Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

lol @ bit. Ik dacht net hetzelfde hoor toen ik dat ding uit de bloempot nam. Mijn grootmoeder had deze in een grote pot gezet, deze was onder het onkruid en ziet er zoals ik eerder vermeldde nogal "ziekjes" uit. Ik heb geen kennis over coniferen en hun zorg dus ik weet ook niet wat ik nu moet met deze plant. Hij staat er maar wat zielig te wezen. Iemand een idee hoe ik deze zombie weer tot leven wek of écht gewoon uit de tuin zwieren?

foto008848811369513583.jpg

Zo zag hij eruit toen ik hem uit de pot haalde.

Verder, bedankt iedereen!

Geplaatst:

Is geen kamer-den-conifeer zie ik nu. Is een gewone leylandii denk ik ( kan er naast zitten )

Een grote zwiepert over de schutting naar de buren , zitten zij er mee.

Sorry, onzin natuurlijk , maar ik zou zo'n geval niet gaan re-animeren nee.

Geplaatst:

Bummer! Puur decoratief dan tot hij het helemaal begeeft, ik denk niet dat mijn grootmoeder het over haar hart krijgt om deze plant weg te doen, laat staan kieperen in de container. Komt goed!

Geplaatst:

Hallo,

wij hebben een woning gekocht en zijn grote werken aan het doen in de tuin.. Er was een klein stukje bos, maar al deze boompjes hadden maar aan 1 kant zon en er waren veel in een kleine pot gewoon zo in de grond gestoken

We hebben veel bomen/struiken weggehaald waardoor de rest nu van alle kanten ook zon krijgt.

Een stuk of 6 die we mooi vinden hebben we laten staan. Maar nu hebben we geen flauw idee wat deze zijn! Iemand die deze herkent??

A:

a98121369516759.jpg (deze groeit ook bij de buren)

B:

b41591369516796.jpg

b150191369516806.jpg = blaadjes

b256151369516815.jpg een meerstammige boom? Heeft last van een beestje denk ik te zien aan de hapjes in het blad

C:

c30421369516852.jpghoogstam?

c195351369516862.jpg blaadjes

D:

d20211369516880.jpg = hoogstam?

d191681369516889.jpg = blaadjes

E:

e71011369516945.jpg deze groeien overal! Trek ik de ene week 1 uit, groeit de andere week weer 1 nieuwe...

Ik merk dat er veel mensen zijn die hier hulp vragen , dus misschien voor het gemak mijn naam "benetton" voor het antwoord te zetten met de juiste letter?

Ik vind het zooooo spannend ben heel benieuwd wat dit allemaal is

Een ware prutser/beginneling :P

Geplaatst:

@ Benneton:

A = Kastanje = wordt grote boom

B = Hazelaar = Meerstammige kleine boom / grote struik = goed terug tot de grond te zetten en komt dan weer terug met meer stammen

C = Prunus = wilde pruim / niet wilde pruim. Maar waarschijnlijk wild opschot ja. Niet helemaal zeker hoor.= kleine boom , maar groter dan die Hazelaar

D = ? Die zie ik echt niet goed hoor

E = Populier = wordt grote boom

Van boom D moet je vandaag maar even opnieuw wat foto's maken, en kunnen de foto's niet wat scherper ? Dit is wel lastig te zien zo hoor

Foto D Tamme kastanje ? Kun je een blad plukken en van dichterbij ? ( niet dat tegenlicht ) en de 1e foto van D, zie ik echt wel weinig wat je bedoeld. haha.

Leuk plek om lekker je gang te gaan daar zeg !

Geplaatst:

Nee het is geen koolzaad. Dat dacht in ik eerste instantie ook omdat er hier in de buurt veel koolzaadvelden zijn, maar ik heb het blad vergeleken met het koolzaad dat hier tegenover staat en dat is heel anders: het koolzaad heeft veel grovere en dikkere bladeren, van een iets andere vorm en ook een wat andere kleur.

Of zou dat zich toch kunnen uitzaaien en dan niet helemaal hetzelfde terug komen?

Geplaatst:
@ Benneton:

A = Kastanje = wordt grote boom

B = Hazelaar = Meerstammige kleine boom / grote struik = goed terug tot de grond te zetten en komt dan weer terug met meer stammen

C = Prunus = wilde pruim / niet wilde pruim. Maar waarschijnlijk wild opschot ja. Niet helemaal zeker hoor.= kleine boom , maar groter dan die Hazelaar

D = ? Die zie ik echt niet goed hoor

E = Populier = wordt grote boom

Van boom D moet je vandaag maar even opnieuw wat foto's maken, en kunnen de foto's niet wat scherper ? Dit is wel lastig te zien zo hoor

Foto D Tamme kastanje ? Kun je een blad plukken en van dichterbij ? ( niet dat tegenlicht ) en de 1e foto van D, zie ik echt wel weinig wat je bedoeld. haha.

Leuk plek om lekker je gang te gaan daar zeg !

Super!!! Bedankt voor je antwoorden!!

heb de ene boom opnieuw foto getrokken :

D:

x53161369594158.jpg hoogstam

x163661369594182.jpg = blad (duidelijker)

Heb trouwens nog 1 boompje gezien (staan er 2 van), is een klein boompje met veel fijne takjes en kleine blaadjes:

X:

foto037343871369594244.jpg

Alvast HEEL bedankt! Ik vind het ook een leuke plek, veel te ontdekken nog ... Maar de meeste bomen zijn van de buren

Geplaatst:

Hahaha Wat je noemt duidelijker ( óf je rookt tijdens het fotograferen ?? )

Maar goed. Die 1e nu weet ik dus niet zeker, komt vast iemand anders wel op. Staat ie nu niet te bloeien ? Tamme kastanje , die kans is nu kleiner, blad is wel wat te breed denk ik.

Ik kan even voor je gaan zoeken in een boek. Zo pats boem weet ik het niet.

Die nieuwe lijkt me een Viburnum soortje, maar is ook erg vaag hoor. Kan ook iets anders zijn ( Cotoneaster soortje , veel te donker staand en iel opgroeiend ? )

Geplaatst:

Hahaha ,

mijn vriend heeft die foto's genomen met zijn gsm

Maar ik moet toegeven dat foto X ook gisteren werd genomen , dus dan was het ik die de foto nam (iets zeggen van mijn natuurtalent als fotograaf ) .

Ben wel nieuwsgierig wat boompje 'D' is. Wil die graag laten staan

Boompje X weet ik nog niet echt... Staat iets in de weg en staat niet zo stevig in de grond.

Ik wil je nog eens bedanken met je antwoord!

Geplaatst:

D = Tamme kastanje. Mijn twijfel baseer ik niet zozeer op wat ik zie aan blad of boomvorm ( die boomvorm zien we nauwelijks ) , als wel het feit dat daar bij jou een tamme kastanje in een ruige aanplant staat. Ken ik verder niet jouw omgeving natuurlijk , maar veel komt dat eigenlijk niet voor. Aan de andere kant, als die Viburnum er ook staat, kan het wel. Is ie ooit door ( beetje-liefhebber ) iemand bewust neergezet. Het kan natuurlijk best.

Tamme kastanje dus. Bloeit straks met lange draden eigenlijk , dat valt je straks echt op. hoewel ze groen zijn. Maar deze staat nogal donker in een verwaarloost stuk aanplant, en dan kan de bloei tegenvallen.

Die Viburnum kan ook best aardig zijn hoor. Denk dat dit een wintergroene zal zijn , en dikke kans dat het dan de Burkwoodii is, maar staat ook duidelijk te donker. Gaat bij meer licht ook bloeien ( maart - april ) en geurt dan heerlijk. Is het de Viburnum lantana, dan niet.

Geplaatst:

Het zou wel kunnen hoor!

Daar waar je alle begroeiing ziet van alles is van mijn buurman. Tussen ons was er een metershoog een brede sparrenomheining. Die hebben wij afgezaagd (kan je zien aan de stammen die er nog staan . Dus mijn boompjes kregen maar van 1 kant altijd zon. Nu de sparren afgezaagd zijn krijgen de boompjes bij ons van alle kanten zon (sinds 1 maandje).

De vorige eigenaar (we hebben het huisje nog niet lang) heeft daar veel door elkaar geplant in de tuin, waarvan de helft van de bomen in een kleine bloempot Die boompjes stonden wankel en heb ik bijna allemaal met pot en al zo uit de grond kunnen trekken.

Nu deze vond ik mooi en wou ik laten staan. Lijkt me dat het allemaal grote bomen worden (net als het gemaakt bosje bij mijn buurman ).

Nu ik weet welke het zijn, zal ik ze denk ik wel laten staan. Behalve 'A'. Die hadden we afgezaagd, maar die groeit gewoon vanzelf weer. Het huisje staat midden in de velden tussen de boeren Juist mijn buurman die veel grote bomen heeft staan..

Geplaatst:

X lijkt me Kornoelje (in de mist , sorry beetje melig).

Als dat klopt wordt dat een niet al te grote boom. Metertje of 5.

Maar ook klein te houden en dan kan'ie in een haag.

Geplaatst:

Als je bij een Kornoelje een blad horizontaal tussen twee handen houdt( de beide duimen één links en één rechts op het blad) en je trekt het blad voorzichtig uit elkaar dan blijven de "draden" nog even aan elkaar zitten...dat helpt de Kornoelje te determineren.( snappie? anders maak ik wel even een foto )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Staat natuurlijk stronteigenwijs ( ben ik idd ook wel ) Maar nog even gekeken, afgewogen. En nee. Naar mijn idee is het echt een populier. De gewone overigens.

Geplaatst:

is wel toevallig, heb vorige maand ongeveer 12 meter verder een oude metershoge berk afgezaagd (rot). Ik denk niet dat die wortels zo ver komen zeker?

Ik zal later een nieuwe foto tonen... misschien is het nu nog te vroeg ?

Bedoel je trouwens niet 'E' in plaats van 'D'..

Vind wel leuk dat er mensen zijn op dit forum die mijn vraag interesseren.. Ga trouwens overmorgen (wanneer ik daar weer ben) eens de test doen met het blad...

Geplaatst:

Maak dan ook even een foto van de 'berk - populier' . Los blaadje op een wit vel of op een rustige achtergrond gefotografeerd.

Berken maken overigens geen uitlopers met de wortels. Die zaaien wél. Maar dat doen populieren ook

Geplaatst:

Hahha dat is slim.. zo zullen mijn foto's toch iets duidelijker zijn ipv mistig/rokerig ..

Dat zal voor morgen of overmorgen zijn.. Ik zet het er zeker op !

Geplaatst:

Ik reageer later nog wel op jullie antwoorden, het is hier even crisis want manlief is opgenomen in het ziekenhuis. Komt wel weer goed, maar ik heb nu dus even geen tijd/puf om me verder te verdiepen in jullie antwoorden...

Komt nog!

Geplaatst:

hallo,

De zaadjes van dit plantje/kruid is ontkiemd, maar ik kan in mijn zaailogboek niet meer vinden wat het is.... Kan iemand mij helpen en mij vertellen wat ik heb gezaaid

bedankt!

foto75641369730703.JPG

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...