Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappel "pluk" -kan dat?

sokrates

Recommended Posts

Ik checkte gisteren de grond rond mijn middenvroege rode aardappels (monte carlo), omdat er in de buurt wat mollen zitten. Bij het voorzichtig voelen rond de wortels kwam ik al wat oppervlakkige, mooie grote aardappels tegen. Die kon ik er heel makkelijk afhalen en zagen er al goed (groot!) uit.

Normaal rooi ik de aardappels direct per plant (of per bed), maar ik vroeg me af of je ze ook gewoon kan "plukken" en de plant (met name bij latere aardappels) kan laten staan. Of is dat schadelijk qua ziektes of opbrengst?

Een interessante vraag voor het oogsten van kleine maaltjes vroege aardappels. Ik denk niet dat het grote problemen gaat geven als je de grote aardappels verwijderd en de wat kleinere laat zitten om nog wat verder te groeien. Mits de plant en de ondergrondse delen niet beschadigd worden door het wroeten natuurlijk. Staat me iets van bij dat forumlid jasmin dit wel eens zo heeft gedaan.

L.S.,

Als standaard bij vroege aardappels kun je de 90 dagen regel hanteren. heb je de poters geplant op 14 april dan zijn ze oogstbaar op 14 juli. Dan zijn de aardappelen goed rijp en langer houdbaar. Voor late aardaooels geldt een periode van 120 dagen. Natuurlijk kun je ook eerder een paar stam rooien om de aardappelen te consumeren. Wel ca 7 dagen na oogst consumeren.

Gr, Joop

Eeuuhhmm... Bedankt dat je de moeite nam om dat advies te geven Joop, maar dat was niet wat ik vroeg.

Zonder weer een hele nieuwe discussie te starten: voor die zeven dagen liggen-theorie is geen enkel wetenschappelijk bewijs. Ik eet de aardappels soms direct uit de tuin en geen enkel probleem. Alhoewel ik al wel een tijdje een gek hoestje heb...