Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schoffel (ervaringen met vorm / merk)


elisabeth

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een goede schoffel. Een die goed scherp is zodat ik niet zo hard hoef te duwen want dat lukt mij niet meer zo best. Ik heb artrose in schouder- en handgewrichten.

Nu heb ik behoorlijk wat gegoogled en kom steeds de namen Sneeboer en Wiltfang tegen. De prijzen zijn nogal hoog wat niet direkt het probleem is (goedkoper is echter heel welkom) maar zijn deze ook echt scherp? En hoe scherp mag ik eigenlijk verwachten? Het mag immers niet messcherp zijn of toch wel?

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een andere suggestie, ander merk b.v.

 

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

 

Groet,

Elisabeth

Groet,

 

Elisabeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Duitsland zijn schoffels vrij onbekend.

Soms worden ze bij bouwmarkten aangeboden onder de namen Schuffel, Stoßscharre of Stoßhacke.

Ze zijn dan vrij scherp, goed om de wortels net onder de oppervlakte door te snijden.

Het schoffelblad is meestal veel kleiner dan de "professionele" Nederlandse schoffels.

Dat hoeft geen belemmering te zijn.

De rijen groenten kunnen dichterbij elkaar staan, en je hoeft minder druk te geven.

 

Wat mij tegenvalt is, dat de stang tussen het schoffelblad en steel wel verbuigt.

Nu hebben we hier erg veel stenen in de grond, waarop je bij (her)ontginnen van grondstukken, steeds stoot.

Een verbogen schoffel werkt niet (goed) meer, en je moet hem dan voorzichtig goedbuigen.

 

 

Misschien heeft Elisabeth iets aan deze "schoffel", waarbij men vooral een trekkende beweging maakt.

http://www.specialgardentools.com/index.html

Wie heeft er ervaring met zo'n schoffelhark?

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook al heb je nog zón goede schoffel, hij wordt op den duur tóch stomp..

ik slijp mijn eigen gereedschap regelmatig een beetje bij, dat scheelt veel kracht!

en ja hoor, mijn schoffels zijn messcherp. zolang ik er geen groenteplanten mee raak is dat prima

mijn favoriete schoffel is hartvormig. ik kan er mee duwen én trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren geleden (guldentijdperk?) heb ik ooit een hele simpele schoffel gekocht. Die slijp regelmatig bij met een goede ijzervijl. Altijd een fijne scherpe schoffel. Nu is mijn moestuintje ook niet groot - zo'n 15m'.

 

Wat er verder nog aan gereedschap werd genoemd ken ik niet.

 

Oh ja, ik werk ook het liefst met een scherpe schoffel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar heb ik een hartvormige schoffel bij de Fixet gekocht. Weet niet meer precies hoeveel hij kostte, maar niet duur. Zoals Eva zegt, je kunt er mee duwen en trekken, erg handig. Ik heb ook artrose in mijn handen, vind hem heel prettig in gebruik. Aan de steel zit nog een handvat, dan kun je af en toe verpakken, vinden je gewrichten wel fijn denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scherp is inderdaad wel zo fijn werken. Mijn advies zou zijn om enkele winkels af te gaan (niet alleen het tuincentrum, zit vast ook nog wel ergens een de wit dealer en een andere speciaal zaak voor tuingereedschap/machines) en zo te kijken wat voor jou het beste in de hand ligt, het minst je schouder belast en het fijnste werkt. Ik vind zelf de hak-vorm het prettigst werken. Er bestaat volgensmij ook zoiets als een rolschoffel, geen idee hoe en of die werkt. Ik vind zelf de hakvorm het prettigst werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik nog nooit van gehoord Jorg, een rolschoffel.

 

 

Rolschoffel

Artikel nr. VD 16-15

Totale lengte 139 cm

Gewicht 5000 gr

Materiaal Staal

Maat 15 , 20, 30 en 40 cm

Informatie

Het idee achter het schoffelen (ook met gewone handschoffel) is dat je de grond los maakt en allerlei onkruid daarmee loshaal en onkruid met diepere wortel afsnijdt. Dit doe je op een droge, liefst zonnige dag in de ochtend. 's middags als de grond gedroogt is hark je met een borderhark of grashark het onkruid bij elkaar, waarbij de gedroogde grond tussen de onkruidwortels valt en dus achterblijft in de tuin. Bij deze harkbewerking maak je dus tevens de grond netjes en loop je achteruit.

Met name voor biologisch dynamisch tuinieren. De Rolschoffel wordt gebruikt bij het makkelijk onderhouden van lange rijen gewassen. Naast het schoffelen van het onkruid wordt tevens de grond losgemaakt. Prijs exclusief 19% BTW

 

Vanaf. € 207,00

http://www.sneeboervandriel.nl/1/schoffels%20[0]%20hakken.html *

 

Deze link krijg ik niet (volledig)aanklikbaar.

U dient deze te kopieeren en te plakken.

----------------------------------------------------------------------

http://www.hyves.nl/advertenties/819046/Rolschoffel_handfrees/3cgf/?pageid=2VCB9GEBCXK44CWC4

----------------------------------------------------------------

http://www.dewildehomeshopping.nl/index.asp?Rolschoffels-30-cm,-gesmeed-staal_id=315&productid=2734

--------------------------------------------------------

http://uilenbos.blogspot.de/2008/05/rolschoffelen-tussen-spinazie-en.html

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk liever met een tuinhak dan met een schoffel en heb die liever niet te groot en niet te zwaar. Ik heb er onlangs eentje gekocht van Polet, 12 cm breed, makkelijk te slijpen, op een houten steel (zie plaatje dat ik van hun website heb geplukt). Prijs... ik dacht iets van een 15 euro.

Die van Wolf heb ik ook bekeken, maar de speciale steel lag me te zwaar.

tuinhak26051339779185.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoewel erg afhankelijk van de grondsoort waar je op tuint, heb ik het liefst een inderdaad scherpe gewoon rechte schoffel , maar dan 1 die je en trekkend en duwend gebruikt. ( 1 handeling , 2 x het effect dus ).... ach... het is wat je fijn vindt en gewend bent.

Heb zelf niet het idee dat dat een speciaal dure moet zijn. Slijpen zal je m toch moeten. Nee. Mijn schoffel is een hele goedkope. Ik heb wel een dure spade. Maar weer een goedkope hark. Een dure bezem, en weer een duur handschepje wel. ( nee geen Wiltfang ) Wiltfang is prachtig spul ( er zijn er meer ) Maar niet in alles speciaal het beste hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de vele reacties.

 

Inmiddels heb ik bij een plaatselijke boerenbond een schoffel gezien van het merk Landgoed. Een handgesmede schoffel van gehard staal en deze was zeer scherp en betaalbaar. Of het deze wordt weet ik nog niet want ik kreeg het advies, zoals van enkele onder jullie, om te slijpen, maar dan met een zeisslijp. En die kost nog geen 5 euro.

Verder kreeg ik van iemand op ons complex een geruite schoffel aangeboden, een soort van wiebervorm, 4 zijden geslepen.

 

Ik ben blij dit aangeroerd te hebben, ik ben echt verder geholpen.

 

Vraagje nog aan Bustani: hoe kan het dat jij nooit schoffelt? Ben ik zomaar erg benieuwd naar.

Groet,

 

Elisabeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat hij pas heel laat antwoordt, en alleen hij kan natuurlijk op die vraag antwoorden. Maar ik denk dat er 2 soorten tuinders zijn. Schoffelaars en kruipers.

Ik ben ook het liefst een kruiper, al gaat dat niet altijd.

 

Kruipers ( ik zie ook wel 'zitters' ) die rapen vuil. Je kan ze ook wel rapers noemen. Misschien aardiger.

 

Je kan ook beide doen. Eerst schoffelen, en dan rapen. Dat zijn perfectonisten met heul heul veul tijd

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha, Ha, eigenlijk ben ik ook een kruiper. Ben vaak te laat met schoffelen. Of ik had geen tijd of het regende teveel of ik was met vakantie.

Maar aangezien ik steeds strammer word, wordt kruipen ook moeilijker en zal er toch geschoffeld moeten worden en daarom wil een zeer scherpe schoffel.

 

Succes aan alle kruipers en schoffelaars.

Groet,

 

Elisabeth

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat mijn man een paar jaar geleden een schoffel kocht (want we hadden ineens een wat grotere tuin) had ik er nog nooit een gezien. Wat moet je daar nou mee? Ik trek het onkruid er gewoon uit. De schoffel wordt nu dus alleen gebruikt om het mos van de stenen te schrapen. Zonde van het geld eigenlijk. Tegenwoordig gooi ik mulch op de bedden en dan is er toch al stukken minder onkruid.

 

Maak je wortelonkruid niet vooral blij met een schoffel?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak je wortelonkruid niet vooral blij met een schoffel?

 

Met schoffelen maak je de door de regen dichtgeslagen grond los waardoor er weer lucht in de bodem komt.

En je krijgt er natuurlijk het onkruid mee weg. Deels door het onkruidplantje van z'n plek te krijgen en deels door het halverwege de wortels door te snijden. Hoewel het theoretisch lijkt dat onkruiden met wortelstokken op die manier juist geholpen zouden worden valt dat in de praktijk mee omdat een deel boven de grond in de zon ligt te verdrogen en de rest bij de volgende keer aangepakt wordt totdat uiteindelijk alles weg is. Zo leert de praktijk.

 

Ohja, schoffel niet tijdens of vlak vóór een regenbui want dan ben je alleen maar bezig het onkruid te verplanten. Door de zon verdrogen de planten. Doe het ook altijd vóórdat het onkruid zaad vormd. anders blijf je aan de gang.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...