Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rozengelei


bertie

Aanbevolen berichten

vandaag hebben we van 650 gram (!) rozenblaadjes van Rose de Rescht ongeveer twee liter rozengelei gemaakt.

De Rose de Rescht is een woekerende roos met enórm veel geur.

 

Ik kan niet inschatten hoeveel gram blaadjes nodig zijn voor een goede lekkere gelei, het moet echt op gevoel. Hoe meer rozenblaadjes, des te meer smaak, uiteraard.

Bovengenoemde hoeveelheid gaf een fantastisch smakende gelei.

 

Rozenblaadjes (van de bloemen) plukken.

Opzetten met minder water dan je uiteindelijk wilt hebben.

Omdat het water de smaak van de blaadjes moet opnemen moet je echt wel voldoende water nemen.

Houd er liever rekening mee dat je later water moet toevoegen, dan dat je later moet inkoken.

 

Zet de blaadjes met het water op op een héél laag pitje. Laat maar lekker een paar uur doortrekken.

Giet daarna het mengsel rozenblaadjes+water door een zeef. Neem de tijd dat het uitlekt. Eventueel aandrukken met de bolle kant van een lepel. Neem vooral de tijd, laat het maar gebeuren!

 

Weeg het opgevangen vocht, en bepaal hoeveel geleersuiker je wilt gebruiken.Wij gebruiken 3:1 van Dr. Oetker.

Natuurlijk: kook tegelijkertijd je potjes uit.

 

Voeg eventueel een borrelglaasje rode wijn toe voor de kleur. De alcohol verdampt, van de alcohol blijft niets over.

Geleersuiker toevoegen.

 

Gesteriliseerde potjes vullen.

Doorkoken tot de consistentie in orde is. (proberen op een koud schaaltje, minuut laten afkoelen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doet me denken aan een receptje dat vandaag via faceboek kwam aanwaaien en dat ik ook wel eens wil proberen:

 

ROZENLIMONADE

'Ik heb eerst 350ml water op een zacht vuurtje gedaan met 200 gr kristalsuiker (mag ook rietsuiker zijn en mag ietsje meer suiker) dan dus op vuurtje suiker laten oplossen. Dan 6 grote geurende rozen hun blaadjes in een afsluitbaar potje doen en het suikerwater erover gieten en een halfuurtje laten rusten met een deksel op. Dan mixen weer halfuurtje laten rusten en daarna 1à 2 citroenen over persen, mengen en dan zeven en dan in de frigo zetten tot het koud is...'

 

Het zag er mooi roze uit zonder toevoeging van wijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...