Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

@MH95 Misschien Rouge Vif d' Étampes. Die kleurt volgens mij pas later oranje. En kan groot worden. Die strepen passen er ook bij, en het kontje ook.

aangepast door fre3ke

Geplaatst:

Heeft er nog iemand pompoenen met groeiangst? Ze willen hier niet echt opstarten ☹️. Sommige plantjes zijn nauwelijks groter dan zaailingen! En ja het gaat om hetzelfde probleem met verschillende rassen en ze staan in volle grond. De ene die wel goed gaat (Fictor) laat ik langs een boog klimmen, wat waarschijnlijk dom is aangezien ze zo minder productief zijn. Ik wou zooo graag pompoenen na het afgelopen mislukte slakkenjaar...

Geplaatst:

Ja, hier was dat ook. Ik had een aantal ‘dubbele’ planten. Zelfde zaad, zelfde behandeling, zelfde grond en ongeveer dezelfde plek. Maar de ene groeide en de andere niet. Ik heb de niet-groeiers uiteindelijk verwijderd en op dezelfde plek wat anders gezet. Dat groeide wél. Ik snap er niks van.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
1 uur geleden, ElkeV80 zei:

De ene die wel goed gaat (Fictor) laat ik langs een boog klimmen, wat waarschijnlijk dom is aangezien ze zo minder productief zijn.

Waarom zijn ze dan minder productief?

Geplaatst:

Omdat ze dan blijkbaar niet extra kunnen wortelen waardoor ze minder voeding binnen krijgen. Heb ik ook maar gelezen!

Geplaatst:

Mijn flat white boer pompoen is enorm aan het ranken. Aan elke rank ook diverse vruchtjes. Rank afgehakt, komt er gewoon een andere weer aan. Geweldige bodembedekker, aanrader hoor! 😆

Hij heeft inmiddels flink wat vruchtjes. Eens zien hoeveel ik er zal laten zitten, ze moeten natuurlijk wel succesvol kunnen groeien en rijpen. Hij maakt ook vaak een wortel bij een oksel als die oksel de grond raakt. De slimmerd.

PXL_20250715_085022297.jpg

PXL_20250715_095413884.jpg

PXL_20250715_095422252.jpg

Geplaatst:

Soms verdwijnen er bordjes. Zo wist ik niet meer waar mijn patisson plant gebleven was. Maar ik denk dat ik hem nu weer heb gevonden.

PXL_20250715_104800096.jpg

Geplaatst:

Ik zie door de vele bladeren ook geen bordjes meer. Maar ik noteer alles in mijn computer wat waar staat.
Ik heb nu met het verpotten wel 2 soorten pompoenen verwisseld. De een groeit horizontaal en de ander verticaal.
Maar ik zie straks aan de soort pompoen welke het is. Want ik heb 2 soorten verwisseld en vermeld.

Ik heb nu 4 soorten staan.

20250713_173102.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

@Petrasmoestuin Ga je de horizontale planten over de rand heen laten tuimelen en over de grond leiden zoals je oorspronkelijk van plan was? Het lijkt me anders zo krap worden met zoveel pompoenplanten in de bakken. Of snoei je ze steeds terug?

Geplaatst:

Ik weet het niet @Dahli Ik wist niet wat te verwachten, maar een paar Hercules zijn zo lang en krijgen soms zijtakken, die ik op een gegeven moment ook ernaast kan leggen. Er hevelen al een paar over de rand.
Echt over de grond lijkt mij niet zo slim, want onder de Hero is het donker en ze kunnen wel een deel over de rand hangen. Aan een kant kan ik misschien een tafeltje eronder zetten die wij vorig jaar gebruikte om in de hoek van de werkplaats te zitten, maar wij zitten alleen onder het overdekte terras en aan de andere kant kan ik een plant op een kruk laten rusten, maar die gebruik ik ook voor andere zaken.
Dus ik denk dat ik een lange grote plantenbak eronder zet die ik nog heb.
En tussen de bak moet ik nog wat hebben, ik heb nog een lage rioolbuis.
Snoeien vind ik eigenlijk zonde.
Ik probeer een hoop pompoenen te krijgen, als ik ze ga snoeien, dan komen er minder. Ik ga wel wat onderste bladeren snoeien denk ik als er boven de bladeren b.v. een pompoen groeit.
Maar ook is er een verticale pompoen die al boven het hek hangt (je ziet het op de foto, maar dat is van 2 dagen terug, hij is weer langer) . Als hij nog langer wordt, probeer ik hem weer naar beneden te sturen.

Ik zal van de week een up-date doen.

Geplaatst:

Waarom moeilijk doen met krukjes en tafeltjes? Ik zie zo’n mooi grasveld….daar kunnen ze mooie overheen kruipen toch? Alle ruimte voor ze!

Geplaatst:
52 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Snoeien vind ik eigenlijk zonde.
Ik probeer een hoop pompoenen te krijgen, als ik ze ga snoeien, dan komen er minder.

Nee hoor, je krijgt niet meer pompoenen door niet te snoeien, je krijgt vooral veel meer kleine beginselen. Die trouwens ook eetbaar zijn zoals courgettes.

Afhankelijk van de soort heeft een pompoen een bepaalde rijpingstijd.

Geplaatst:
  • Auteur
25 minuten geleden, jootje zei:

Ik zie zo’n mooi grasveld….daar kunnen ze mooie overheen kruipen toch? Alle ruimte voor ze!

Precies! Enige tijd geleden hadden we het hierover, ik zou ze rondom je bakken over het gras laten groeien. Nadat ze naar beneden zijn getuimeld. Aan de andere kant, niet alle vruchtbeginsels gaan uitgroeien tot pompoenen. Ik denk dat de grond waaruit ze groeien (met zoveel tegelijk) niet voldoende voeding geeft. Ik zou denk ik een middenweg zoeken, maar wel je grasveld een beetje gebruiken.

Geplaatst:

@woldistel wat bedoel je dat de beginselen eetbaar zijn? De bloemknoppen? Ik wil ze wel weghalen, want ze stikken ervan. Hoeveel moet ik weghalen? ik snap dat ze niet allemaal pompoenen worden, zo is het ook met mijn courgettes, die als een speer gaan. De 10e is al bevrucht. Ik sta er gewoon bij te kijken als die hommel bezig is. En ik sta er maar even, kun je nagaan hoe vaak ze komen. Of komt. Ik zie er altijd eentje. Maar ik heb ook 10 courgetteplanten.

Geplaatst:
  • Auteur

@Petrasmoestuin Waarschijnlijk een open deur voor je 😊, maar aangezien je best veel verschillende pompoenen heel dicht op elkaar kweekt en je courgettes ook heel dichtbij staan, zou ik niet aan zaadwinning uit de de oogst van dit jaar doen. De kans dat er weinig raszuiver is, is denk ik groot. Zeker als ik je waarneming van de hommels lees. Voor je vruchten van dit jaar maakt het niets uit. En niets zo leuk als voor volgend jaar weer nieuwe zaden uitzoeken komende winter natuurlijk 😃.

Geplaatst:

Nee daar doe ik nooit aan. Mij te veel werk. Ik koop gewoon nieuwe zaden. Of steeds andere proberen. Is toch veel leuker? 😃

Geplaatst:
  • Auteur

In ieder geval eentje die bevrucht is 😃. Moet hier nu iets onder om rotting te voorkomen? Of hoeft dat niet omdat hij al op de stenen ligt?

IMG_7882.jpeg

Geplaatst:

Als hij wel op de aarde ligt, moet er dan wel wat onder? Ik heb straks heel veel pompoenen die op de aarde liggen.
Je moet alleen wel uitkijken als je er in de buurt loopt. Heb je geen hond of kat?

Geplaatst:
Op 15-7-2025 om 13:10, Arja zei:

Zo wist ik niet meer waar mijn patisson plant gebleven was. Maar ik denk dat ik hem nu weer heb gevonden.

Hé, een gele! Ik heb van jou zaad voor een witte gekregen, twee planten nu producerend. Wat is dát lekker zeg! Smaakt een gele ook nog anders? Of is het gewoon alleen de kleur?

Geplaatst:

Ik had volgens mij dit jaar een mix-zakje met diverse kleuren. Zelf heb ik dus nu gele vruchten, ze zijn nog heel klein dus ik weet nog niet hoe ze smaken. Van eerdere jaren ken ik alleen de witte die jij nu hebt.

Geplaatst:

@Dahli en @petra : ik leg er alleen stenen onder als ze op een nat stuk aarde liggen. Liggen ze droog, op het terras of op relatief droge aarde, dan leg ik er niets onder.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank @Arja . Dat dacht ik al, ik zou ook niet weten wat ik er anders dan een steen onder zou moeten leggen 😊. En daar ligt hij al op.

@Petrasmoestuin We hebben een kat. Maar die doet niets met deze pompoen hoor. Die houdt meer van bewegende attributen 😉.

Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

zou ook niet weten wat ik er anders dan een steen onder zou moeten leggen

Een lief kussentje misschien in de vorm van bladeren. Grapje hoor!

Geplaatst:

Zo zien mijn beide bakken eruit. Ik zie al 4 pompoenen groeien.

20250717_155941.jpg

Pompoenen in wording.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic