Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mos in de tuin

eva1986

Aanbevolen berichten

Oké, ik ben er al tijden mee aan het vechten, maar in dit weer is er geen houden meer aan! Dit mos-soortje (denk tenminste dan het mos is... ) breidt zich in zo'n rap tempo uit over de gehele tuin, dat ik er hopeloos van wordt! Welke soort is het, of wat kan ik er aan doen???

foto-(32)65041340196537.JPG

Ik schraap nu de bovenkant van de aarde eraf met een klein schepje, en schep zo dus het mos, en een beetje aarde zo de kliko in...

Maar het groeit snellen dan ik scheppen kan!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi. Dat is een effect van een nat seizoen en/ of geen zon. Natte grond ? Schaduw ?

Misschien kan je aan die voorwaarden niets veranderen. Bekalken helpt wel bij deze soort ( niet bij alle mossoorten overigens ! )

Dan 2 : Waarom werp je die 'zooi' zo de kliko in ? Zou het gewoon weer terug de tuin in brengen , op plekken gooien met diepere schaduw, onder struiken, whatever. Grond de kliko in gooien komt mij wat vreemd voor. Maar zelf weten natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aarde gaat hier ook vaak zat weg Soms op de laag bladeren tussen de struiken om het composteren iets te versnellen , maar ok.

Geen idee wat voor een mos soortje.. de ervaring dat het giga groeit.. die heb ik ook inderdaad. Zat/zit tussen allemaal van die grind steentjes bij m'n oma haar voortuin.. wat een ramp omdat met de hand te verwijderen Zal eens kalk proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou de kalk geen nadelige gevolgen hebben voor de andere planten???

Bij die kiezels van je oma moet dat niet uitmaken natuurlijk Dennis, dus dat zou je zeker kunnen proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is parapluutjesmos

Paraluutjesmos is een tweehuizig levermos dat op de grond bodembedekkende plakaten vormt. Tweehuizig betekent dat de mannetjes en vrouwtjes niet in dezelfde plant voorkomen. De parapluutjes die in het voorjaar boven de groene lobben van dit levermos groeien bevatten de geslachtsorganen. De hoge donkergroene diepuitgesneden vrouwelijke uitsteeksels lijken op palmbomen terwijl de lage bleekgroene mannelijke uitsteeksels meer op een paraplu vormen.

De leven cyclus van een Parapluutjes mos bestaat uit vijf stappen:

1) steriele plant zonder broedbekers

2) grotere plant met ronde broedbekers

3) grotere plant met jonge parapluutjes (niet uitgeklapt)

4) plant met uitgeklapte parapluutjes (mannetjes en vrouwtjes)

5) vrouwtjes met parapluutjes met rijpe sporen (gele massa zichtbaar onderaan de parapluutjes) en mannetjes bruin en verwelkt

Ongeslachtelijke voorplanting gaat bij dit levermos ook prima. Dit kan door klonen, stukken van een mos die na splitsing gewoon verder groeien, en broedkorrels.

Dit mos komt algemeen voor op beschaduwde, open, voedselrijke, vochtige plaatsen in straten, plekken op paden, greppels en slootkanten. (bron: waarneming.nl)

Ik heb het ook in de tuin op de meest schaduwrijke plaatsen. Ik denk dat het vochtige weer op dit moment een grote rol speelt. Verder laat ik het mosje gewoon zitten. Ik vind het best mooi

Groet,

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze aangeplante bodembedekker kunnen niet meer wortelen, zo vol staat het met het mos...

Maar bedankt voor de benaming! Weet ik in ieder geval wat we uit moeten roeien!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou even spuiten met brabant mixture. Dood alles behalve gras gewassen. Of een goed antie mos middel dat dood alle mossen binnen 48 uur.

Als je niet van spuiten houdt kan kalken zorgen voor een meer basische grond. Op een basische grond wilt mos minder goed groeien.

Of alles met de hand verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de eerste kalk gisteren gestrooid, heb het redelijk ruim aangebracht op het mos zelf, hoop dat het effect heeft! Het zag er wel wat raar uit, maar nu het weer miezert hier (ja hoor, echt waar... ) begint de tuin weer op zichzelf te lijken!

Morgen maar weer een inspectie van dichtbij! (met foto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...

Hallo,

Mijn gras zit vol met het onkruid dat op de foto te zien is. Ik heb op het net gezocht om te achterhalen welk onkruid dit precies is. Helaas kan ik er niets over terugvinden. Weet iemand de naam? En hoe ik het eventueel kan bestrijden?

Er zit overigens ook veel mos in het gazon. Weet iemand wat er scheelt met de grond als zowel mos als het onbekende onkruid in het gras "wonen"?

Vast bedankt!

Gr. Davince

img413881271342041394.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is hetzelfde mos als eerder in dit topic. Parapluutjesmos. Mossen als deze gedijen goed op vochtige, wat donkere plekken. En dat zijn nu juist weer lastige plekken voor gras. Mogelijk dat je de grond op deze plaatsen kan verbeteren door het te beluchten. Even met de greep of spitvork steken en wrikken.

Groet,

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 maand later ...

Ik heb vooral veel "parapluutjes mos" langs de randen van mijn stoep. Mijn buurman vertelde dat ik gootsteenontstopper moest gebruiken (caustic soda) en dat werkt geweldig goed. Volg de beschrijving op de verpakking en pas op voor je ogen. Draag beschermende handschoenen en giet dan de vloeistof over de parapluutjes mos. Het middel werkt goed op mijn stoep!

Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: ansvanvuure. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb kat/hond/kippen in de tuin lopen, dus gootsteenontstopper komt er hier echt niet in! Buiten wat het met onze eigen gezondheid zo doen...

Wegsnijden blijkt tot nu toe erg effectief, stuk wat ik al gedaan had (schaduw stuk) blijft boven verwachting redelijk mos vrij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...