Jorieke123 Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ok, het hoort niet echt in een moestuinforum... Maar aangezien er een topic is over (o.a.) mijn kippen, zoek ik in dit nieuwe onderwerp naar recepten met kip! We hebben een haantje geslacht, en vanmiddag gaan er nog wat. Nu is het vlees van zo'n ren-haan nogal stevig, en lijkt het in niets op een kippenpoot uit de supermarkt (je weet wel, van zo'n kip die in 6 weken dik wordt en niet loopt). Dus moeten de poten (denk ik dan) eerst even lekker sudderen. Maar ik ben van de wat-is-sudderen?? generatie.. en mijn moeder volgens mij ook al wel. Dus: hebben jullie lekkere sudder recepten? Zodat dit vlees bijna van de botjes af valt straks? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Een tip van m'n vriendin: Mograbieh maken. (iets Arabisch, google er maar op!) Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Nu is het vlees van zo'n ren-haan nogal stevig, en lijkt het in niets op een kippenpoot uit de supermarkt (je weet wel, van zo'n kip die in 6 weken dik wordt en niet loopt). Dus moeten de poten (denk ik dan) eerst even lekker sudderen.Mijn vader had vroeger nogal wat legkippen en af en toe moesten die plaats maken voor een nieuwe generatie. Die beestjes, meestal een of twee jaar oud , belanden vaak in de soep maar werden ook gebraden. Nu is zo'n ouwe kip daar niet zo geschikt voor maar poten en borststukken werden dan eerst een nacht in een marinade gelegd waarvan het vocht bestond uit half water en half azijn. Dat maakt het vlees 'kort' en als het vlees bijna gaar was deed mijn moeder er nog wat stroop bij. Resultaat : een heerlijke zoetzure kip , in een lekkere saus , die zijn taaiheid had verloren en zich niet meer hoefde te schamen voor zijn leeftijd. Exacte recept helaas niet meer bekend . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Oh dat klinkt wel goed.. Deze haan is nog geen jaar oud, maar dus flink gespierd en hapt dus waarschijnlijk weg als een oudere kip. Ik krijg morgen eters, dus het moet wel goed smaken. Het vlees moet alleen nog verder 'besterven'... Zou dat kunnen terwijl ze marineren? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Oh dat klinkt wel goed.. Deze haan is nog geen jaar oud, maar dus flink gespierd en hapt dus waarschijnlijk weg als een oudere kip. Ik krijg morgen eters, dus het moet wel goed smaken. Het vlees moet alleen nog verder 'besterven'... Zou dat kunnen terwijl ze marineren?Weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij maakt dat niks uit, besterven is eigenlijk wachten tot rigor mortis(stijfheid van de spieren) voorbij is en volgens mij maakt het dan niet uit dat hij lekker uitrust in een badje van ketjap, knoflook etc.Wanneer had je het haantje geslacht? Vanmorgen?Dan moet het net kunnen denk ik, laat hem voor het braden maar vast op temperatuur komen buiten de koeling(hoe kouder het is hoe langer die "spierstijfheid" duurt). Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Er is er 1 vanmorgen geslacht (dat was de 'les') en we hebben er zelf vanmiddag nog 2 gedaan. We hebben 4 poten nodig, dus 2 van iets ouder en 2 van iets jonger... Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Moet allemaal net kunnen, maar voor betere kwaliteit kip, de volgende keer een dag langer laten besterven. Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ik heb geen verstand van eigen geslachte kippen, maar de kippen die ik bereid doe ik in mijn mooie gietijzeren braadpan.Even bruin aanzetten met wat wortel, grof ui, knoflook en prei, dan een 3 dl kippenbouillon erbij en in de oven die op 100 graden stond. Vervolgens de oven laten opwarmen naar 200 graden en na een klein uurtje heb ik meestal een sappig kippetje die van het bot valt. Maar de marinade van ui en ketjap 12 uur in de koelkast doet het ook altijd goed. Alleen zou ik dan een indisch smoorgerecht maken. daarvoor kijk ik altijd op www.kokkieblanda.nl Zeker een aanrader voor de peper liefhebbers! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Heel erg bedankt voor de tips en recepten (mocht iemand nog wat weten, dan hoor ik het graag!) En dat op een moestuinforum Ik denk dat ik morgen voor het recept van Gerwin ga. Vooral omdat dat met de (kort-dag-aangekondigde) eters goed uitkomt. Maar de marinade en dan aan het einde nog wat stroop voor een zoet zure kip... daar loopt het water me ook van in de mond! Gelukkig hebben we nog genoeg haantjes Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 oh, ik was alleen even vergeten dat ik de kip wel inwrijf met paprikapoeder, zout en peper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 6, 2011 Author Share Posted February 6, 2011 De kip is met smaak gegeten vannavond. Hij was al een stuk malser! (nog steeds gewoon een stuk steviger van structuur dan de supermarktkippen, dus we kunnen onze snijtanden goed gebruiken) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted February 7, 2011 Share Posted February 7, 2011 Wij hadden kuikens gekregen, 2 kippen en 3 hanen. 2 hanen hadden we weggegeven en de derde gehouden. Het was een prachtige zuiver witte haan. We dachten dat dat wel goed ging met de oude haan.Die haan is waarschijnlijk doorgefokt door de vorige eigenaar en klopt niet helemaal. Het is dat hij geen eieren legt, anders zou je denken dat het een kip is. Maar hij zorgt wel heel goed voor de kippen en kukelt niet zo vervelend . Maar toen ging het toch mis, ze gingen toch vechten . De nieuwe haan hadden we meteen naar iemand gebracht die kippen slacht. Helaas hadden we hem weggegeven en er dus zelf niet van kunnen smullen Hopelijk krijgen we volgend jaar weer kuikens en dan gaan we de haantjes zelf eten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted February 7, 2011 Author Share Posted February 7, 2011 Soms kloppen ze inderdaad niet helemaal We hebben een hele mooie parelgrijze Orpington haan, echt een enorm beest. Maar kukelen doet hij niet, en van de vrouwen moet hij ook niets weten (van de heren ook niet... dus dat is het ook niet ). Maar we hopen dat hij dit jaar toch de lente nog wat in de bol krijgt. Eigen kippen eten is echt lekker, het is alleen even wat lastiger dan even naar de supermarkt rijden. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 8, 2012 Author Share Posted December 8, 2012 Ik zou graag een recept proberen met een hele kip (haan..) met vulling. Daar zijn genoeg recepten voor te vinden, maar ik vraag me af of dat wel goed komt met de stevigere poten? De filet van onze hanen is altijd gewoon zacht, en kan meteen gebakken worden. Maar de poten kook ik dus altijd nog een tijd, om ze door en door gaar en een stuk zachter te krijgen. Je moet de kip in de meeste recepten een klein uurtje in een oven van zo'n 175 graden bakken. Maar worden de poten dan niet erg taai en stug? Misschien moet ik er de 1e 30 of 40 minuten een deksel of aluminium folie overheen doen? Dat het een soort van stoom oventje wordt? Normaal zou ik het graag even proberen, maar het is al zo'n takke werk om alle ingewanden e.d. uit de haan te halen en hem dus heel en netjes te houden. En dan het bereiden nog... poeh Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Wat ik doe met de kippen is ze een nacht in karnemelk leggen, je kunt de kruiden bij de karnemelk indoen dan het hele handeltje in een plastik zak en regelmatig schudden zodat het beest totaal met karnemelk bedekt blijft.Vind de bressen dit jaar ook vrij veel "bite " hebben maar deze karnemelkbehandeling maakt ze heerlijk zacht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 8, 2012 Author Share Posted December 8, 2012 En hoe bereid je de kip daarna? Alleen de poten? Of de hele kip in 1 stuk? Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yola Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Hier gaat de kip altijd in zijn geheel in de oven zo'n twee uur op 180 graden voor een haan van een kleine 3 kilo.De volgende dag pulk ik het restvlees van de botten voor kipsalade en stop het karkas in een pan met water voor soep.Zo kunnen we minstens 3 dagen smikkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje11 Posted December 25, 2012 Share Posted December 25, 2012 http://www.masterchef.com.au/recipes/cola-baked-chicken-.htm Dit lijkt me heel erg lekker, heeft wel tijd nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts