te planten, en ik kan die zakken evt de komende 3 weken in mijn kasje kwijt, totdat ik de tomaten ga planten en dan zal ik ze weer buiten moeten zetten. Maar ik heb geen idee of dat te warm is of niet? Wat zeggen jullie ? Binnen of buiten neerzetten?

20250411_142033.jpg

20250411_141833.jpg

Geplaatst:

Pootaardappelen zou ik wel in de grond doen, zonder voor te spruiten.

Maar aardappelen uit de winkel zou ik persoonlijk wel voorspruiten, want je weet niet of ze bespoten zijn met anti-spruit middel.

• Like 1
Geplaatst:

OK thanks, die Goldmarie pootaardappeltjes neem ik morgen dan mee naar de tuin ,ook al hebben ze nog maar heel kleine spruitjes.

En zou het zin hebben om die dan voorlopig even in de kas te zetten voor een snellere groei of is dat juist vragen om problemen qua hitte ?

Voor die andere aardappels :

Ik heb inderdaad weleens gehoord dat je beter geen gebruik kan maken van supermarktaardappelen omdat die mogelijk zijn behandeld met anti-spruitmiddel.

Maar stel, mochten deze behandeld zijn met anti-spruitmiddel , wat is dan precies het voordeel van voorspruiten ? Dat je de aardappels eventueel nog op kan eten mochten ze niet willen spruiten ?

Geplaatst:

Volgens mij is dat ook wel eens blabla, dat anti- spruitmiddel. Ik kweek al heel veel jaren een paar kleine rijtjes aardappelen van de AH of ergens anders, ik let niet eens meer op bio. Maar ik laat ze wel liggen tot ze spruiten maken voordat ik ze in de grond stop 🧐

Ik hoef geen kwart moestuin aardappelen om te bewaren omdat ik niet elke dag aardappelen eet, maar ik vind nieuwe aardappelen wel heeeeel lekker, dus daar kweek ik die paar rijtjes graag voor. En ik ben wel een beetje jaloers, Roseval is mijn favoriete aardappeltje, maar de AH hier heeft ze alleen rond kerst, dus ik doe het nu met een paar rijtjes Cerisa. 

Maar let vooral even op als je de Roseval gaat oogsten. Ze zijn vers prachtig roserood met een parelmoerglans 😍 Verder ook heel smakelijk

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, woldistel zei:

Volgens mij is dat ook wel eens blabla, dat anti- spruitmiddel.

Ik heb het wel gehad, een keer op in Fr gekochte sjalotten en een keer bij de krielaardappels Ratte, gekocht als consumptieaardappels bij de LIDL.

Ik had al gezocht naar een foto maar zal nog eens zoeken, het is al weer wat jaren terug.

pootaardappelen - Ruilen en verkopen: vraag en aanbod - Moestuin Forum

"Ook nog wat Ratte aardappeltjes opgegraven.

Ik had een portie gekocht bij de supermarkt en die bleek met kiemingsremmer te zijn behandeld.

Sommige aardappeltjes liepen goed uit in het voorjaar, andere besloten dat pas na de zomer bij de eerste buien te doen.

En er waren er bij die wel wilden maar die door de kiemingsremmer niet konden.

Ze leefden nog wel en hadden veel kleine spruitjes gemaakt maar er gebeurde verder niets meer."

Ik denk dat de verhouding gelijk was tussen niet uitlopen, laat uitlopen, en goed uitlopen.

De late uitlopers hadden een zeer kleine opbrengst.

Het was natuurlijk ook een slecht jaar voor aardappels, zeker hier op de droge zandgrond.

Twee (doorgesneden voor het poten) niet uitlopers:

aangepast door Patrijs
  • Like 2
Geplaatst:

Mijn aardappelen kwamen overigens van de markt. Heel misschien is dat iets veiliger dan supermarktaardappelen qua kiemremmers. Roseval aardappelen kun je ook maar enkele weken bewaren las ik,  dus misschien doen ze daar sowieso geen kiemremmers op.

Misschien dat ik dan morgen gewoon alvast de helft ofzo (afhankelijk wat er nog aan potgrond en kweekzakken ligt)  in de aardappelkweekzakken zet, en dat ik de rest  laat voorkiemen,

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb Levante pootaardappels gepoot. Ik heb er nog 14 over. Iemand interesse?

Ik zou het dan graag willen ruilen met iets. Heb je dan iets in de aanbieding? Ik zou helemaal blij zijn als je een jonge artisjok plant voor me hebt... 

Iemand interesse? Ik woon in Amersfoort. 

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@Patrijs

Dit zijn mijn vitabella's in de tunnel.

Ze zijn geëxplodeerd, geloof ik...😄

Mijn vraag is: moet die tunnel er nog steeds overheen?

Overdag staat hij nu open en 's nachts dicht, maar kan ik hem er al af halen?

Ik hoorde gisteren en vannacht nog verhalen over vorst aan de grond, ik weet niet hoe het bij jou is.

Die van mij staan dag en nacht onder een half open tunnel. Dat is hier genoeg.

Ik kijk even de lange termijn verwachting tot de IJsheiligen aan en beslis dan.

Vorig jaar hadden we rond deze tijd nog een pittige nachtvorst hier met flinke schade aan de aardbeibloesem tot gevolg.

afgelopen nacht:

Schermafbeelding 2025-04-29 115933.png

aangepast door Patrijs
  • Like 2

Die minimumtemperaturen zijn erg verschillend op de vele sites.

Lastig...

Ik laat de tunnel er nog maar even op dan.

aangepast door Rookie
Geplaatst:

Ik heb de eerste bloem uit mijn aardappels gisteren verwijderd. Vind het wel heel vroeg. Misschien was het ook wel een vroeg ras. Geen idee welke. Is van vorig jaar achtergebleven. Maar de andere achterblijvers zijn lang niet zo ver.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...