Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Beste, Ik vroeg me af, of je de zaadjes uit gedroogd fruit kunt gebruiken om daar plantjes uit te laten komen? Ik heb dit al een keertje geprobeerd met dadels en daar zijn plantjes uit gekomen. Lukt dit ook met bijvoorbeeld vijgen?

Geplaatst:

Ja, dat kan bij vijgen. Ik had een keer een vijgenboom groeien van breba vijgen. Die vijgen kwamen uit Spanje en waren nog vrij vers. 

Geplaatst:
  • Auteur

Beste Fre3ke, Ik bedoel met bijvoorbeeld gedroogde vijgen. Ik ben er niet zeker van of u mijn vraag goed gelezen heeft aangezien u spreekt over de vijgen die u uit Spanje had meegenomen dat deze nog vrij vers waren. Gaat plantjes kweken met zaden uit gedroogd fruit lukken of is het verspeelde moeite?

Geplaatst:

Ik zou het gewoon proberen, wat heb je te verliezen?

Bedenk ook dat veel zaden sowieso een tijd droog opgeslagen liggen voor ze weer gezaaid worden. 

Geplaatst:

Bij vijgen lukt dat, heb ik van verschillende anderen gehoord. Alleen is dat vaak niet de moeite waard, vanwege bijvoorbeeld het klimaat waar de ouderplanten vandaan komen. Maar ook dat de gezaaide vijgen vaak geen vrucht geven (50% wordt een mannelijke plant, en ook nog iets van 90% kans dat het geen "common" vijg is maar bevruchting nodig heeft, zoals gebruikelijk is in zuidelijke landen). Maar dat is wat ik heb gelezen, geen eigen ervaring.

Geplaatst:

Ik kan lezen hoor. Het waren gedroogde vijgen, gekocht bij Sligro. Van binnen nog een beetje vochtig. Als je ze zelf een paar maanden bewaart, zijn ze al een stuk droger. Ik bedoelde te zeggen dat ik niet weet of het bij een helemaal droge vijg ook lukt. 

Geplaatst:

Zolang het goed gesloten is en minder dan een jaar geleden ingepakt zijn moet vast wel lukken. Kant en klare zaden zijn ook droog, gedroogde fruit zal vast langer geldig zijn.

Trouwens genoeg zaden in een vijg paar eruit halen en proberen zou ik zeggen. Succes!

• Jorieke123 changed the title to Zaden uit gedroogd fruit?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic