Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Klopt. Alle stengels zitten vol water. Dat merk ik steeds weer als ik de mannelijke stengels verwijder. Zo krijgen ze ook hun voeding. Wat een power moeten ze hebben, net als een tuinslang. Er moet toch veel druk op staan en dan naar alle kanten toe, niet eentje als bij de tuinslang. En dat het doorloopt en niet uit een gat eruit stroomt.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Ja klopt inderdaad @Dahli . Maar dan kan er geen lucht of bacterien of schimmels bij, dus blijft de plant heel. Dat is met half afgeknipte, open stengels iets heel anders.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Geen idee wat hier gebeurd is, al het blad is dood. Misschien droogte, maar volgens mij was hij in de regenperiode al aan het kwakkelen. Op zich niet erg, want grote pompoenen vind ik onhandig en het is misschien een oneetbare bastaard.

IMG_20250816_120148.jpgDe bodem ga ik nog inspecteren. Misschien komt het door engerlingen. Het onkruid rondom heb ik verwijderd en mogelijk zijn ze daardoor naar de pompoen gejaagd.

Geplaatst:
3 minuten geleden, fre3ke zei:

grote pompoenen vind ik onhandig

Waarom onhandig? Zo groot wordt hij toch niet? Maar deze is dan toch nog niet geheel rijp? Want de stam is nog niet bruin. Eten engerlingen pompoenen?

Geplaatst:

Omdat ik in mijn eentje vier of vijf dagen eet van deze pompoen, vind ik hem te groot.

Engerlingen eten pompoenwortels, voor zover ik weet. Ik heb een paar jaar geleden ook een kwakkelende plant gehad waar engerlingen onder zaten.

De steel is inderdaad nog niet droog en ziet er een beetje uit alsof hij kan gaan rotten, dus ik wacht met oogsten. Maar de pompoen is wel rijp, want ik druk met mijn vingernagel niet door de schil.

Geplaatst:

Eten engerlingen ook courgettes en patissons? Ik had een courgettezaailing die het niet deed, daarna een patisson zaailing op dezelde plek gezet die ook overleed. Misschien moet ik daar eens wat graven. Helaas is het midden tussen de bieten die nog niet allemaal volgroeid zijn.

Geplaatst:

@Tanja65 als je sla hebt, kun je een plantje daar zetten als lokaas voor engerlingen. Dan weet je het snel genoeg.

Geplaatst:

De eerste pompoen geoogst. Per ongeluk, want we hakten wat lange uitlopers weg, en daaraan zat deze, verstopt tussen de rudbeckia's. Hij is niet heel groot, de komkommer ernaast is een snackkomkommer.

PXL_20250816_201424377.jpg

Geplaatst:
50 minuten geleden, fre3ke zei:

slaplantje als lokaas voor engerlingen.

Tnx voor de tip. Ga ik doen.

Geplaatst:
46 minutes ago, Petrasmoestuin said:

Een witte pompoen @Arja ?

Ja, het is deze.

Geplaatst:

Wat is er bijzonder aan deze pompoen @Arja ?

Geplaatst:
31 minuten geleden, Tanja65 zei:

lokaas voor engerlingen

De engerlingen komen op de sla af en wat dan? Ze eten de sla en blijven dan van courgettes af, bedoel je dat? Of dan weet je dat ze in de bak zitten en dan moet je aaltjes kopen of zo.

Geplaatst:

Petra, het is gewoon een pompoen waarvan ik hoop dat ie lekker is.

Geplaatst:
1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

De engerlingen komen op de sla af en wat dan? Ze eten de sla en blijven dan van courgettes af, bedoel je dat? Of dan weet je dat ze in de bak zitten en dan moet je aatjes kopen of zo.

Ik denk dat laatste, @Petrasmoestuin . Vooralsnog zal ik dan graven in eerste instantie, en pas (dure) aaltjes kopen als dat onvoldoende soelaas biedt.

Geplaatst:

Ik herinner me nu opeens dat er vorig jaar een plaag(je) was van coloradokevers op onze moestuin. Op de plek waar dit nu gaande is stonden toen nog wat verdwaalde aardappelen, die nog opgekomen waren van een eerdere eigenaar. Mysterie opgelost: engerlingen. En dus: graven.

Nu weer OT! Mijn jack-be-little groeit als een tierelier. Masr nauwelijks pompoenen. Geen idee wat er niet goed gaat, hij heeft alle ruimte, voldoende water, voldoende voeding. Misschien moet ik gewoon nog geduld hebben.

Geplaatst:
8 uren geleden, Arja zei:

Petra, het is gewoon een pompoen waarvan ik hoop dat ie lekker is.

Dus niet eerder gehad. Ben benieuwd

Geplaatst:

Pompoen sweet mama F1

Ik was er benieuwd naar. Lastige plant. Zou rankend zijn. Twee planten. Elke plant kreeg een pompoen gelijk in het begin. Uiteindelijk, kreeg 1 van de planten toch een rank…dwars door de aspergeplanten. En jawel, daar komt nu nog een pompoen aan. Vandaag zag ik dat de grootste pompoen een grote witte plek had. Zacht ook. Ik denk zonnebrand, kan niks anders verzinnen. En nee, het is niet de onderkant, maar de voorkant….echt jammer, want deze zouden juist heel lekker en lang houdbaar kunnen zijn.

IMG_8918_Original.jpeg

Geplaatst:

Maar ik zie al een flink verkurkte steel, dus die is rijp. Jammer van het bewaren, maar misschien dan maar in de diepvries. Of malle plek afsnijden en lekker soepie maken en gelijk opeten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
19 uren geleden, Tanja65 zei:

Nu weer OT! Mijn jack-be-little groeit als een tierelier. Masr nauwelijks pompoenen. Geen idee wat er niet goed gaat, hij heeft alle ruimte, voldoende water, voldoende voeding. Misschien moet ik gewoon nog geduld hebben.

Mijn jack be little ook nog niet. veel mannelijke bloemen maar waar die vrouwen zijn??

eerste jaar dat ik deze heb dus ik kan je helaas niet vertellen of een extra dosis geduld de oplossing gaat zijn.

Geplaatst:
3 hours ago, jootje said:

Vandaag zag ik dat de grootste pompoen een grote witte plek had.

Je kan hem inderdaad eten. Deze soort is geroosterd erg lekker. Maar eigenlijk moeten ze na de oogst een tijdje liggen om goed op smaak te komen en dat zit er nu niet in.

Wel raar, die plek. Ik heb dat nog nooit gezien bij een pompoen aan de plant.

Geplaatst:

Ik heb het ook nog niet eerder gezien, zo’n plek op pompoenen in mijn hele moestuin carrière ! Maar ik denk echt van de zon. Ik had vorig weekend veel blad weggehaald… dus hij lag wel erg open en bloot…

Geplaatst:

Hij was al een tijdje rijp zou je denken. Ik vraag me af, is de plek hard of zacht? Maak je een foto als je hem hebt open gesneden? Ik ben benieuwd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

En als die patissons dan eenmaal op gang komen ... 😃

PXL_20250818_152741944.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.