Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Loof van asperge valt om, planten te ondiep?

Jorieke123

Aanbevolen berichten

Mijn aspergebed is elk jaar weer een zootje. Takken die omwaaien, die dan horizontaal verder groeien. De bedden er naast kan ik eigenlijk weinig mee.

Heb ik de planten dan misschien te ondiep geplant? Ik oogst ze als groene asperges, dus ze zijn niet aangeaard. En ik heb de.. ehm.. bovenkant van de wortels (is daar een naam voor?) net iets onder de grond. Net wat lager als dat je bij bijv. rabarber zou doen.

Nooit over nagedacht eigenlijk Maar ik zie dan mooie aspegebedden zoals bij Appelvrouw, en daar staat alles fier overeind.

Hier ook wel, maar er zijn er toch een stuk of 4 (van de 12 schat ik) die nu al om liggen. En na nog een storm, of veel regen, gaan er meer.

Ik wil ze eind van het jaar toch gaan verplaatsen, moet ik ze dan een stuk dieper poten? En hoe oogst je de asperge dan? Als je die net boven de grond af snijdt, zit er nog een heel stuk wit onder de grond. Gaat dat niet rotten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte en groene asperges zijn twee totaal verschillende soorten, als jij de witte hebt..worden die inderdaad groen zoals een aardappelgroen wordt boven de grond.

De witte moet je aanaarden..de groene zijn stevige groene sprieten die boven de grond uit komen piepen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witte en groene asperges komen van een zelfde plant (alleen de teeltmethode is anders)... er zijn wel soorten die je beter voor groene, of beter voor witte kunt telen. Ik heb de Mary Washington. Dus beter voor groene. Maar als ik ze op ruggen ga telen, en ze dus ga bleken, dan worden ze wit.

Dat was niet echt mijn vraag, ik wil weten hoe diep jullie de planten hebben staan. Voor de teelt van groene asperges dus. Zonder steun van enorme bult zand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelfde punt hier, volgens mij komt het door jonge planten, oudere asperge maken veel stevigere dikke stelen.

Volgend jaar span ik kruislings wat ijzerdraad dat ze iets maar simpel onopvallend steun hebben.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo bereid je voor op hele lelijke foto's... met dit weer, en tegenlicht, en al dat fijne loof van die planten...

Nou ja..

Ik heb de dikste takken al gesteund met zo'n metalen steun die ze normaal gebruiken voor sierplanten geloof ik

Die bamboestok op de voorgrond doet niets....

foto02459251338975680.jpgfoto02757711338975695.jpgfoto02900133641338975703.jpgfoto02692641338975687.jpg

Ze staan dus ook niet netjes op rij, maar dat moet voor de stevigheid natuurlijk niets uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beetje laat maar ik zou daar dikke ijzeren draden lang spannen zowel in lengte al breedte van het bed, zodat ze in soort vierkantje van ijzer draad staan

en alles wat geknakt is afknippen dan ziet het er weer keurig uit, is tenslotte nog maar egin seizoen en groeien vast nog stuk meer.

Mooi grote planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei wat een typ fouten in dat artikel. Maar inderdaad, 25 tot 30 cm. Haha, nou dan gaan we dat maar doen he? Einde van het seizoen. Ze komen op een langer en smaller stuk te staan, en nu dus ook een stuk dieper.

Rest mijn 2e vraag: je snijdt bij het oogsten de asperge dus vlak boven de grond af. Maar daaronder zit dan nog 25 tot 30 cm wit. Kan dat geen kwaad? Gaan ze dan niet rotten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dankje wel, dus best diep,

is denk ik ook nog optie voor Jorieke en mij een laag compost erop storten

in de herfst/winter met bv een rand van op zijn kant staande stoeptegels ofzo dat mooi blijft liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...