Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik zag geen topic over de courgette in 2025. Dus bij deze.

Het was een hele toer dit jaar. De eerste twee pogingen kwamen geen worteltjes. Afgelopen vrijdag heb ik de laatste 2 zaden tussen vochtig keukenpapier gelegd. 3x is scheepsrecht, er zitten sinds vandaag kleine worteltjes aan de zaden. Dus morgen gaan ze in de grond. 

20250520_083435.jpg

Edit: de soort is Black forest F1. Een klim courgette. 

aangepast door Gitta
Tekst toegevoegd
  • Like 3

Hier hetzelfde probleem met de courgettes. Geen idee waar ze last van hebben maar poging 3 is nu gezaaid, misschien was voorkiemen slimmer geweest...

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

Dus jullie slaan de fase met potjes in de vensterbank over?

Bij mij zijn ze wel opgekomen, maar ze zijn te lang en hangen slap. En ze hadden toch echt meer zon dan vorig jaar.

Dan zou ik ze nu dus even kunnen kiemen en dan zó de bak in?

Geplaatst:

Ik heb dit jaar een gokje genomen en de (ontkiemde) zaden gelijk buiten in de grond gezet.

Ze zijn wel wat trager dan wanneer ze lekker binnen hadden gestaan, maar ze doen het wel degelijk.

Nu moet ik wel zeggen, dat ik er gedurende de nu nog koude nachten een stolp overheen zet.

P1060368.thumb.JPG.1ad1e04a3fac907aaa3942aed80dde31.JPG

P1060369.thumb.JPG.71917448e8e95e830aa2c49dd6f665a3.JPG

57 minuten geleden, CJodokus zei:

Dus jullie slaan de fase met potjes in de vensterbank over?

Bij mij zijn ze wel opgekomen, maar ze zijn te lang en hangen slap. En ze hadden toch echt meer zon dan vorig jaar.

Dan zou ik ze nu dus even kunnen kiemen en dan zó de bak in?

Ik heb wel potjes in de vensterbank maar niet zoals Gitta even nat voorkiemen om te zien of de zaden überhaupt wel kiemkrachtig zijn. 

aangepast door loes
  • Like 1
Geplaatst:

Wel handig. Ik heb zo'n 25 planten die ik steeds moet versjouwen. Nu had ik ze buiten gelaten op de tafel onder het overdekte terras. Behalve de Aubergines, die had ik binnen gezet, maar nu ook weer op het warmste plekje.

• Like 1
Geplaatst:

Zoals altijd zaai ik ze voor, rechtstreeks gezaaid gegarandeerd slakkenvoer. Ik heb ze nog thuis maar vanaf dit weekend gaan ze de grond in, de eerste knoppen zitten er al in maar die draai ik er nog even uit totdat ze goed aangeslagen zijn. Ga weer een poging doen om ze verticaal te kweken om zo wat ruimte te besparen. Rassen zijn Black Beauty, Quarantaine, Lungo Bianco en Golden Glory F1, respectievelijk groen, lichtgroen, lichtgroen en geel. :)  Vorig jaar slechts een handvol kunnen oogsten dus hopelijk dit jaar weer een voltreffer qua courgettes.

• Like 1
Geplaatst:

Bij mij kwamen juist alle pompoen en courgettes op vanuit de Deno. Speciaal vroeg begonnen, omdat ik het vorig jaar over moest doen. Nu alle 20 opgekomen. Nog 2 courgettes en pompoen extra gezaaid. En 1 zaadje Black Forest komt niet op.

Maar ik heb nog alle tijd.

Geplaatst:

Ik ben wel bekend met klimcourgettes, maar die maken een aanzienlijk grotere plant geloof ik dan een gewone courgette die je opbindt. Dus ook vanuit efficiënt gebruik van de ruimte de gewone courgettes verticaal aan een paaltje. :) Veel Amerikanen doen het zo omdat ze daar ook last hebben van de 'squash vine borers' die ze dan beter onder controle kunnen houden.

• Like 1
Geplaatst:
1 uur terug, MSDG zei:

courgettes verticaal aan een paaltje.

En dan? Ik bedoel, wat doe je ermee als de stengels langer worden dan je paaltje? 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...