Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij is het al een aantal dagen geen moestuinweer . Ik weet niet hoeveel regen er bij jullie gevallen is maar hier is alles zeiknat.

img0273qf.jpg

De tweejarige aardbeiplanten die helemaal links stonden heb ik al een aantal dagen geleden gerooid. Op die lege plek moet de winterbloemkool komen maar ik laat mijn planten liever wat langer in de kweekbakjes staan dan ze nu in de prut zetten. Rechts van de huidige aardbeiplanten moeten een paar rijen nieuwe komen maar die planten heb ik om dezelfde reden maar tijdelijk in potjes gezet.

Voor de afwisseling maar eens naar het fruit kijken dan. De perzikken beginnen nu duidelijk dikker te worden en dan gaat het ineens vlug. Over een week of vier zullen ze rijp zijn. De bomen hebben na dit weer in ieder geval geen tekort aan vocht in de grond zodat de vruchten mooi dik en sappig kunnen worden.

img0272qid.jpg

Ook de pas een paar jaar oude conference peer doet zijn best. Dit jaar heeft hij ook geen last gehad van pereroest. Nou ja , dat enkele blaadje dat ik verwijderd heb mag geen naam hebben.

img0238ij.jpg

De appelboom is de foto niet waard. Slechts een paar appels dit jaar terwijl hij vorig jaar helemaal vol hing. De druiven zijn ondanks het slechte weer op schema en beginnen af te rijpen. Morgen maar eens wat netten voor de planten hangen voor de merels wat teveel interesse krijgen.

img0237u.jpg

Nog even een 'luchtfoto' van het andere deel van de tuin. Met de tomaten gaat het goed ondanks het slechte weer. Vreemd genoeg heb ik ondanks al die nattigheid dit jaar vrijwel geen last van gebarsten tomaten terwijl dat vorig jaar een ramp was. Geen idee wat daar de verklaring voor is. Wel heb ik het ras Siberian al moeten ruimen i.v.m. phytophtora.

img0258q.jpg

Met deze foto zijn we ook weer bij de pompoenen beland. De jongste pompoen is sinds vandaag uit de race. Ik vroeg me al enige tijd af waarom hij nauwelijks meer in omvang toenam terwijl de plant zelf er gezond uit zag en nog steeds groeide . Vanmiddag zag ik de reden waarom na het barsten van de onderkant . Bij het groeien was deze pompoen met zijn 'neus' , de plaats waar vroeger de stampers zaten , naar de grond gedraaid. Waarschijnlijk geholpen door het extreem natte weer van de laatste tijd is daar een schimmelaantasting ontstaan die de hele onderkant had aangetast. Einde pompoen.

img0216fg.jpg

img0263mz.jpg

De andere pompoen doet het tot nu toe prima en groeit ondanks het frisse weer gestaag door. Ik heb hem vandaag nog eens gemeten . Er bestaat een methode zodat je ook bij niet ronde vormen het gewicht vrij nauwkeurig te weten komt . Je voert drie metingen uit volgens onderstaand schema en telt dan de in centimeters gemeten waardes bij elkaar op . Dat getal geeft dan in een tabel het geschatte gewicht.Afwijking is 5 tot 10% afhankelijk van hoe afwijkend de pompoenvorm is.

pompoen%20meten.jpg

Over de lengte zoals volgens de afbeelding was dat vandaag 174 cm

Over de breedte 182 cm

Omtrek was 261 cm

Opgeteld 617 cm en dat komt volgens de tabel uit op ongeveer 137 kg.

img0213uw.jpg

img0215tt.jpg

Toch baart ook deze pompoen mij wat zorgen. Het eerste stuk van de doorlopende rank (het stuk rank dus dat na de pompoen verder gaat ) zit door het dikker worden van de pompoen nu strak gespannen tegen onderzijde pompoen aan . Ik ben bang dat binnen niet al te lange tijd , als de pompoen nog dikker wordt , de spanning in dat stuk zo hoog wordt dat de aansluiting bij de pompoen zal afscheuren. Ik heb er daarom voor gekozen om die doorgaande rank helemaal te verwijderen. Dat wil ik niet radicaal in een keer doen omdat ik het effect op de pompoen niet ken ( bloeden misschien ?) en dus doe ik het in gedeeltes . Na al twee keer zonder problemen ingekort te hebben komt morgen een derde stuk van de rank aan de beurt . Een of twee dagen later volgt dan dat definitieve laatste stukje dat zonder die ingreep bij de pompoen problemen zou kunnen geven. Als het zover is dan blijft er bij die rode dop links naar beneden nog maar een stompje van zo'n 10 cm over. Ik ga me inmiddels al een beetje chirurg voelen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

137 KG. Sodeju!

Het is echt een wanstaltig ding maar wat een enorme groeikracht.

Ik hoop dat het chirurgisch verwijderen van de steel goed gaat.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Wat een pompoenen. Jammer dat die ene is gebarsten. Moet die op de composthoop of kan je er misschien nog iets mee?

Good things come in small packages

Geplaatst:

lieve hemel wat een ding ik neem aan dat ie niet voor zijn eetkwaliteit gekweekt wordt , je kunt er een leuk speelhuisje van maken...

Geplaatst:

Helemaal stoer die pompoen, wat een megading. Hoop dat ie de behandelingen goed doorstaat! De rest mag er trouwens ook wezen!

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Even weer wat plaatjes .

De winterprei is goed aangeslagen en blijft tot begin november onder bescherming van insectengaas staan. Preimot en preivlieg houden het meestal eind september wel voor gezien maar de preimineervlieg is hardnekkiger en blijft wat langer aktief.

img0235wi.jpg

De spruitkool groeit al uit tot flinke planten. Het zijn 4 verschillende hybriderassen met een overlappende oogsttijd zodat ik vanaf eind september tot in het voorjaar spruiten kan oogsten.

img0236eq.jpg

De winterbloemkool staat nu ook in de vollegrond. Voorlopig nog een tijdje onder gaas als bescherming tegen vraatzuchtige duiven en insecten zoals de koolvlieg.

img0239qa.jpg

De perzikken beginnen langzaam dikker te worden. Ondanks de slechte zomer liggen ze goed op schema en over 14 dagen zal de oogst wel beginnen.

img0222fv.jpg

Het is goed te zien dat de perzikken die meer in de zon hangen al meer kleur hebben.

img0200we.jpg

Van je vrienden moet je het maar hebben. Deze lieveheersbeestjes spelen echter onder één hoedje met de wespen die mijn peren aanvreten. Misschien is dat toch ergens een goed teken , zijn er soms te weinig luizen voor ze te vinden ?

img0219ny.jpg

De tomaten hebben al een hoop opgebracht maar er hangen er nog genoeg. Vreemd genoeg heb ik dit jaar ondanks alle nattigheid weinig last van het barsten van de vruchten terwijl dat vorig jaar een ramp was. Geen idee waar dat nu weer aan ligt.

img0214il.jpg

Op de voorgrond alweer de derde generatie sperciebonen van dit jaar en bijna oogstklaar. Daar achter wat witlof en op het kale deel daar weer achter zitten mijn Nicola aardappels nog in de grond. Het loof is verwijderd en stokjes geven aan waar de aardappels in de grond zitten. Naar behoefte worden ze gerooid en de laatsten zullen , tegen de vorst beschermd door een pak bladeren , blijven zitten tot ze in het voorjaar aan de beurt zijn. Helemaal achteraan mijn vroegste rij sperciebonen die er al vanaf mei staat en waaraan ik na de pluk nog wat bonen heb laten zitten om af te rijpen om als nieuw zaadgoed te dienen voor volgend jaar.

img0208cfq.jpg

De paprika's vallen tegen dit jaar. De vruchten zijn wel mooi en kwalitatief goed maar omdat de planten niet goed door groeien valt de hoeveelheid vruchten tegen.

img0184wl.jpg

En dan mijn wedstrijdpompoen. Vandaag heb ik hem weer eens gemeten en volgens de tabel moet hij nu ruim 260 kg wegen. Over de laatste 5 dagen was er een gewichtstoename van 6 kg per dag , in de vijf dagen ervoor was dat bijna 9 kg per dag , het groeitempo neemt dus af. Ook verandert de kleur nu van geel naar oranje als teken dat het afrijpen begint.

De King Charles Cavalier van mijn schoonzus is als bewaker aangesteld . Het beestje heeft een dusdanig karakter dat het zelfs een inbreker kwispelstaartend zou begroeten maar na een training als pompoenbewaker hoop ik dat hij nu als pitbull reageert zodat pompoenbelagers de kans lopen aan flarden te worden gescheurd.

img0176dz.jpg

img0174cx.jpg

Geplaatst:

Wauw dat is echt niet normaal zo snel dat ding groeit, 6 kilo per dag, dan kun je er 2 pannen soep per dag van maken

Maar is ie wel in de soep eetbaar? of echt alleen voor de sier?

Geplaatst:
Maar is ie wel in de soep eetbaar? of echt alleen voor de sier?

De Atlantic Giant is bruikbaar voor consumptie Dennis maar er zijn natuurlijk rassen die daar beter voor geschikt zijn. Bij mij staat hij puur voor de lol en plezier beleef ik er iedere morgen weer aan als ik mijn tuin in loop.

Geplaatst:

Wat mooi allemaal, vooral die pompoen.Niet te geloven 6 kg per dag.

Die perziken zien er wel heel lekker uit.

Welke soort is dat, misschien het overwegen waard om er 1 aan te schaffen.

Geplaatst:

Wat een belachelijk grote pompoen. Als je daar pompoensoep van gaat maken en wecken dan hoef je het komende jaar geen boodschappen meer te doen. Je hebt alleen dan een jaar lang een oranje gloed over je gezicht alsof je van wintersport komt.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:
Die perziken zien er wel heel lekker uit.

Welke soort is dat, misschien het overwegen waard om er 1 aan te schaffen.

Geen idee welk ras het is Greetje. Het is een lekkere sappige geelvlezige perzik die mijn vader vroeger al in zijn tuin had staan. Een perzikboom wordt niet zo oud en na ongeveer 15 jaar heeft hij zijn beste tijd wel gehad. Een van de weinige steenvruchten die d.m.v. pit te vermeerderen is , zonder eigenschappen te verliezen ,is de perzik. Mijn huidige twee bomen zijn naar schatting de vierde generatie van deze perzik die zelf d.m.v. een pit opgekweekt is. Vroeger door mijn vader , nu door mij. Mijn huidige twee bomen zijn nu ongeveer twaalf jaar oud . Als ik zie dat ze na gaan laten wordt het tijd om nieuwe boompjes te gaan kweken. Eigenlijk hoef ik daarvoor geen pitten te poten want ieder jaar komen er wel spontaan enkele zaailingen uit die ontstaan uit pitten van afgevallen rijpe perzikken.

Hoewel het echt een lekkere perzik is heeft hij ook zijn nadelen. Hij is erg gevoelig voor de krulziekte dus als daar in najaar en voorjaar niet tegen gespoten wordt gaat het mis. Ook is hij niet lang houdbaar . Hoogstens twee tot drie dagen na de pluk moet hij gegeten worden of verwerkt zijn.

Nog even een kleine foto update wat mijn perenboompje betreft. Ik zei al dat mijn peren langzaam ten prooi vielen aan wespen . Ruim de helft was al verloren gegaan en het leek er op dat er maar weinig over zouden blijven . Vanmiddag was ik bij het Kruidvat dat deze week diverse artikelen in de dump heeft. De daar voor een prikkie aangeschafte klamboe gaat de rest van de peren aan mijn boompje redden . Geen wesp die nu nog kans maakt.

img0247g.jpg

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Het is alweer een tijd geleden dat ik een bijdrage in dit topic plaatste. Inmiddels heeft de zomertuin plaats gemaakt voor een herfsttuin met vooral typische herfst- en wintergroenten. Even een kleine impressie met wat foto's .

img0330h.jpg

Van de witlof op de voorgrond is al een gedeelte uit de grond gehaald en zijn de penwortels in een ton met grond geplaatst die nu in de kelder staat. Binnenkort zijn er weer verse witlofkroppen beschikbaar. Witlof kan best tegen een paar graden vorst dus voorlopig blijft de rest van de planten nog gewoon in de tuin staan.

De eerste spruiten zijn er ook weer. Ik heb een mix van 4 hybriderassen staan met een overlappende oogsttijd zodat ik vanaf nu tot in februari spruiten kan oogsten. De bescherming van de prei en wortelen tegen preivlieg, preimot , preimineervlieg en wortelvlieg is verwijderd want de beestjes zijn nu niet meer aktief en vormen geen bedreiging meer.

De palen met netten constructie , opgezet om in eerste instantie tomatenplanten tegen hagel te beschermen , en later in het seizoen ook tegen nattigheid door er plasticfolie overheen te plaatsen , had tegen de nattigheid dit jaar geen zin. De phytophtora sloeg al in een vrij vroeg stadium toe voor ik de afdekking geplaatst had. Volgend jaar gaan de tomaten weer onbeschermd de vollegrond in want het is me deze moeite niet meer waard. Ik laat de constructie nog een jaar staan maar volgend jaar krijgt hij wel een geheel andere bestemming. Ik ga er in het voorjaar de inmiddels bekende gordijnen van Ikea rond en overheen spannen zodat hij als een 'reuzeninsectengaaskooi' dienst gaat doen. Plaats genoeg om er mijn prei en wortelen onder te telen en door zijn hoogte makkelijk om in en onder te werken.

Met de rode bieten en snijbiet links zal het gedaan zijn na de eerste serieuze nachtvorst. De composthoop wacht alvast op ze.

De planten van de wedstrijdpompoenen zijn opgeruimd maar de vruchten liggen er nog en zijn op de achtergrond nog steeds dominant aanwezig. Jammer dat het bij de eerste serieuze nachtvorst ook voor hun afgelopen is .

De bult die je voor de pompoenen ziet liggen is champost. Ook heb ik nog bijna twee kuub goed verteerde paardemest kunnen 'regelen' die ik in een hoek van de tuin heb opgeslagen . Een aantal jaren achter elkaar is er alleen maar compost in mijn tuin terecht gekomen , indien nodig aangevuld met kunstmest , maar dit soort bemesting zie ik toch veel liever.

img0308uc.jpg

De winterbloemkool ligt goed op schema. Het zijn inmiddels mooie stevige planten geworden die zolang het niet vriest nog kunnen doorgroeien . Hun eindspurt begint na de winter.

img0303eb.jpg

De meloenperen stellen al twee jaren achter elkaar teleur. Wel grote planten , hier staat bijvoorbeeld een flinke jongen van ongeveer een vierkante meter , maar met weinig vruchten die aan de struiken afrijpen. Vanaf volgend jaar geen meloenperen meer in mijn tuin.

img0351g.jpg

De romanesco. Ik vind het altijd ware kunstwerkjes van de natuur en ik heb ze wat smaak betreft liever dan bloemkool of broccolie . Dit jaar willen ze niet zo best. Hun kolen zijn over het algemeen toch al vrij klein maar dit jaar stelt het echt maar weinig voor.

img0299fi.jpg

Bananenplanten leveren geen vruchten in ons klimaat , ze worden altans niet rijp , maar daar heb ik ze dan ook niet voor. Ze zijn er puur voor de lol en bij de eerste serieuze nachtvorst zullen ze als geblancheerde spinazie in elkaar zakken . De planten worden straks even boven de grond afgezaagd en met een laag bladeren bedekt. Volgend jaar komen ze dan wel weer boven de grond en met een beetje gunstig weer zullen ze daarna weer in recordtempo groeien.

img0359qu.jpg

En hier mijn grote vriend die ik bijna dagelijks in mijn tuin tegen kom. Wie zijn baasje is weet ik niet .Zijn favoriete plekje is de composthoop. Hij is een goed muizenjager en houdt zodoende de muizenpopulatie onder controle.

img0281v.jpg

Afsluiten met een bloemetje. Een echte laatbloeier deze zonnebloem.

Geplaatst:

Mooi, al die foto`s Frans! Ziet er volgens mij allemaal zeer goed uit! En nog genoeg te oogsten! Die romanesco lijkt mij ook erg gaaf om te proberen volgend seizoen! Misschien dat mijn rupsjes, die niet zo lekker vinden als mijn gewone bloemkool en broccoli!

• Nieuwe aanmaken...