Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Lijkt op Prunus padus ? ( vogelpest ) , maar zou ook Prunus serotina kunnen zijn. Half-inheemse sier-prunussen of bosvulling / gemeentegroen. Ik zie het niet goed genoeg ( of ik weet het gewoon niet goed genoeg, sorry )

edit. Krentenboompje zou ook heel goed kunnen ja, maar zijn dacht ik niet zo zoet ?

Geplaatst:

Snel opeten voor dat de vogels je voor zijn...

Mn Buuv wil graag weten wat er in haar tuin groeit:

Nummer 1.

IMG028435091402412126.JPG

IMG028526951402412128.JPG

Nummer 2.

IMG028784331402412130.JPG

Is dat een Campanula?

Geplaatst:

de 1e is een sedum-soortje ( zelf ff zoeken welke ) en de 2e is de Campanula poscharskyana of Campanula portenslagiana ( ja aj , ik doe die namen uit mn hoofd, goed he ? ( misschien niet helemaal goed geschreven)

Geplaatst:

Sedum had ik er ook al in herkend... maar welke is de vraag eigenlijk...

poscharskyana was helemaal goed geschreven.

Geplaatst:

Ow, wélke precies. Mennn. Er zijn er zo vele. Maar dit is een doodgewone, ordinaire, kost niks en doet het altijd soortje.

Hmmm. moet ik m gaan zoeken ?

Geplaatst: (aangepast)

Vuilboom [grinnik]

Ik herinner me van de middelbare school dat sommige mensen de avond voordat ze een proefwerk moesten maken dat ze niet hadden voorbereid een handje of wat vuilboombessen aten. Je was dan een dag goed misselijk, maar kon je ziek melden, dus geen proefwerk Ik heb het zelf nooit gedurfd.

Overigens denk ik dat het toch echt Krentenboompje is. Vergelijk Vuilboom en Krentenboompje maar op soortenbank.nl. Bloemen, bloemtros en vruchten zijn echt anders.

Sporkehout: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&menuentry=soorten&id=1377&tab=beschrijving

Drents Krentenboompje: http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl_v2&id=1352&menuentry=soorten

Extra aanwijzing: als je het blad van Vuilboom fijnwrijft geeft dat een heel eigen, moeilijk te omschrijven, geur. Bij een Krentenboompje ruik je niet veel bijzonders (zojuist geprobeerd, er staat er eentje in de achtertuin).

Ik wist overigens niet dat je die besjes kon eten, terwijl ik al jaren Krentenboompjes in de tuin heb staan. Weer wat geleerd. Terzijde de spreeuwen en merels zijn er ook dol op.

Edit: Vuilboom = Sporkehout

aangepast door Gast
Geplaatst:

Krentenboom (Amelianchier Lamarckii)

(De krent is van nature zoet, er kan jam van worden gemaakt of laat ze drogen, zodat ze later in compote kunnen worden gebruikt. Of gebruik ze als vervanger van krenten. De zaden bevatten amygdaline, dat licht giftig kan zijn. Zorgen hoeft u zich niet te maken, de zaden verteren nauwelijks of niet in de maag.

Van de eetbare bessen (schijnvruchten) is jam te maken.)

Ik heb net foto`s van de mijne gemaakt Jasmin:

IMG734734591402475280.JPGIMG735092091402475281.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Geedee, ik ben ook niet zeker. Misschien wil je beide fotos naast elkaar plaatsen hier ?

P1050177AA11851402485637.jpgP1050185BB27711402485638.jpg

De foto's zijn op dezelfde dag genomen langs dezelfde bosrand.....ongeveer 20 meter van elkaar af

Op de bovenste foto, hangen nog de vruchten van verleden jaar; deze is de gelderse roos. Er zijn ook de nieuwe al aan het vormen zoals je ziet.

P1050177AABB77031402485869.jpg

De onderste foto heeft dikkere vruchten maar wel eenzelfde blad....wat is dat

Geplaatst:
Hoeveel vruchten moet je eten om onpasselijk te worden? Ik heb er een aantal op gisteren en geen vuiltje aan de lucht.
Wat ik me herinner een hand vol of zo, maar precies weet ik het ook niet; Zoals gezegd het is al lang geleden en ik heb het zelf nooit geprobeerd. Ik zou zeggen probeer het eens . En als je nu nog niet misselijk bent (geweest) dan was jouw dosis blijkbaar te klein.

Een enkel vruchtje om te proeven kan inderdaad geen kwaad, dat heb ik vaak genoeg geprobeerd en ik heb ook wel tijdens excursies anderen laten proeven.

Geplaatst:

Welliswaar een kamerplant, maar toch ff de vraag of iemand de naam kent?

10390514_724997817557009_2696519629666591177_n.jpg

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Idd sanseveria, en die bloeien niet zo vaak, mooi! Als de bloemen zometeen opengaan, dan ruikt het supersterk. Ik vind het wel lekker. Een beetje hyacinth-achtig.

Geplaatst:

Het is een koolrabi..lekker! Je kunt hem zo groot als een honkbal kunnen laten worden ongeveer, afhankelijk van de soort. Niet te oud zijn ze wel lekkerder dan een oud en gebarsten exemplaar

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Geen hele duidelijke foto want ik kon mijn mobielscherm niet zien door de zon.

struikje die ik tegenkwam in een voortuin.

2014-06-12174200640x480.jpg

2014-06-12174207640x480.jpg

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...