Jump to content

Gemalen gerst, eetbaar?

Jorieke123

Recommended Posts

Ok, misschien nogal een stomme vraag?

Maar wij hebben een nieuwe graanmolen. Grotendeels voor het malen van gerst en rogge voor kippen en varkens.

En die maalt niet, hij verpulvert/versnippert. En nu zit er om rogge- en gerstekorrels een stug vliesje/velletje, die om tarwe niet zit. Kan ik dan het (zeer fijn gemalen) gerstemeel en roggemeel gebruiken in de keuken?

Mij staat namelijk bij dat ze dat in een echte molen anders malen (met stenen, uiteraard) waardoor het stugge gedeelte van het meel wordt gescheiden.

Dus misschien is dit rogge- en gerstemeel voor ons gewoon echt niet lekker?

(er gaat nog een kap over het gedeelte met de messen)

foto00324001340093476.jpgfoto00270891340093469.jpg

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Voor gerst wordt, geloof ik, een speciale machine gebruikt om die harde schil eraf te krijgen. Dat schijnt best heftig te zijn.

Misschien kan je het testen als je eens pannenkoeken maakt. Gewoon klein beetje ei-melk mengsel verroeren met gerstemeel? En kijken of dat harde storend is?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Is zoiets als dit niets voor jou Jorieke ? Met een dergelijke zou men ook 'gerst' kunnen vermalen, dus je zou denken dat 'gemalen' gerst ook in eigen keuken gebruikt wordt.

Persoonlijk mocht ik ook nog nooit vernemen dat je anders wat met gerst zou kunnen doen dan 'voer voor' of 'bier brouwen'

Niet dat ik het zelf ooit geprobeert heb, toch vlg de kooktips:

Gerst (hele korrels) - omdat bij gerst het kaf en de korrels sterk vergroeid zijn wordt gerst altijd gepeld voor consumptie. Alleen de buitenste onverteerbare laag kaf wordt verwijderd, een proces waarbij de meeste voedingstoffen behouden blijven.

Gerst kan gekookt worden gegeten (net als rijst).

De meeste woorden worden in stilte gesproken ..... @Nique

Nou ja, die molen doet precies hetzelfde als die we nu hebben denk ik. Je moet echt op een aparte manier malen, met stenen, om het 'oneetbare' gedeelte van de gerstekorrel te verwijderen (zoals genoemd in je laatste zin).

Dan krijg je geloof ik gort.

Ik heb het nog niet geprobeerd, ik vrees dat het niet kan. En dan is de stap wat groot bij mij ( ). Het is ook zo wat om helemaal een brood te bakken, die daarna gewoon niet lekker is.

Maar goed: als je vrij grof maalt, en dan vrij fijn zeeft, dan moet je toch voornamelijk goed meel overhouden? En alle harde velletjes weg zeven?

• 10 years later...

Deze graanmolen gebruiken we nou al sinds 2012 zie ik. En zo langzamerhand braken er wat dingetjes af in het binnenwerk. Er komt namelijk wel eens een steentje of ander hard ding mee met het graag wat we kopen of toen teelden. 

De zeef bleef er nu niet meer lekker in zitten. Joep heeft eens contact met ze opgenomen en na wat heen en weer ge-mail en uit-gezoek konden we nieuwe onderdelen (ook meteen maar een nieuw mes was die oude was aardig versleten) bestellen. En nu is ie weer zo goed als nieuw :D 

https://novital.it/it/molini-e-sgranatoi/24-molino-davide-4v.html