Geplaatst: 22 juni22 Jun Vorig jaar heb ik hem snel weggehaald, omdat hij er slecht bij stond. Ik dacht toen dat het een soort broccoli was.In maart dit jaar heb ik hem opnieuw gezaaid en dacht dat het raapstelen waren, in mei geoogst, omdat hij in bloei schoot er toen uitgehaald. Nu hoorde ik een tijdje geleden op dit forum dat het een soort broccoletti is. Deze stonden er toen goed bij.Ik heb hem opnieuw gezaaid en op diverse plaatsen gezet.Een aantal in mijn kweekbak, afgedekt met een gordijn, een paar in een open kasje en 1 in een speciebak ook onder een gordijn.Echter alle planten doen het niet zo mooi als die ik in mei had. Ze schoten allemaal snel in bloei en er zitten maar weinig bladeren aan, ook door beestjes aangetast.Nu lees ik op deze site dat de planten bestoven moet worden? Dat was in maart ook niet gebeurd, maar de planten stonden er mooi bij.Ook lees ik nu dat het RAAPZAAD wordt genoemd.Ik kan dit blad wel oogsten en 2 blaadjes eraan laten, maar de opbrengst is zeer laag. En sommigen hebben maar 2 of 3 blaadjes en vaak met gaten erin. https://www.floravannederland.nl/planten/raapzaad Hier staat: bestuiving en bevruchting komt tot stand door het vele bijenbezoek, die de veel nectar producerende Raapzaad planten graag bezoeken.Ik heb een paar fotos gemaakt. Ik haalde het gordijn weg boven mijn kweekbak en toen vloog er gelijk een zweefvlieg in, die heb ik moeten verjagen. Maar hij heeft een tijd op een bloemetje gezeten. Foto in mei en toen geroerbakt, was heerlijk. Dacht dat het toen raapstelen waren. En alles weggehaald daarna.Fotos van nu 22 juni22 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 22 juni22 Jun Het snel in bloei schieten kan door het warme weer komen. Dat verklaart ook waarom je vroeger in het jaar wel een mooie oogst had en nu niet.Wel onduidelijk welke soort dit is, er zijn immers honderden brassicasoorten. De afbeelding op de verpakking verschilt nogal van de raapstelen die je in mei oogstte, en ook het spul wat je nu hebt. Nu lijkt het idd op dat raapzaad wat je in bermen aantreft.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Hi Petra,Ik heb geen ervaring met je soort, maar als ik mijn ervaring met ‘farming simulator ‘23 (een computerspel) en wat andere losse aanknooppunten met elkaar verbind… dan denk ik dat je plant zoals je hem nu in de bloemen hebt moet worden bevrucht en dat die uiteindelijk in het zaad schiet! Dit worden waarschijnlijk ‘zwarte’ zaadjes zoals maanzaad en is het soort ‘graan’ zeg maar qua toepassing. Ik vermoed wel dat je een paar m2 aan planten moet hebben om een fatsoenlijke oogst te hebben. (Bij het computerspel had je meestal 4x zo weinig oogst van koolzaad t.o.v. andere graansoorten ;))Ook leuk om te zien dat de rest van de plant te eten is ;)
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur Ja komt beiden uit hetzelfde zakje.Ik heb het met heel veel groente die ik in mei oogst het er fantastisch eruit ziet en later in het seizoen minder.Ik heb het dan heel druk om alles weg te halen en evt nog een 2e keer te zaaien. En ook dan wordt het minder.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur @Beukwood ook die ik in maart had gezaaid stond onder een gordijn.Doe ik dat niet, dan wordt het opgegeten. Zie foto in het open kastje. Ik had er al 2 uitgehaald.Volgend jaar dus gelijk veel in maart zaaien dus.@Rookie bij jou ging deze toch zo goed? Ik had deze ook aan jou gegeven. 22 juni22 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur @Arja ze staan al denk ik 3 weken in bloei, toen het nog niet zo warm was.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Nou, je hoeft ze in ieder geval nu niet meer met een net af te dekken. Geniet van de bloemetjes samen met de vliegbeestjes. Is nu toch al te ver om op te eten.Nieuw rijtje zaaien.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur Ik kan het nu toch nog eten? Inclusief de bloemetjes staat er op internet.
Geplaatst: 22 juni22 Jun 8 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Inclusief de bloemetjes staat er op internetDe bloemetjes zullen ongetwijfeld eetbaar zijn nu, maar bij deze soort gaat het, naast blad en stelen, vooral om de bloemknoppen die ook lekker zijn. 22 juni22 Jun aangepast door Dahli
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur Het is jammer, ik heb er veel moeite voor gedaan, dan gaat hij er gewoon uit en zaai ik wat anders van de week. Dan kunnen de bijtjes en wespen nog even genieten.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Gewoon opnieuw zaaien. En dan iets dichter op elkaar. Het is een groente met een korte bruikbare levensduur. Als er bloemknoppen ontstaan, kun je oogsten. Met blad en steel en al. Beetje zoals diverse snijgroenten (veldsla, rucola enz)Het is geen broccoli en zelfs geen broccoletti, want daarvoor kweek je een redelijk grote koolplant, waarvan je dan de gesloten bloemknoppen oogst die telkens opnieuw in de bladoksels verschijnen als je de hoofdbloei hebt verwijderd. Maar de rest van de plant laat je staan om meer bloemknoppen in de bladoksels te kweken.Cime di rapa lijkt meer op aziatische groenten zoals hon tsai tai enzo. Veel zaaien, snel oogsten.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur Vanaf het begin zat er al niet veel blad aan en schoot vrij snel in bloei. Dus er was praktisch niets te oogsten. Ik heb de paar blaadjes die ik had eraf gehaald en de stelen met bloemetjes in een vaas voor de bijen.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Lees mijn reactie nog eens.Het gaat om een plant met een beetje blad, een beetje steel en een bloemknop.Dichter zaaien, en dan alles afknippen en klaar.
Geplaatst: 22 juni22 Jun Rond de langste dag willen sommige koolsoorten wel eens doorschieten. Zoals bv paksoi en Chinese kool. Die moet je vroeg in het jaar zaaien, of anders na de langste dag.En ik snap jouw verwarring over raapzaad. Hier (https://www.keukenplanten.nl/zaaikalender/chinesekool) staat namelijk:"Deze varieteiten zijn allemaal ondersoorten van de raap (Brassica rapa), ook heel bekend als koolzaad."Je had dus in het vroege voorjaar gezaaid, en daardoor mooie planten gekregen. Later heb je bijgezaaid, maar wegens de langste dag gingen de planten te snel doorschieten waardoor je geen mooie planten kreeg.Gewoon in juli / augustus nogmaals proberen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 22 juni22 Jun Auteur Dank je @acpronk Ik had nog een beetje en dat heb ik toch opnieuw gezaaid in mijn open kastje.Gisteren was de langste dag.Maar volgend jaar toch maar weer vroeg zaaien denk ik.Maar ze stonden al een tijdje met bloemen.@woldistel in mei had ik best veel blad vond ik. 22 juni22 Jun aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 23 juni23 Jun Ik had hem vorig jaar staan en toen deed hij het goed.Maar ik vond het geen blijvertje, dus ik heb hem nu niet meer gezaaid.Hij voegde niet veel toe eigenlijk.
Geplaatst: 23 juni23 Jun 18 uren geleden, woldistel zei:Het is geen broccoli en zelfs geen broccoletti, want daarvoor kweek je een redelijk grote koolplant, waarvan je dan de gesloten bloemknoppen oogst die telkens opnieuw in de bladoksels verschijnen als je de hoofdbloei hebt verwijderd. Maar de rest van de plant laat je staan om meer bloemknoppen in de bladoksels te kweken.Cime di rapa lijkt meer op aziatische groenten zoals hon tsai tai enzo. Veel zaaien, snel oogsten.Verwarrend al die kolennamen want ik ken Cime di rapa wel als brocoletti en dat is ook wat google mij vertelt. De plant waarvan je de okselscheuten eet ken ik dan weer als spruitbroccoli (zie topic) waar ik geen ervaring mee heb want die planten worden te groot voor mijn mini-tuintje. Uiteindelijk is het doel van alle soorten dat je de bloemknop eet. Dat is voordat er bestuiving mogelijk is dus dat heeft er sowieso niets mee te maken. Soms gaat de overgang van bloemknop naar bloei zo snel dat het oogstmoment wordt gemist. Het is momenteel niet echt goed kolenweer, daar kan je weinig aan doen. 23 juni23 Jun aangepast door loes
Geplaatst: 23 juni23 Jun Samengevat de twee belangrijkste take-aways vanuit mij voor wat betreft cime di rapa, wat simpelweg een Italiaanse variant van Kai lan is:Je zaait na de langste dag (bij voorkeur juli/begin augustus): ik heb zaden uit Italië van 2 verschillende soorten en daar staat duidelijk op zaaien in de late zomer i.v.m. het doorschieten rondom de langste dag. Deze koolsoorten merken dat de dagen langer worden en dat stimuleert het bloeien, dat proces gaat veel langzamer als het daglicht afneemt.Je oogst ze dus als de bloemknop gevormd is maar nog wel gesloten -> zoals broccoli. Een goede oogst krijg je door later te zaaien, dicht op elkaar, en in fases. Dus om de twee weken een rijtje zodat je gefaseerd kan oogsten. En dus veelvuldig oogsten, een dag wachten kan zomaar betekenen dat ze doorschieten, te warm weer bevorderd snel in zaad schieten. Bekendste recept: Orechiette met Cime di Rapa uit de regio Puglia. Het is een uitdagend gewas, maar als het lukt heb je echt een hele lekkere groente en de Italianen in je buurt weten er wel raad mee!P.S.: de plantjes die als raapsteel geoogst werden zien er voor mij erg flets uit, teveel water of te weinig stikstof? Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 23 juni23 Jun Auteur Dank je @MSDG Ik was eigenlijk niet meer van plan om het te bestellen, maar nu word ik toch nieuwsgierig nu ik het recept zie. 😊
Geplaatst: 24 juni24 Jun @MSDG De vergelijking met Kailan ben ik het dan weer niet mee eens, want de soorten die ik daarvan ken zijn toch weer meer een koolsoort. Grote plant waarvan je de okselscheuten blijft oogsten.Maar.... het kan zijn dat er verwarring is... want heb nu een zakje Kailan die zich meer gedraagt zoals de Cima e.d. Keek erg op mijn neus. En heb dus dit jaar nu geen échte Kailan.... helaas. Was toch altijd erg fijn om daar een handje met broccolitopjes van mee te kunnen nemen.
Geplaatst: 24 juni24 Jun @Erny kailan is iets vergeeflijker als je ze door laat schieten maar ik ken kailan eigenlijk oorspronkelijk op dezelfde manier geoogst als cime di rapa. Dus als de eerste bloemknop vormt met stengel en al bij de basis afsnijden. Hoe dan ook, qua smaak verschilt het allemaal niet zoveel en het is allemaal kool. 😁 De ervaring die jij beschrijft over jouw kailan dit jaar is weer de enige ervaring die ik überhaupt met kailan heb. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.