Kamilla Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Vandaag ben ik aan het graven geweest in informatie die over mulchen gaat. Ik lees hier op het forum dat daar plastic voor gebruikt kan worden, maar ook andere organische materialen. Hier in de polder wemelt het van de slakken. Onder alles (!) wat in de tuin gelegd wordt, kruipen massa's slakken onder; plastic, sierstenen, plantenbakken, broeikasje enz... Als ik losgetrokken onkruid of ander materiaal naast plantjes leg die slakken graag lusten, dan kan ik ze de volgende dag niet meer terug vinden. Hoe kan ik zoiets voorkomen zodat ik toch mijn grond beter kan bedekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerwin Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ik heb eens gelezen dat je dat met cacao doppen oid kon doen. (maar zelf vond ik die zakken doppen te duur) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Met fijne-compost , tenminste ik doe dat de grond afdekken met fijne compost rondom de planten of je dat mulchen mag noemen weet ik niet.In iedergeval kan de slak er niet onder want dat slakke verhaal ken ik. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Cacaodoppen heb ik wel eens gekocht om perkjes (ook een beetje voor de sier) te bedekken. Inderdaad is het niet goedkoop en de geur van chocola is wel eens leuk, maar niet om er voortdurend met je neus boven te hangen. Die fijne compost lijkt me best een gezonde optie. Neem je daar gekochte compost voor of zeef je je eigen compost tot gruis? Ik koop in het tuincentrum meestal de goedkoopste compost (VAM) maar voor speciale doelen neem ik ook van Eco-style. De kleigrond is hier hard met een korstige bovenlaag. Ik spit het licht om. D.w.z. zo'n 15 CM met een spitriek. Ik ben nu 13 jaar hier aan het tuinieren, maar ik kan geen verbetering van de grond constateren. Mijn vader zegt dat klei vanwege de fijne struktuur na een aantal regenbuien altijd weer "boven" komt liggen terwijl de andere humusrijke stoffen doorzakken. Het mulchen is dan in dit geval een tijdelijke verbetering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ik mulch met compost maar dat houdt waarschijnlijk de slakken niet tegen. Als je zoekt op het forum met het woord slakken kun je een tweetal topics vinden met enkele tips. In het geval van afdekken van grond met iets voedzaams en iets tegen slakken kom je uit op cacaodoppen zoals gerwin schrijft. Stukje van het internet: "Ook een laag cacaodoppen aanbrengen is een aanrader. Slakken vinden het akelig om over de scherpe randjes van de doppen te manoeuvreren. Naast een bodembedekker zijn cacaodoppen ook een echte bodemverbeteraar. Ze bevatten veel organische stikstof en sporenelementen zoals boor die aan de plantenwortels wordt doorgegeven." En anders een paar keer kippen huren van iemand . Uitermate geschikt als dankbare 'huurmoordenaars' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 Ik denk dat je vader gedeeltelijk gelijk heeft, ik zit ook op klei toch zie ik wel verbetering maar het kost wel heel veel compost en regelmaatmet aanvullen.Dat ik dan mijn volgende probleem veels te weinig compost uit me eigenbak maar dat gebruik ik zeker, dus ik koop heel veel bij er ligt altijd vooraad.Als er maar zo'n keurmerkje op de zak zit dan kun je ook eigenmerk van een tuincentrum kopen.Fruit krijgt trouwens turfmolm en compost, en gewone planten kruiden groente enzv. compost. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Bedankt voor jullie meedenken! Die cacaodoppen ga ik dan toch nog eens overwegen, want de voordelen zijn niet gering zoals jij het uitlegt. Ik kan een beetje schipperen tussen zowel cacaodoppen die ik vlak om de plantjes en tegen de rijtjes leg en compost die ik daar dan weer op aan laat sluiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koert Posted February 5, 2011 Share Posted February 5, 2011 (edited) Nadeel van cacaodoppen is dat het niet lang effect heeft tegen slakken, op den duur gaat het verteren en verliest het zijn scherpe randjes en kruipen de slakken er weer over heen. Bij ons lagen op een gegeven moment ook de cacaodoppen overal behalve waar ze hoorden, ik vermoed door vogels.Een ander iets waar je voor moet uitkijken, jij had een tuin aan huis toch, als je een hond (en volgens mij geldt dat ook voor andere dieren) thuis hebt, niet doen!!! Cacao is puur vergif voor honden! Edited February 6, 2011 by Guest Quote Even a broken clock is right twice a day Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted February 5, 2011 Author Share Posted February 5, 2011 Tsja, geen voordeel zonder nadeel. Ik kan me nog herinneren dat ik cacaodoppen op een perkje gelegd had en dat de merels het boeltje in de kortste keren verplaatst hadden. Omdat ik toch veel onder gaas moet zaaien en uitplanten vanwege onze gevederde concurentjes lijkt mij het aanbrengen van cacaodoppen vlak om en tegen de plantjes nog steeds een optie. Regelmatig bijvullen hoeft dan ook niet in zulke grote hoeveelheden. Wees gerust, wij hebben geen huisdieren meer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts