Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Keto dieet wie heeft er ervaring mee

Featured Replies

Geplaatst:

Een vriendin die raadde mij aan om het Keto dieet te gaan volgen vanwege mijn lichamelijke problemen.  Wie van jullie volgt dit ook, het is opeens een beetje tegen mijn principe, want er wordt vlees, spek e.d. gegeten.  Terwijl ik weet dat varkensvlees en kalfsvlees vol hormonen zit en antibiotica, 
Totaal geen fruit vanwege het suiker. Ik eet al 45 jaar lang zo'n 7 soorten fruit elke ochtend.
Havermout pap met sojamelk en rozijnen en gedroogde abrikozen.
Geen brood, dat kan ik mij wel voorstellen. Zelf brood bakken met amandelmeel, dat is lekker, en dat wil ik proberen. Maar geen lekker sausje erop b.v.
Want niets uit pakjes, zakjes e.d. dat heb ik zeker 10 of 15 jaar gedaan vroeger vanwege een ander probleem. 
Maar ik houd b.v. van knoflooksaus, wel 3 x per week. Dus ook geen mayo, geen komkommer uit pot, zilveruitjes.
Ik was juist de laatste 5 jaar er helemaal van afgestapt, ik dacht: ik wil nu ook wel even normaal leven.
En geen alcohol meer en toastjes met lekkers. Dat is voor ons best moeilijk, want wij kunnen op dit moment al weinig. Wij zijn de hele dag thuis b.v.
Graag suggesties. Ik wil het wel proberen, maar mijn man zal er anders over denken en die heeft het ook nodig.

Geplaatst:
5 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Maar ik houd b.v. van knoflooksaus, wel 3 x per week. Dus ook geen mayo

Ik weet niets van het keto-dieet, maar ik zou me even inlezen als ik jou was. Net gedaan m.b.t. mayo bijvoorbeeld en dat kan gewoon als je het maar zelf maakt, geen suiker gebruikt (wat toch al niet in zelfgemaakte mayo zit 😳) en de juiste (volgens keto dan) olie gebruikt. Zoals bijvoorbeeld avocado-olie. Het wordt dus wel de portemonnaie trekken vrees ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Zelf mayo maken gaat mij niet lukken. Een aantal keren geprobeerd zelf aioliesaus te maken. Lukte nooit. En wat een werk weer.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:
4 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Een aantal keren geprobeerd zelf aioliesaus te maken. Lukte nooit. En wat een werk weer.

Jammer dat de aioli niet lukte Petra. Dat is echt niet moeilijk als je het maar in een staafmixer-beker doet. Binnen 2 minuten klaar. Het meeste werk is het pellen van de knoflooktenen, en daar ben jij vast heel handig in 😉.

Geplaatst:

Of je dit dieet moet gaan proberen... daar durf ik geen uitspraken over te doen.
Als de lichamelijke problemen te erg zijn dan heb je medisch advies nodig en geen advies van een willekeurig persoon op het internet. 

Geplaatst:
  • Auteur

@loes dat is geen willekeurige dame op internet.

Ik ken haar van vroeger van Spanje uit de sportschool. Zij is Duitse en woont nu in Pakistan waar het vlees niet wordt volgepompt met hormonen.

Zij had Diabetici en zware medicijnen. Nu vlg dit dieet is ze weer gezond zonder medicijnen.

Ik heb 20 jaar geleden een candida dieet gevolgd vanwege heftige jeuk en die heeft mij toen ook genezen. Ik eet nu weer veel suiker o.a. dus ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit.

Ook al zou ik het maar voor 80% volgen, wat ik 19 jaar geleden ook heb gedaan.

Geplaatst:
  • Auteur

@Dahli geen gewone blender neem ik aan? Die heb ik. Ik heb ook een staafmixer. Ik weet niet of ik het daarmee geprobeerd heb. Wel met een garde.

Hoe doe jij het?

Olijfolie, zout, citroen en knoflook heb je nodig.

Geplaatst:

@Petrasmoestuin je vraagt nu advies hier en ik ben wel een willekeurige dame op het internet. 

Geplaatst:

Ik heb een soortgelijk dieet gedaan, Volgens mij Atkins dieet heette dat volgens mij, in ieder geval moest je de koolhydraten tot een minimum beperken.

En ik moet zeggen, het was heel effectief qua gewicht verliezen, de eerste 2 weken moet je lijf eraan wennen, maar vervolgens verloor ik wel 3 tot 5 kilo per week.

Je hoeft echt geen honger te lijden met dit dieet, want je mag gerust een kilo shoarma eten, een stuk kaas of een pond kipfilet of een gerookte makreel als je flauw bent. 

Op een gegeven moment ging ik op vakantie en daar heb ik gezondigd, en ben ermee gestopt ook meteen met dat dieet.  Want je moet dus ook  heel veel (lekkere dingen) laten staan : brood bijvoorbeeld , aardappelen, rijst, zelfs fruit mag niet (op wat rood fruit na), melk, producten met suiker. En op een gegeven moment kwam de rauwkost en steeds weer hetzelfde eten mijn neus uit.

De kunst is dat als je dit dieet  een tijdje volhoudt, dat je daarna gerust weer wat meer koolhydraten mag, met mate. Zoals zoveel dieten is het bij dit dieet ook zo dat je voor een blijvend resultaat je eetpatroon voorgoed zult moeten wijzigen,  je zal de balans moeten vinden om je gewicht gelijk te houden, en tegelijkertijd jezelf ook iets kunnen gunnen. Je kunt dan bijvoorbeeld koolhydraatarm brood nemen, wat op zich helemaal niet verkeerd smaakt, of weer een stuk fruit.

Volgens mij mocht je bij dit dieet trouwens wel mayonaise , maar geen fritessaus ! , en mayonaise maak je heel makkelijk zelf met wat olie, eitjes, kruiden en een staafmixer

Geplaatst:

Zo maak je trouwens mayonaise met de staafmixer . Kan niet mislukken.

Geplaatst:

Ik houd niet van die extreme dieten.

Geen suiker, niet snoepen tussendoor, gewoon gezonde maaltijden en geen alcohol.

Dat zou het moeten doen.

Geplaatst:

Ik hou ook niet van dieten hoor, en we weten allemaal wel dat je gewoon wat gezond moet eten, en meer moet bewegen. Maar mij kun je bijvoorbeeld begraven onder chocola en een leefpatroon verander je ook niet zomaar.

Onlangs is bij mij diabetes vastgesteld (heb ik waarschijnlijk al lang), en ik probeer daarom , zonder dieet,  toch wat bewuster te leven. ik probeer geen 2e bord meer te nemen bij het avondeten, chocola te beperken, en alcohol drink ik eigenlijk sowieso al nooit.  En ik hoop dat de moestuin ook helpt mijn beweging haal ik daar wel uit momenteel, en ik hoop straks meer onbewerkt voedsel te consumeren, bijv een lekkere pan soep zelf maken van eigen geteelde tomaten , zonder toevoeging van zakjes poeder van knor, honig of wat dan ook.

Geplaatst:
1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

Olijfolie, zout, citroen en knoflook heb je nodig.

Het principe met de staafmixer zie je in het filmpje van @driepinter, alleen worden daar hele eieren in gebruikt en mayo maak ik meestal alleen met dooiers, geen hele eieren. Als je hier knoflook bij doet krijg je knoflook-mayo/makkelijke aioli, eigenlijk niet de traditionele aioli. Hieronder een linkje naar een filmpje waarbij je beide bereidingen ziet. De traditionele is veel meer werk.

1 uur geleden, Petrasmoestuin zei:

Zij had Diabetici en zware medicijnen.

Het maakt nogal wat uit of ze diabetes type 1 of 2 had. Als ik zo dat keto-dieet lees, dan kan ik me voorstellen dat dat meehelpt bij type 2. Maar een normale gezonde levensstijl helpt ook bij type 2.
Maar los daarvan zou ik niet zomaar een of ander dieet gaan volgen zonder medische begeleiding of tenminste advies bij gezondheidsklachten. Als keto jouw vriendin met haar klachten al heeft geholpen, wil dat niet zeggen dat dat bij jouw gezondheidsklachten ook verstandig is.

Geplaatst:

Het Keto dieet is geen onschuldig dieetje, het is heel ingrijpend.

Je moet echt met een algemeen dietist of met een in Keto opgeleid dietist in overleg over hoe en wat.

Er zijn verschillende mogelijkheden om het Keto dieet te volgen en er zijn verschillende fases.

Vanaf eerst heel erg streng, om in ketose te komen, naar wat minder streng etc.

De uitwerkingen van het dieet zijn ook niet voor iedereen gelijk. En niet voor iedereen positief.

Een buurvrouw is er heel ver in gegaan en was toen wel van allerlei gewrichtsklachten e.d. af. Maar zij was dus extreem.

Ik denk niet dat het veel zin heeft om hier naar ervaringen te vragen omdat het dieet dus voor iedereen anders uitwerkt. En helemaal als je dus al gezondheidsproblemen hebt. Dat kan zelfs gevaarlijk worden. En dat is wat @loes bedoelt.

Het is in ieder geval niets voor mij, alles wat ik lekker vind zou ik niet meer mogen eten. Dat gaan we dus echt niet doen. :grin:

Geplaatst:
  • Auteur

Dank jullie allemaal voor de reacties. Ik ga gewoon weer een beetje terug naar de levensstijl (niet echt een dieet) die ik 20 jaar geleden had.
Het gaat hoofdzakelijk om suiker en dat zijn koolhydraten, maar ook b.v. azijn (alles wat ingemaakt is), want dat is gist. En ik had toen een gistprobleem, dat heb ik nu niet. 
Ik hoef ook helemaal niet af te vallen, 20 jaar geleden was ik 12 kg zwaarder en door het Mediterraans dieet viel ik in 9 maanden 17 kg af, maar daar ging het niet om.
Ik zat en zit eerder tegen ondergewicht dan overgewicht.
Het Mediterraans dieet (of eigenlijk geen dieet) is naar mijn weten het gezondste. Ik heb ze namelijk allemaal door gescreend toentertijd. Alleen bestond KETO nog niet.
Ik houd ook helemaal niet van die strenge en altijd eenzijdige diëten. Dat houd je nooit vol en je krijgt altijd tekorten. 
Volgens KETO mag ik opeens veel vlees eten (dat bevreemd mij zeer met alle hormonen, de toestand hoe de meeste dieren gehouden worden en/of mishandeld worden). Ik heb niets tegen vlees (ga binnenkort een goede slager opzoeken b.v. en dank je @Jorieke123 voor de lekkere worst).
Als je een beetje rondstruint op internet, dan lees je dat je niet te veel rood vlees moeten eten.

Ik ga weer op mijn eigen gevoel mijn bordje vullen, in ieder geval steeds meer uit de tuin. Net weer heerlijk andijvie gegeten die er niet zo goed meer uitzag, en ik had spijt dat ik alles heb weggehaald en niet verder liet groeien. Mijn man zei het ook weer een paar keer. En daar hoorde nu gewoon aardappels bij.
@Dahli wat jij liet zien, dat lukte mij dus niet, en nu zeker niet meer met mijn handen. Ik vind rouwe eieren ook altijd een beetje riskant.
Maar ik ga het nog wel een keer proberen met de staafmixer @driepinter
Dus nog even in het kort: ik stelde deze vraag omdat ik mij weer beter wil voelen, zoals ik 3 jaar geleden was.

Geplaatst:

Beter geen keto dieet volgen als ik dat zo lees. Opzich ook wel logisch als je er goed over nadenkt. 

Ik ga dat mediterrane dieet eens uitpluizen. Lijkt me een gezond dieet. Mensen uit mediterraan gebied worden vaak oud.

Geplaatst:
  • Auteur

Mijn man zei vanavond @Gitta dat de Spanjaarden er ook elke dag een fles wijn bij drinken hahaha. En dat moet nu juist even niet.

Geplaatst:

Dat gaan wij ook niet doen hoor Petra. Misschien af en toe een keer een glaasje bij een speciale gelegenheid. Maar meer niet. Hihi

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.