Ga naar inhoud

Gevoelstemperatuur, blonde vraag, er mag gelachen worden...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Maar toch, ik kom er niet uit.

De combinatie van de actuele temperatuur en de wind geeft een gevoelstemperatuur.

Het woord "gevoel" geeft mij het idee, dat dit iets is, wat bij mensen (en dieren) voor zal komen.

Maar geldt dat ook voor de planten?

Als de actuele temperatuur boven nul is, maar de gevoelstemperatuur onder nul, moeten de planten dan afgedekt worden?

Ik heb mijn knoflook nog steeds niet afgedekt en hij lijkt het goed te doen, maar is afdekken dan toch verstandig?

Geplaatst:

Blonde (en stomme) vragen bestaan niet. Als je iets niet weet en je vraagt ernaar, is dat een stuk intelligenter dan doen alsof, of je mond houden uit angst uitgelachen te worden.  Ik kan je vraag overigens niet echt beantwoorden. Ik let zelf nooit op de gevoelstemperatuur als het gast om de moestuin. Volgens mij is dat een uitvinding van de weermannen en -vrouwen. Ik kijk wel (meestal) naar de gewone temperatuur, vooral naar vorst of niet. Voor zover ik weet worden planten die wind krijgen juist steviger, maar sommige kunnen nou eenmaal niet tegen vorst. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hoeft niet. Hoogstens krijg je wat gele of bruine bladpuntjes door de schrale wind. Op zich geen probleem. Bladschade.

Het enige wat meetelt mbt tot winterharde groenten is dat potten en bakken bij echte vorst, die een paar dagen aanhoudt misschien helemaal kunnen bevriezen, waar ze in volle grond langer overleven.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Ik vind het wel een intrigerende vraag. Lie zegt ja wat planten hebben ook gevoel. Ik denk zelf van niet maar weet het ook niet zeker. Als het 2 graden is en gevoelstemperatuur -2 dan is de stoel in mijn tuin 2 graden denk ik en niet -2. En dat zou dan ook voor de planten moeten gelden. 🧐🤷🏼‍♀️

• Like 1
  • Thanks 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Dankjewel @woldistel, dan kunnen ze wel even zo blijven staan.

@appelvrouw, zoiets denk ik dus ook, maar ik weet het ook niet zeker.

Het wordt van de week 0 graden, maar -7 gevoelstemperatuur.

Ik vind dat nogal een verschil.

aangepast door Rookie
  • Like 1
Geplaatst:

Bij ons geven ze zelfs weer een aantal dagen sneeuw op. En mijn peulen, sugarsnaps laten al wat worteltjes zien. In het begin kan ik er mutsen op zetten gelukkig, ook aan de keukenkant tegen de rekken aan en sneeuw isoleert.
Ik lees op internet allemaal tegenstrijdige antwoorden over gevoelstemperatuur plant en hele technische omschrijvingen.

Het ligt ook aan welke plant, is het eentje die wintervast is of niet b.v.

Knoflook kan heel wat hebben, iemand hier in de groep had het zelfs over - 15. 
Uien weet ik niet, want die heb ik ook staan en zeker de sjalotten zijn toch gevoeliger, die hebben nu al moeite.
De snijbiet zal mij een biet zijn, zaai ik wel opnieuw.

Verder wintersla en die groeit niet, maar gaat ook niet dood met de kou.
https://anthura.nl/blooming-happinews/gevoelstemperatuur-van-een-plant/

https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/110389/bestaat-planten-verschil-tussen-werkelijke/

https://www.google.com/search?q=Gevolestemperatuur+mens+en+plant&rlz=1C1CHBF_enDE1137DE1137&oq=gevo&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggAEEUYOzIGCAAQRRg7MgYIARBFGEAyBggCECMYJzIGCAMQRRg5MgwIBBAAGEMYgAQYigUyBggFEEUYPDIGCAYQRRg8MgYIBxBFGDzSAQgzNDU0ajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Like 2
Geplaatst:

Zeker een intrigerende vraag! Ik doe even een totaal niet-wetenschappelijk onderbouwde gedachte: de cellen van planten reageren wel degelijk op koude en wind en dergelijke. Dat zou je gevoel kunnen noemen. Als de koude oostenwind ervoor zorgt dat ze meer schade hebben dan wanneer die wind er niet zou staan, dan vind ik schade door gevoelstemperatuur wel plausibel. 

Edit: maar misschien lul ik uit mijn nek, want bij wind is het vaak meer de uitdroging die voor schade zorgt? 🤔

• Like 5
Geplaatst:

Sneeuw isoleert, dus geen probleem. 

Lees je eens goed in. Dus facebook opzeggen, niet meer kijken naar Instagram waar alles Hosanna is.

En wat is het probleem, als er iets helemaal mislukt? Jammer, maar helaas. Gewoon opnieuw beginnen.

Apen en beren op de weg zijn er altijd.

• Like 3

@woldistel Waarom FB opzeggen? Ik heb er heel veel info vandaan gehaald. Niet over de moestuin expliciet, maar iemand heeft mij b.v. wel geholpen met de faciliteiten om in Duitsland te komen, waar ik alles kan vinden b.v. Ook heb ik daar vroeger mijn knipklanten, wolklanten en nog veel meer vandaan gehaald.
Dus als ik dat opzeg, dan mis ik toch heel veel info. Ook over andere zaken. Ik gebruik de goede dingen ervan en de rest gooi ik naast mij neer.

Wat zijn de feiten @Nasuada?

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 1
Geplaatst:

Ik denk van niet. Als het 0 graden wordt, maar de gevoelstemperatuur is -7, dan zullen de planten niet plots bevriezen, want het vriest niet. Ze zullen het wel koud hebben, maar bevriezen niet.

Let wel, die 0 graden is de temperatuur op 1,5m hoogte. Aan de grond is het wel wat kouder.

En wat Arja zei, ze zullen eerder schade van de wind krijgen dan van de temperatuur.

Ik heb ook een aantal salvia planten staan. Een paar weken geleden was er enkele keren lichte vorst, tot -3 in de nachten.

Maar enkele nachten geleden was het ook week -3, maar dit keer was er wel schade terwijl er eerder geen schade was. Waarschijnlijk was er afgelopen week meer wind dan eerdere nachten met vorst.

• Like 1
  • Thanks 2
Geplaatst:

Domme vragen bestaan wel degelijk maar dit is geen domme vraag.

Planten hebben een bepaalde ingebouwde winterhardheid. Deze is echter niet absoluut maar relatief. Een aantal factoren zijn van invloed.

Zo speelt de fase van de groei waarin een plant zich bevindt een rol. Voorbeeld: een notenboom kan in volledige winterrust -20 verdragen zonder schade op te lopen. Gaat een notenboom echter uitlopen (in blad komen) en je krijgt dan 5 graden vorst dan bevriest het jonge blad. Probleem de laatste jaren is dat het in de winter nauwelijks vriest. Planten worden hierdoor eerder actief. Krijg je dan nog (flinke) vorst in maart of april dan kunnen planten beschadigd raken.

Voorts speelt de standplaats een rol. Planten die beschut staan voor vorstwind uit het oosten kunnen meer hebben dan planten die onbeschut staan. Door de vorstwind kan koude dieper de plant binnendringen. Hierdoor raken de cellen beschadigd en dit kan tal van problemen opleveren voor de plant (o.a. met de watervoorziening in de plant).

Ook de duur van de vorst is van belang. De minimumtemperatuur in de nacht/ochtend zegt daarom niet alles. Als de temperatuur bij zonsopkomst net even -3.5 haalt is dat wat anders als het 4 uur lang op die temperatuur zit.

Het valt mij trouwens op dat er een generatie aan het ontstaan is die denkt dat veel planten maar matig tegen vorst kunnen. Ze beginnen al te panikeren als het een paar graden gaat vriezen. Dat kan ik begrijpen als je een tuin hebt waarin veel matig winterharde planten staan. Het overgrote deel van de Nederlandse tuinen is echter beplant met planten die goed winterhard zijn en geen problemen hebben met lichte tot matige vorst. Als het meer dan 8 graden gaat vriezen dan kom ik pas in actie om planten te beschermen (en dan ook alleen planten die niet betrouwbaar winterhard zijn zoals Hedychium).

• Like 4
  • Thanks 2
Geplaatst:

Dank jullie wel allemaal voor de verhelderende antwoorden.

Gevoelstemperatuur is dus niet meer dan dat,  "het voelt als", maar het "is" niet.

Duidelijk.

Dat een ijskoude, harde oostenwind, die onbelemmerd over kale velden waait (zoals nu hier) schade kan aanrichten, doet dat inderdaad door uitdroging.

Dat hebben we hier al meermalen meegemaakt.

Kan gebeuren.

De "paniek"generatie herken ik wel.

Toen ik begon met mijn moestuin kwam ik terecht bij een club, die daar heel goed in was, dat paniek zaaien.

Ze verkochten dan ook speciale "mutsen", die over de planten gedaan moesten worden, bij het eerste graadje vorst.

Dure mutsen trouwens, ze zijn niet gek daar.

Ik heb nu nog van alles in mijn tuin staan, zoals spinazie, veldsla, prei, winterwortels, bieten e.d., die de hele winter blijven staan.

Soms ligt er sneeuw op, soms zullen ze inderdaad wel bevriezen, maar ze gaan gewoon weer door als de temperaturen weer hoger worden.

En zo niet, dan haal ik ze er uit tegen de tijd, dat er nieuw spul in gaat.

Ik vroeg me alleen plotseling af, hoe dat nou werkte, met dat "gevoel".

Dank voor het meedenken!

• Like 4
Geplaatst:

Ik kijk naar de gevoelstemperatuur omdat die hier vaak wel overeenkomt met de grondtemperatuur in ons open veld. En dan maak ik me geen zorgen om de planten. Want in februari kan het gewoon koud zijn en als je moes-planten daar niet tegen kunnen dan heb je ze te vroeg gezaaid en/of moeten ze nog binnen staan. Ik let er vooral op ivm water in gieters en drinkbakken en ons buitenkranensysteem. Water heeft dus wel gevoel? 

• Like 4
Geplaatst:
4 uren geleden, Jorieke123 zei:

Water heeft dus wel gevoel?

Grappig, ik denk dat het meer een scheikundig resultaat is.😂
Interessante antwoorden. Gevoelstemperatuur van de mens heeft inderdaad met de wind te maken, hoe meer wind hoe kouder. Bij planten is het dus: hoe meer wind hoe droger de planten.
@Rookie ja de "paniekgeneratie"  heeft bij mij wel wat paniek gebracht door die zus die zei dat ik de planten hoogzomer 3 x water moest geven. En wat de mutsen betreft. Hoewel ze nu voor mij wel dienst hebben, ik houd de aarde wat warmer, zodat ik ze kan doorscheppen en de wintererwt er op tijd in kan zetten, zodat ze klaar zijn voor de zomergroente. Of maak ik nu "paniek" ? Soms is het gemakkelijk met de MM, je hoeft nergens aan te denken, maar als het een slecht resultaat oplevert, dan mag je het niet plaatsen. Nu ben ik wel heel veel aan het plannen met mijn "Moeilijke Moestuin".😂😂😉

Geplaatst:

Knoflook wíl juist graag een vorstperiode. Dus nee, niet afdekken, niet betuttelen.

Kijk hier ook meestal naar de grondtemperatuur en de wind. Lage temperaturen en wind en natte grond zorgt bij ons voor koude en vorst aan de grond (tot na mei)

Met de "gevoelstemperatuur" van Buienradar heb ik eigenlijk meestal ruzie... ik ben het er namelijk bijna nooit mee eens. het voelt meestal óf kouder of juist níet kouder dan zij melden. Dus daar houd ik geen rekening mee. Wel een interessante vraag @Rookie

• Like 1

Sommige knofloken kunnen heel wat hebben in rusttoestand (zelfs meer als -15) en hebben zelfs  een koudere periode nodig andere dan weer heel weinig. Het hangt gewoon wat af van de variëteit, je mag dat niet veralgemenen.  Gevoelstemperatuur  blijkbaar een dingetje in medialand nu. Een gekende weerman hier in Limburg moest ook laatste dagen wat verduidelijken.  https://www.rubenweytjens.be/weernieuws/gevoelstemperatuur-onzin

Spruitjes hebben bv baat bij wat vorst, de plant maakt dan  extra suikers aan als een soort antivries.

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:
39 minuten geleden, redzebra zei:

wat verduidelijken

Dat is een leuk en verhelderend verhaal over de gevoelstemperatuur. Zeker lezen! En leren dat je je koppie moet gebruiken want dat die gevoelstemperatuur ook voor iedereen weer verschillend zal zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het is inderdaad een leuk verhaal!

Gevoel is per definitie subjectief en er komt zoveel meer kijken bij de term "gevoelstemperatuur".

Geplaatst:
1 uur geleden, Erny zei:

Met de "gevoelstemperatuur" van Buienradar heb ik eigenlijk meestal ruzie... ik ben het er namelijk bijna nooit mee eens. het voelt meestal óf kouder of juist níet kouder dan zij melden. Dus daar houd ik geen rekening mee. Wel een interessante vraag @Rookie

Ha, ik vind het altijd kouder voelen maar dat ligt aan mij want ik ben een officiële koukleum. Alles onder de 10graden is mij te koud maargoed tegen kou kan je je kleden.

Voor plantjes is dat blijkbaar niet anders met hun mutsen. 

Planten hebben geen gevoel zoals mensen maar kunnen wel last hebben van kouschade of windschade en met beide tegelijk gaat het dubbelop dus eigenlijk best een logische vraag. Ik heb nog nooit iets beschermd maar ik tuinier in een beschutte achtertuin waardoor die windfactor al wegvalt en dat maakt een flink verschil met de voortuin die wel vol op de wind ligt. 

• Like 4

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...