Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
heb er zaad van... nu nog ontkiemen hopelijk
schreef Erny

Even ervaring met zaaien, was bij deze soort opvallend moeilijk om ze groot te krijgen. Als je vers zaad hebt is kiemen erg makkelijk. Maar de zaailingen zijn erg gevoelig aan binnen staan/droge lucht, zelfs onder een kap o.i.d. voor hogere luchtvochtigheid en ook voor te veel water. Hier ging de een na de ander ten onder toen ik ze verleden jaar december zaaide. Had nog enkele zaden over en later lukte het veel beter. Wacht met zaaien (evt. korte kou-voorbehandeling en dagje weken in lauw water) tot maart/april, zodat de opgroeiende planten al snel in vrij grote potten naar buiten kunnen op een plekje in de halfschaduw. Als je ze door de kritische eerste 3 maanden heenkrijgt, gaat het verder voorspoeding....hier een van al 70 cm. onlangs uitgeplant. Heet slaapboom omdat de bladeren 's avonds dichtvouwen...beetje als kruidje-roer-me-niet...is er verre familie van.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Goedenavond,

Sinds een paar maanden hebben wij onze eerste moestuin grenzend aan ons nieuwe huis en nu is er deze gast opgedoken die erg snel groeit en woekert , het begon op het stuk tussen de aardappelplanten in maar spreid zich nu ook uit naar andere delen van de moestuin, het is zeer makkelijk eruit te halen als je het met wortel en al eruit kan tillen maar daarbij verliest het wel al z'n witte bloemetjes..

Zou iemand me kunnen helpen met erachter komen wat het is?

Op de eerste foto is een vrij "nieuw" plantje en op de tweede een paar die al aardig hebben kunnen groeien.

Alvast bedankt!

image81171472601674.jpegimage48171472601676.jpeg

Geplaatst:
Perzische slaapboom (Albizia julibrissin)

Hier in Zaandam heeft iemand op een zonnig binnenplaatsje een joekel van zo'n boom staan, echt een beauty. Voorziet hele plaatsje van schaduw en bloeit met kilo's bloemen. Blijkbaar gedijt ie goed in een windstille en stenige omgeving.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Geplaatst:

Onderste 2 asperge.

Geplaatst:

Bij de buurvrouw in haar siertuin staat deze. Weet iemand wat dit is?

IMG186956651472759801.JPG

Ja, dat gebeurt dus altijd... nét als je een foto wilt maken gaat het waaien...

IMG187049861472759804.JPG

Nieuwe scheut komt op...

IMG187127341472759808.JPG

Blad...

IMG187245861472759811.JPG

Bloem...

IMG187352331472759813.JPG

Vreemd dat ik geen foto van de hele plant met lange bloemstengel (1 m) heb gemaakt...

Geplaatst:

Thx... hele speciale plant inderdaad. Goed om te weten wat het is want zo te zien wordt het een hele grote pol, kan ze hem op tijd een ander plekje geven.

Geplaatst:

Ik heb er twee bij Bastin gekocht voor achter in de tuin van mijn moeder, ik hoop dat ze volgend jaar ook zo mooi gaan bloeien en wellicht wat uitzaaien. Ik vind ze wel akelig hanteerbaar, het zijn geen lieve plantjes zal ik maar zeggen, en dat ze familie zijn van de grote berenklauw maakt ze ook niet sympathieker. Maar volgens mij zijn het wel lekker sterke planten en die prachtige bloei maakt een hoop goed.

Geplaatst:

Acanthus (uit de orde van de Lamiales, waartoe verschillende "lipbloemachtige" families behoren) is niet gerelateerd aan de Gewone of Grote Berenklauw (een schermbloemige). Geen reden voor angst dus.

De verwarring is afkomstig uit het Grieks: akanthos = berenklauw

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Geplaatst:

Kan iemand helpen met het identificeren van deze boom?

De vruchten lijken een soort appels of peren maar worden niet fel rood. Ze zijn super hard ook als ze zo 'rijp' zijn dat ze van de boom vallen. (En de hond er graag van eet)

Foto's zeggen meer:image47661473257493.jpegimage27721473257495.jpegimage76511473257497.jpegimage95341473257499.jpeg

Geplaatst:

Zo te zien toch een soort peer, waarschijnlijk een stoofpeer.

Het ras zou Saint-Remy of Brederode kunnen zijn.

Stoofperen moet je nog langzaam gaar koken ("stoven", stomen...o.i.d.) voordat je ze kunt eten. Voor bereiding/recepten kun je best even Googlen. Zijn ook wel enige tijd bewaarbaar voordat je ze gebruikt, leg ze dan koel.

Geplaatst:

Bedankt voor je bericht.

Zijn alle dit soort peren eetbaar? Geen risico op giftige peren, met andere woorden is het schadelijk om het te proberen?

Geplaatst:

Appels en peren hebben doorgaans tijd nodig om na het plukken op smaak te komen. Als ze hard zijn, kun je ze dus beter nog een tijdje bewaren voordat je ze kunt eten.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...