Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels direct na oogsten eten?

sannie

Aanbevolen berichten

Ik wil niet zeuren maar is dat nou echt zo?

Of is dit een verhaaltje wat we elkaar maar blijven vertellen zodat we het allemaal gaan geloven?

En iedere nieuwkomer krijgt het weer te horen.

Ik kan er niet "officieels" over terugvinden.

Blijf vragen, blijf verwonderen, blijf nadenken......

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eva: het was ook niet naar jou gericht.

Ik kom het iedere paar weken weer tegen op het forum. En dan wordt mijn hoofd recalcitrant.

Hoe vaker iets gezegd wordt, hoe meer vraagtekens in mijn hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik hoor Bonnie! Ik heb op internet verder ook geen "wetenschappelijke" bronnen gevonden die iets van deze volkswijsheid ondersteunen... Dus wellicht inderdaad een Broodje Aap??!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het wel eens gelezen, hier dan, maar nog nooit rekening mee gehouden en wij eten dezelfde dag nog de aardappels die we geoogst hebben en nog nooit buikpijn gehad, ook de anderen niet die er van mee aten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zo'n onzin vind ik het niet. Met wat zoeken met Google kom je echt wel iets tegen erover.

Daarbij zijn sommige mensen gevoeliger dan andere, en een gewaarschuwd mens telt voor twee lijkt me zo. Er komt een stof vrij waar je dus behoorlijk maag en darmproblemen van kan krijgen.

En dat het zo nu en dan herhaald wordt??? Tsja...is dat niet mee een hoop ander posts ook zo? Of vragen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan buikklachten voorkomen door als de aardappels net koken het water eerst af te gieten en ze dan weer opnieuw aan de kook te brengen.

Die stof komt de eerste 2 dagen in een grotere hoeveelheid voor waardoor je er dus buikpijn en diareen van kan krijgen. Als ik het goed begrepen heb dan komt dat stofje later ook voor in de aardappel maar minder geconcentreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje, jij doelt (denk ik) op solanine?

In dat geval: dat komt dan inderdaad op rekening van 'de nieuwe aardappel'. En waarom? Omdat de solanine net onder de schil zit (het grootste percentage). Nieuwe aardappelen worden vaker met schil geconsumeerd. Normaalgesproken schil je de solanine eraf. Dat is denk ik meer het punt, dan dat je de aardappels een dag laat liggen. Door het koken verlaag je het solaninegehalte.

• Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp zit er van nature solanine in aardappels. Hoeveelheid is rasafhankelijk, aardappels die met licht zijn groot geworden en onrijpe en oude aardappels met kiemen hebben ook hogere waardes. Ook zit er meer solanine onder de schil. Koken laat de waardes iets dalen. Kookvocht dus niet gebruiken.

Voor zover ik het zie heeft 2 dagen laten liggen van de aardappel geen effect. Erger nog, het laten liggen van de aardappel in het licht zou de waardes zelfs kunnen verhogen.

Het is trouwens ook niet zo dat je er ziek van kan worden zoals Rantje schreef. Bij een overdosering wordt je ziek, het is geen gevoeligheidskwestie.

Het loopt geen enorme vaart, bijna 2 kilo aardappels met een hoge solaninewaarde eten is nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rantje, jij doelt (denk ik) op solanine?

Nee, dat is niet wat ik bedoel. 't Is een wat onbekender stofje en het schiet me niet te binnen wat het nou is. Weet ook niet zeker meer of het nou hetzelfde was als met een bepaald soort lablabboon.

Soline zit ook in onrijpe tomaten, en een groene aardappel bevat een teveel hieraan. Is dus ook giftig maar heeft niet te maken met dat 2 dagen wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoef echt niet direkt nieuwe aardappels gaan eten, ik word er goed beroerd van, en ik eet nou niet echt veel, 2 kleine aardappeltjes, ik verga van de buikpijn, ben misselijk en blijf de hele avond en halve nacht er bij lopen naar de wc.

Dus helaas geen broodje aap verhalen

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na wat uitzoekwerk zijn er twee redenen te noemen waarvoor het advies is om even te wachten met het eten van een aardappel zo uit de grond.

1.) Evt. ziekten in een aardappel zijn ook na een dag of 2 duidelijker zichtbaar, dus ter voorkoming van het eten van een 'foute' aardappel kan je ze beter even laten liggen. Daar komt de volkwijsheid vandaan.

Ook zitten er in het gietwater licht toxische stoffen, waar mensen sterk op kunnen reageren en maag en darm klachten kunnen krijgen. Ik word nog terug gebeld over welke stof het nu precies is

2.) Het gaat ook om de suikers die nog niet geheel omgezet zijn in zetmeel.

Het ene mens reageert er sterker op dan het andere mens. Sowieso zitten in nieuwe aardappels altijd minder zetmeel waardoor dus bejaardenhuizen en ziekenhuizen tot juli de oude aardappels bereiden en de nieuwe(re) aardappels langzaam opgebouwd worden zodat de darmen er aan kunnen wennen.

* Mensen die met regelmaat een aardappeltje eten zijn minder gevoelig dan mensen die hooguit een keer per week of minder aardappels eten.

* Met baby's en jonge kinderen is het ook oppassen. Gevolgen: diaree, misselijk, buikpijn en onrustige darmen.

* Ook koeien ( )lusten graag een aardappeltje, langzaam opbouwen is de truc om te voorkomen dat ze ziek worden.

De dieren worden het liefst niet gevoerd met nieuwe aardappels ivm. de hoge suikergehaltes.

Kleinigheidje wat ook mee kan spelen in het 'verhaal' :

Doordat de nieuwe aardappel zo onzettend lekker is hebben mensen dus de neiging om er veel meer van te eten dan wat ze gewend zijn, dit geeft dus ook een reactie van je lijf. Hetzelfde geldt voor te veel kauwgom eten met Xilitol erin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...