MoesNique Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 (aangepast) Hoe kan ik nu het beste de andijvie wat afwitten en wanneer kan ik dit nu het beste doen?Kan en wil iemand mij daar mogelijk wat tips ter hand doen edit: topic titel wat aangepast '(bleken)' 9 juni 2012 aangepast door Gast Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Nooit van gehoord kun je uitleggen wat je met afwitten bedoeld, bedoel je zo'n bleke kern in het midden van de krop? Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MoesNique Geplaatst: 9 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 juni 2012 Hallo hansm,Ik bedoelde inderdaad 'bleken' , niet zo'n handige topic titel dus ook maar even wat aangepast. Ik zou dus wat geholpen zijn bij wat tips hoe ik het beste de andijvie wat kan beroven van 'daglicht'En wanneer je dat in princiepe het beste kunt doen Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
hansm Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Ik dacht dat het een ras eigenschap was, nooit bij stil gestaan dat mensen hun andijvie bleken.Zou zeggen zet er een emmer over tot de andijvie naar je zin is. Quote Players only love you when they're playing. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Janine~Bustani Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Op mijn zaaibeschrijving staat dat je de kroppen gewoon omhoog kan samenbinden (met een postelastiek). Niet te strak natuurlijk! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 of een omgekeerde bloempot er over heen doen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Of een groot bord erop leggen...Uit het Veltboek: Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MoesNique Geplaatst: 9 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 juni 2012 Super, heel erg bedankt Voor wie dit mogelijk nieuw is; de andijvie is gebleekt iets minder bitteren voor de stimp-stamp liefhebbers, vaak de kinderen: is iets minder bittere stampot andijvie toch wel lekker (mix gek. aardappelen, rauwe andijvie en gebakken dobbelsteenspekjes). Dat je ze ook samen kunt binden is mogelijk hier wel praktisch (thx)ik heb namelijk niet zoveel emmers of stenen bloempotten vrij Ik vroeg me dus echt af hoe men dit doet als men een wat grotere voorraad andijvie kroppen heeft staan. Al bij al begrijp ik hieruit ook dat ze al een redelijk formaat hebben als men start met bleken Nogmaals, hartelijk dank voor de tips Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
greetje11 Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Volgende keer de planten dicht bij elkaar zetten.Als ze dan te breed worden, gaan ze vanzelf tegen elkaar omhoog en krijg je een mooi licht hart.Dit werkt beter bij winteranijvie, maar ik ga ervan uit dat dat ook met zomerandijvie kan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MoesNique Geplaatst: 9 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 9 juni 2012 Dat kan ik zeker nog proberen, een nieuwe voorraad staat al in de kweek, dus het proberen altijd waard greetjedank je Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jos Geplaatst: 9 juni 2012 Share Geplaatst: 9 juni 2012 Yep, goede tip Greetje.Mijn schoonvader zette zijn breedblad ook dicht(er) op elkaar en naarmate ze groeiden gingen de buitenbladeren omhoog en kreeg hij vanzelf een bleker binnenblad. Heb het zelf ook al een paar jaar in praktijk gebracht met de winterandijvie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Sannepanne Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 Beste allen, Ook ik wil graag mijn andijvie bleken. Wat denken jullie, zou dit ook kunnen met een zwarte vuilniszak eroverheen?En, mijn tweede vraag: Hoe lang duurt het bleken / moet de andijvie onder de pot/vuilniszak staan? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Groet,Sanne Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 Regelmatig controleren tot het gewernst resultaat is bereikt. Hou rekening met enkele dagen en controleer regelmatig. Anders eindig je wellicht met verrotte andijvie of door slakken opgevreten bladeren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
jeanne-heijmans Geplaatst: 19 juni 2012 Share Geplaatst: 19 juni 2012 Als het dan maar niet verstikt,onder een vuilnis zak,ik persoonlijk zou dat niet doen Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MoesNique Geplaatst: 20 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 20 juni 2012 Nou dit keer ga ik nog maar even voor een wat bittere andijvie, toch vlg serie komt dichter op elkaar.Een vuilniszak zou ik persoonlijk denk ik niet doen, dan ging ik voor het samenbinden of de 'bloempotten'. Zo'n vuilniszak gaat denk ik toch wat meer zweten en verstikken. Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 20 juni 2012 Share Geplaatst: 20 juni 2012 Een ouderwetse methode is gewoon een bord omgekeerd over de plant. Elke dag even controleren! Maar persoonlijk vindt ik met de huidige rassen kwa smaak niets mis. Echt bitter zijn ze niet meer, toch? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MoesNique Geplaatst: 20 juni 2012 Auteur Share Geplaatst: 20 juni 2012 Ikzelf heb ook niet zo'n moeite met het bittere Dennis,toch ik mocht me altijd afvragen hoe ze de andijvie bleken als ze toch een redelijk aantal andijvie kroppen hebben staan (en zo leren we telkens weer wat bij )we zijn (n)ooit te oud om te ...... Quote De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
D_SDennis Geplaatst: 20 juni 2012 Share Geplaatst: 20 juni 2012 Bij mijn weten wordt andijvie tegenwoordig helemaal niet meer gebleekt. Omdat ze niet meer zo biitter zijn als de rassen van vroeger. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Antoine Geplaatst: 21 juni 2012 Share Geplaatst: 21 juni 2012 klopt! Waarom proberen jullie niet eens Snijandijvie? Daar zaai je een zakje van en daar kan je 4 keer van snijden. Voor ons met z'n zevenen betekent dat ongeveer 8 stamppotten! Na een week of 4/5 heb je je eerste oogst, vervolgens snij je er van tot ie doorschiet, of stengels krijgt.... Voordeel: Goedkoper, minder bitter, groeid sneller... gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.