William Jellesma Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 wat kan ik ná mn aardappelen op hetzelfde bed planten/zaaien? En wat zeker niet? Quote Tuinieren volgens www.natuurlijkemoestuin.be Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Wat je zeker kan zetten is prei /andijvie/ late koolsoorten/ knolrapen ook. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 Ik heb net mijn aardappelen allemaal gerooid en vervolgens prei, slasoorten, andijvie, chinese kool, paksoi gezet. Vanaf nu begin ik ook met het uitplanten van aardbeienstekken omdat ik volgend jaar een nieuw bed wil hebben. Ik zet ze tijdelijk op het aardappelveld zodat ze daar vast groter kunnen worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeeuw Posted June 29, 2012 Share Posted June 29, 2012 wat dacht je van kalebassen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Liever geen aardbeiplantjes volgens de profs, aardappels en aardbeien hebben allebei last van dezelfde bodemziektes (link: http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=6).Wij zetten er de boerenkool, maar we mesten wel een beetje bij met koemestkorrels en een klein beetje kali. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Ik zet altijd nog een rijtje (stam)boontjes na de oogst van de vroege aardappels en voor de rest dient het als bed voor bladgewassen als andijvi en sla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 30, 2012 Share Posted June 30, 2012 Robo, dank je voor de tip. Daar zal ik dus een ander bedje voor moeten zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 20, 2013 Share Posted June 20, 2013 op zoek na wat ik kan zaaien na de aarpels is hier het antwoord er zullen vast meer mensen die deze vraag nu hebben Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
meriams moestuintje Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Liever geen aardbeiplantjes volgens de profs, aardappels en aardbeien hebben allebei last van dezelfde bodemziektes (link: http://www.kweduivenvoorden.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=6).Wij zetten er de boerenkool, maar we mesten wel een beetje bij met koemestkorrels en een klein beetje kali. niet doen,de boer achter ons heeft alle aardbeiplanten weg kunnen doen door ziekte, stonden ook na de aardappelen....nooit doen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arnoud Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Ik heb late aardappelen staan(Texla),en ik gok dat ik ze over 6 tot 8 weken kan rooien.Nu komt ie,,,, wat kan ik hier nog zaaien/planten??Ik heb de zoekfunctie al gebruikt,maar kom de info die ik zoek,niet tegen. Mss zoek ik verkeerd. Ik gok op andijvie, veldsla, (hopelijk)bloemkool, spinazie?? Bonen, bieten....Ik weet het niet,dit is mijn eerste jaar,en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D_SDennis Posted June 25, 2013 Share Posted June 25, 2013 Andijvie, slasoorten, rucola, spercie(stam)bonen (over twee weken vast voorzaaien in een tray oid), spinazie, chinese kool, paksoi, worteltjes, zonnebloemen (nu voorzaaien), prei (plantjes kopen). EN vast nog wel meer wat nu nog even niet in me opkomt. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted June 27, 2013 Share Posted June 27, 2013 hoi, bij ons is boerenkool als nateelt van aardappels gangbaar. deze kun je vanaf half juli gaan planten. zelf heb ik twee lichtingen aardappelen staan. na de middelvroege zet ik boerenkool, na de middellate (half augustus) zaai ik mosterdzaad als groenbemester (wij zitten op klei). mosterdzaad is van dezelfde familie als kool, dus hij gaat mee in de teeltwisseling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 phacelia, is groenbemester en bijenplant Maar dit jaar ga ik beginnen met houtsnipper mulch, dus even geen natelt. Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Ik zet juist wel phacelia na de aardappelen en ik wil ook meer met houtsnippers gaan mulchen. Want in de herfst zijn er weer meer houtsnippers mulch beschikbaar. Dus ik dacht ik zaai de phacelia en dan zodra ik houtsnippers heb gooi ik ze gewoon bovenop de phacelia. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Ah, sammetje ook back2eden zodra ik houtsnippers heb gooi ik ze gewoon bovenop de phacelia.Ik heb ook pastinaak tussen de rijen gezaaid gelijk met het poten van de aardappels.Omdat hier en daar toch wel wat kweek een kattenstaart tussen de aardappels groeit wil ik het afdekken met kranten, compost en snippers. Een stugge plant zoals phacelia maakt het moeilijk kranten netjes neer te leggen. Ook breng je phacelia zaad onder de snippers en die vriezen dan niet kapot. Maar b2e is een ander draadje Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 alleen maar ter extra info: Phacelia-zaad vriest niet kapot. De plant zelf wel, maar zaad blijft gewoon kiemkrachtig ongeacht de winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted June 28, 2013 Share Posted June 28, 2013 Dus de phacelia in ieder geval neerhalen voordat het zaad zich ontwikkelt. (ff opzoeken wanneer dat is ) Inderdaad B2E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 mijn aardappelen staan in een grote kuip,kan ik na het oogsten in die aarde een braam planten? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 Is het niet handiger om de vraag te beantwoorden wat NIET kan na aardappels?Aardbeien dus, maar misschien nog meer? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 mijn aardappelen staan in een grote kuip,kan ik na het oogsten in die aarde een braam planten? een jaar later......kun je fruitstruiken in aarde zetten waar dus aardappelen in geteeld zijn?of is het beter om daar verse bemeste tuinaarde bij te doen [ zeg maar 50-50 ]?en er kan verder toch nog....bietwortelsperzieboonen andijvie en of groenlof in? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Ik dacht er thuis de andijvie op te verspenen. Zouden er eventueel nu (deze periode dus) ook nog erwten op gezaaid kunnen worden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 Dus de phacelia in ieder geval neerhalen voordat het zaad zich ontwikkelt. (ff opzoeken wanneer dat is ) Inderdaad B2E hier oogsten we het zaad, is erg makkelijk en fijn voor 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Look Posted June 23, 2014 Share Posted June 23, 2014 In augustus kun je nog prima zaaien: groenlof, snijbiet, knoflook ( sept/okt), Snijbiet kan overwinteren en groenlof kan tegen vorst. Op mijn gerooide ( vroege) aardappelveldje heb ik vandaag nog paarse sperziebonen gelegd en iceberg sla uitgeplant. Het is allemaal lekker vroeg dit jaar. Quote Diegene die veel heeft, kan ook veel uitdelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts