Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar heb ik voor het eerst wat soorten van antho tomaten uitgezocht. Lijkt me heel spannend! Ik wil natuurlijk dat de kleur bij enkele soorten zo donker mogelijk wordt. Kan ik deze dan het beste in de volle zon planten of in de kas die ook in de volle zon staat? Heeft iemand hier verdere tips of ervaring mee?

Geplaatst:

Als ik even zoek in dit forum op 'antho', kom ik wel wat tegen, maar volgens mij niet recent en geen uitgebreide beschrijvingen. Probeer even de zoekfunctie rechtsboven in beeld, wie weet vind je iets. 

Geplaatst:

Hoi, ja zo had ik al gezocht maar ik kom dan toch alleen maar een aantal lijstjes  en een half verwijderd topic tegen. Ik zie daar niet het antwoord op mijn vraag of ik ze beter buiten of in de kas kan planten of andere relevante ervaringen. (Antho weiss heb ik niet.)

Geplaatst:

Misschien dat er hier nog mensen reageren. 

Hm je zou ook planten binnen én buiten de kas kunnen zetten, dan kun je goed vergelijken. En duimen dat het een goede zomer wordt, want anders wordt het buiten sowieso niks. 

Geplaatst:

Ik heb Black beauty gekweekt in de kas en de vruchten die niet in de schaduw van de bladeren hangen worden volledig zwart. Alleen onder het kroontje waren de vruchten rood.

Dus in de kas telen en veel bladsnoei toepassen.

Bij zwarte tomaten is het lastig te zien wanneer ze volledig rijp zijn. 

ik heb wel eens gedacht er een papiertje op te plakken om te controleren of de tomaat al rood wordt. Maar voelen lukt ook wel.

• Like 3
Geplaatst:

Bedankt! Dan kan ik dus zeker ook wat planten in de kas zetten. Voor een paar rassen die ik ga kweken gaat het me dus echt meer om de kleur dan de smaak en opbrengst. Dacht misschien dat het gefilterde licht door het raam in de kas niet genoeg zou zijn.

Geplaatst:

Mijn ervaring met de "paarszwarte" tomaten is dat deze een lange groeitijd nodig hebben en dus langzaam en laat afrijpen. Het lijkt mij dan ook het slimst om ze in de kas te zetten gezien dat het seizoen wat verlengt. Maar... omdat jij in Limburg woont is het waarschijnlijk langer warm. Misschien net genoeg voor het afrijpen buiten de kas? Hier in het Noorden hoef ik dat niet eens te proberen.

Geplaatst:

Ik had eervorig seizoen Black Opal in de tuin staan, wel onder een afdak tegen de regen. Maar hij deed het fantastisch; hij produceerde verreweg het langst en ik denk ook het meest van alle tomaten, qua hoeveelheid vruchten dan. Opal geeft echter kleine donkere tomaatjes (grote cherry) dus in absolute zin hebben ongetwijfeld de knoepers uit de kas gewonnen. Maar dat donker niet buiten kan, dat lijkt mij niet. Black Opal kan het in elk geval wel. 

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Misschien moet je ook even in je eerste bericht uitleggen wat anthotomaten zijn. En als je wilt zien hoe het de teelt van blauwe paarse of zwarte tomaten in het bestaan van dit forum is gegaan kun je beter met die zoektermen aan de slag.

Ik kweekte de eerste “blauwe” tomaat de OSU in 2013 en heb sindsdien heel wat soorten gehad. Bijna allemaal in de kas en de enige soort die me  buiten beviel was een Franse soort ( of in ieder geval inFr gekregen) de zwarte bbq tomaat Besace.

• Like 4

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Bij mij komt de Black Cherry tomaat gewoon buiten te staan. Ik heb geen keus. Afgelopen jaar heb ik ze pas eind september/begin oktober verwijderd. Toen leken ze ziek te worden. Gelukkig een rijke oogst gehad. Hopelijk is de Black Cherry tomaat dan afgerijpt tegen die tijd. We zien het wel. Maar mijn zoontje wilde deze soort zo graag.

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

@Rooie Ik heb in 2023 de zwarte tomaat Nightshade F1 met succes buiten, zonder afdak gekweekt. Middelvroeg, heerlijk kruidig tomaatje (zowel om zo te eten en door saus) met eindeloze trossen. Echt een hoge opbrengst, ze bleven produceren. Ik heb ze op 3 stammen gekweekt in verband met de ruimte en dat ging prima. Het is dat ik vorig jaar en dit jaar al zoveel andere soorten heb die ik eens wil proberen, anders zou hij al eerder zijn terugkomen. 

aangepast door Dahli
  • Like 2
Geplaatst:

Iedereen bedankt voor de reacties en het delen van jullie ervaringen!

Ik denk dat ik de kleine buiten zet en die met de grotere vruchten in de kas i.v.m. afrijpen.

Ik lees overal dat het het zonlicht is wat belangrijk is voor de verkleuren van de vrucht. Ben dus toch benieuwd wat het verschil tussen kas en buiten zal zijn. In de kas zullen de planten zich sneller ontwikkelen maar het zonlicht wordt door het glas gefilterd. 

4 uren geleden, Dahli zei:

@Rooie Ik heb in 2023 de zwarte tomaat Nightshade F1 met succes buiten, zonder afdak gekweekt. 

Deze staat al op mijn verlanglijstje voor volgend jaar! Heb die dit jaar te laat ontdekt.

@appelvrouw Ik heb al met de zoekfunctie gezocht op de site. Het zal wel aan mij liggen maar ik kan niet echt vinden wat ik zoek. En kom dan een paar zinnen in ellenlange threads tegen die het ook net niet zijn. Als je me op weg kan helpen zou ik dat erg waarderen. 

• Like 2
Geplaatst:
On 2/10/2025 at 7:39 PM, Tanja65 said:

Black Opal kan het in elk geval wel.

Hier stonden deze ook buiten, lekker tomaatje met een hele goede opbrengst

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...