Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Salie wordt geel


pet

Aanbevolen berichten

Maar alle meerjarige kruiden doen het in vollegrond veel beter, persoonlijk denk ik 1 jarige leuk in pot en meerjarig staat een beetje wegtekwijnen zeker omdat meeste mensen ook niet verpotten en nieuwe grond toevoegen in voorjaar of verkeerde grond gebruiken en dan nog zout ophoping in potten.

Nuja meeste meerjarige zonde om ze in pot te laten staan.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ik veel planten in potten heb ipv in volle grond is ook niet uit luxe..

Onze tuin bestaat voor een groot gedeelte uit beton (vroeger een bedrijf parkeerplaats geweest) en de grond er omheen is niet erg schoon.

Salie heeft lang een grote brede bak gestaan, niet erg diep, en dat ging prima. Ook zonder regelmatig nieuwe grond. De grond was juist vrij arm.

Deze bak is er echter niet meer. En blijkbaar vindt hij deze pot niet fijn. Ik zal eens op zoek gaan naar een beter plekje.

Dank voor het meedenken in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb de Salie ondertussen verplant naar een grotere plek. Ondanks dat het een vrij grote pot was, zaten de wortels onder al flink klem, dus dat kan inderdaad wel een probleem zijn geweest.

Ik zal nu nog wat kalk toevoegen. Kijken of dat ook nog wil helpen. Dank zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat merk ik hier ook wel, Salie groeit hier in de voortuin oa tussen de tegels.. Dus die pot ik dan op en verpot ze best veel, omdat ze snel wortels van onderen hebben die uit de pot komen (en dan ook goed geworteld/snel).. Heb hier eigenlijk nooit planten die geel worden, alleen als ze niet genoeg wortels hadden met het plukken/potten dan worden ze wel minder van kleur/sterkte.. Verder geef ik alle opgepotte Salie planten weg heb er toch genoeg in de tuin staan en heb het idee dat ze inderdaad wel volle grond prettig vinden ipv telkens naar grotere pot..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hoi greetje,

 

maar geen voedsel problem dus?

 

Als de plant niet in een pot staat zou me dat verbazen.

Staat hij wel in pot dan kan dit voorkomen door een gebrek aan wortelruimte. Verkassen naar een grotere pot of, en dat is altijd te verkiezen, in volle grond planten.

 

Ciao,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Aarde mag uiteraard maar liever geen potgrond voor de salie, die houdt van kalkrijke grond. Als de overige aarde in de bak universele potgrond is dan kan je gerust rond de voet van de salie flink wat kalkkorrels (eventueel verrijkt met magnesium) strooien en lichtjes onderwerken.

Dit kan je om de drie a vier maanden herhalen. In de winter hoeft het uiteraard niet.

 

Ik heb ook de gewoonte om zo'n 40 cm rondom de voet kalkhoudende kiezels als mulchlaag aan te brengen. Weert onkruid, vertraagt verdamping van vocht en houdt de bodem op een constantere temperatuur.

 

Ciao,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Is dit wel goed voor de plant?

 

Neen, da's niet goed. Wortels zijn van vitaal belang voor de plant, zeker als het om zuiderse droogstoppels gaat is elk wortelhaartje van belang.

Je mag bij het verpotten de wortels die zich als een wurgend spiraal om de plant vormen omzichtig los maken zodat ze niet langer meer rond de plant heen draaien maar wegknippen is uit den boze. Hopelijk slaagt de plant er zich doorheen. Gelukkig is het weer zeer plantvriendelijk.

 

toedeledoki,

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De plant behoorlijk diep wegsnoeien kan in zo'n geval de plant eventueel redden. Het is wat laat kwa tijdstip, maar kan nog wel. Kies de plek om te snoeien op wat kleine blaadjes dieper in de plant. Niet op té oude dikke stengels, dan wat hoger. De plant maakt vlot nieuw blad. wat kalk er bij , ook met 5 weken wat mest ( als de plant in pot staat ). De plant zou zich moeten herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

Toch zou ik voorstellen om de plant nu zijn energie te laten steken in het aanmaken van nieuwe wortels. 2/3 is immers weggehaald.

Eventueel, en dat doe ik altijd bij het verpotten of herplanten, wat beendermeel bij de nieuwe aarde vermengen.

Als je nu gaat snoeien wordt het aanmaken van nieuw blad gestimuleerd.

Daar zou ik dus me wachten tot de plant opnieuw aanslaat.

 

Geen garantie op success, salie is hoedanook een lastige klant om te verpotten.

 

toedeledoki,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...