Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik weet niet goed waar ik dit topic moet plaatsen. Maar ik kwam zojuist, op zoek naar mijn eigen klimaatzone ivm een gewas dat heel verschillend groeit in diverse zones, dit geweldige kaartje tegen. Aanrader om te kijken waar je zelf zit. Ook in Nederland loopt het toch nog flink uiteen, van zone 7b tot 10a. Best handig om te weten waar je zelf zit. Wij zitten op de grens van 8b en 8a,

https://www.plantmaps.com/interactive-netherlands-plant-hardiness-zone-map-celsius.php

• Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik zit in 8b.

Maar eigenlijk zegt dat niets, want ik kan mijn kwetsbare planten pas in juni uitplanten.

Eigenlijk drie weken na de IJsheiligen.

En dan nog moet ik goed opletten, want al twee jaar achtereen vroor het hier nog in de tweede week van juni.

Geplaatst:
19 minuten geleden, Rookie zei:

want al twee jaar achtereen vroor het hier nog in de tweede week van juni.

De kaart geeft volgens mij de uitersten binnen een zone, maar dat zegt natuurlijk niets over de duur of tijdstippen waarop er nog vorst kan voor komen. Denk ik hoor, als ik de kaart en info zie. En wat een verschil in die tijdstippen! Ik heb al twee jaar op rij mijn vorstgevoelige planten op 1 mei in de volle grond kunnen zetten omdat de voorspellingen ook rond dat tijdstip geen vorst meer aangaven. En die kwam er hier ook niet meer. Als ik dan lees dat het in juni in het Noorden nog gevroren heeft, dan is dat best een groot verschil.

• Like 3
Geplaatst:

Mooie kaart voor een beginner, maar moestuinieren is een ervaringsvak. Op ons moestuincomplex, wat 100m van het Gooimeer ligt, vriest het nauwelijks hard als dat in de rest van het dorp wel zo is. Dit komt door de bufferende werking van het water. Ik ga hemelsbreed misschien 2,5km verderop wonen bovenop de zandrug, ineens 15m boven NAP op zandgrond en daar vriest het op 200m van het bos wel degelijk hard. Dus het is een goede start, niet geheel onbruikbaar, maar ook niet extreem betrouwbaar. En dan is het soms ook gewoon een kwestie van gokken...

Mijn tactiek wisselt per jaar, soms gok ik het gewoon en lopen de plantjes wat vertraging op. Soms zorg ik voor voldoende back-up of wacht ik echt tot eind mei voor het uitplanten als de nachtvorst echt geweken is.

• Like 5
Geplaatst:

Ik  zit in zone 9a. Meestal vriest het hier inderdaad minder erg dan elders in Nederland omdat we aan de kust zitten, simpel gezegd omdat de watertemperatuur van de noordzee minder gauw schommelt.

Toch neem ik zo'n kaartje met een korrel zout. Er zullen hier ook heus wel dagen zijn dat het kouder is dan -6,7 graden Celcius. 

Wat ik ook opvallend vindt aan het kaartje is dat het kustgebied tussen (laten we zeggen) Zandvoort en Den Helder in opeens weer kouder is, en alles wat noordelijker daarvan ligt (waddeneilanden) weer warmer. En op zowat het noordelijkste punt van Nederland , ergens bij Terschelling, is er weer opeens een gebiedje in rood wat dan het minst koude plekje van Nederland zou moeten zijn ??🤔 En dat terwijl het veeeeel dichter bij de Noordpool ligt dan waar ik woon 😅

• Like 2
Geplaatst:

Randje van 8b hier. Maar per tuin, per stuk grond, per dorp zit er al zoveel verschil in temperatuur dat deze kaart idd niet meer dan een indicatie is.

• Like 1
Geplaatst:
Op 2-4-2025 om 17:07, driepinter zei:

En op zowat het noordelijkste punt van Nederland , ergens bij Terschelling, is er weer opeens een gebiedje in rood wat dan het minst koude plekje van Nederland zou moeten zijn ??🤔 

Roze is koudst.... :wink:

Ik ben het niet eens met het kaartje. :lol:

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

@Erny roze is het warmst, groen is het koudst. Maar het blijft een indicatie, zoals hierboven ook al vermeld. Toch vind ik het zelf wel handig, soort richtlijn. 

• Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...