Eva Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 binnenkort krijg ik mijn aardappelen binnen, maar ik zou er misschien nog een rasje erbij willen. liefst een vroege vastkoker die niet veel last heeft van Phytophora (schrijf ik het zo goed?)welke zou ik moeten kiezen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 hoi, Ik zit ook te denken om toch maar wel een maaltje aardappelen te gaan planten. Afgelopen jaar op het eiland Fromentine heerlijke aardappelen gegeten, de Charlotte. Volgens mij is dit een vroege vastkoker en als de smaak hetzelfde is als daar, dan ook goddelijk lekker Met een beetje grof zeezout, teentje knoflook en takje rozemarijn uit de oven..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Frieslander?! Is een vroege, vastkokende aardappel, maar wel redelijk vatbaar voor de ziekte (tenminste zo staat hij op het lijstje). Ik heb dit vroege ras al 3 jaar staan (ongeveer 4 a 5 rijtjes) en mijn oogst is nog nooit verloren gegaan. Als je maar een paar rijtjes zet dan zijn ze waarschijnlijk al uit de grond als de aardappelziekte toeslaat. Verder heb ik Agria staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 Bij ons op de vereniging teelt iedereen bio-gold aardappelen, schijnen een hoge Phytophthora resistentie te hebben, maar verder weet ik er niks van af, ik blief geen piepers! Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 3, 2011 Share Posted February 3, 2011 binnenkort krijg ik mijn aardappelen binnen, maar ik zou er misschien nog een rasje erbij willen. liefst een vroege vastkoker die niet veel last heeft van Phytophora Bij vroege aardappels is de bestendigheid tegen Phytophora eigenlijk niet zo belangrijk omdat die aantasting nooit vroeg in het seizoen toeslaat en dan ben je meestal al door je vroege aardappels heen. Zelf zet ik als vroege vaste aardappel meestal Witte Eersteling en/of Prior . Hiervan is Prior vrij goed phytophora bestendig en de smaak (van beiden) is goed. Een andere vrij goed phytophora bestendige vroege en vaste aardappel is Fresco . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted February 4, 2011 Author Share Posted February 4, 2011 ik zat inderdaad in de eerste instantie aan de frieslander te denken...maar de soorten die frans noemt klinken erg goed... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lieven Posted February 6, 2011 Share Posted February 6, 2011 Bionica, Toluca, Biogold: geen gifpiepers, maar resistente rakkers! Idem voor Sarpo Mira, Sarpo Axona, Sarpo Una, Blue Danube en nog een paar andere. Goeie opbrengst, geen ziekte! Natuurlijk is resistentie tijdelijk: over een paar jaar zien we dan wel weer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts