Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, marjoleinvdh zei:

Iemand al eens een gier gemaakt van meerdere planten tegelijk? Ik denk aan een brandnetel paardenbloem gier als tomatenbemesting. 

Ja dat gebeurt. Maar comphrey bevat relatief veel kalium dus bijvoorbeeld bij aardbei is het eerst brandnetel- en bij vruchtdracht comphreygier.

• Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 24-4-2015 om 16:48, geertlaurent zei:

Stikstof Bosbrandje, stikstof. Je hebt toch liever een knol dan veel loof

Allemaal afhankelijk van concentratie. In KNF gebruiken ze 1 op 500 tot 1 op 1100 verdunningen van hun Fermented Plant Juices (FPJ).

Home of the Turbo.

Geplaatst:
5 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

Overigens is Castor olie is hier goed verkrijgbaar bij de Kruidvat. Eur 5,50 per 250 ml Castor olie. Ik heb het al een tijdje in huis maar nog geen goed doel voor gebruik gevonden. 

Dan ook nog de Caustic Soda erbij en je komt op een duur goedje uit, niet buck per gallon!

Home of the Turbo.

Geplaatst: (aangepast)

Ik ben bezig met brandnetelgier. Toevallig lees ik hier een compleet andere benaderingswijze. Wat ik op internet had gelezen duurde tussen de 2 en 4 weken.

1kg brandnetel in 10 liter regenwater, 500 gram suiker, elke dag roeren.

Ik ben nu 12 dagen onderweg. Het stinkt nog niet echt.

Maar is het nu klaar of niet? Het zou erg gaan schuimen had ik gelezen, het schuim is minimaal.

(oja, las ik nu echt dat er zachte zeep toegevoegd wordt?, dat is dan alleen maar om als bestrijding te gebruiken?)

aangepast door hebeentuin
Geplaatst:

Bij mij staat het nu denk ik twee weken en is nog niet uitgebubbeld. Komt ook door de lage temperaturen denk ik. En in de koude dagen heb ik ook niet netjes iedere dag geroerd. Ik heb ook geen enorm schuim overigens. Wel duidelijke bubbels aan de oppervlak. 

Ik heb zelf geen suiker toegevoegd. Weet iemand het verschil? Is de suiker alleen om te versnellen of heeft het ook een ander doel?

Verder wil ik een hele bos dovenetels vandaag een kopje kleiner maken. Kan je daar ook dezelfde kwaliteit gier van maken? Of die liever gewoon op de composthoop?

Geplaatst:

Dovenetel werkt niet bij mij, wordt geen gier.

De suiker is een eerste voeding voor de bacteriën, totdat de suikers uit de plant vrijkomen. Is niet echt nodig. En dan nog alleen in het begin.

Komen bij het roeren veel bubbels los? Dan is hij nog aan het gisten.

• Thanks 1
Geplaatst:

Leuk topic! Ik heb inmiddels vier flinke emmers  brandnetel- en smeerwortelgier in de maak. Ik wil het gebruiken voor mijn planten in de kas, tomaat, aubergine, komkommer, peper en paprika. Kan ik beide straks tegelijk gebruiken? Of beter om en om met de watermomenten? Wil mijn geliefde planten ook niet ombrengen natuurlijk. 

Geplaatst:

Hahaha, ja helemaal juist, die geur mis je echt niet!

Ik herinner me van lang geleden dat een buur één of ander gier jaarlijks over zijn 3m² rozen kapte en dat heel de straat er 2 dagen naar stonk. Afschuwelijk spul was het. Wel prachtige rozen 🤭

Geplaatst: (aangepast)

Ik zit op de grens van Noord en zuid holland. Veenendaal is andere kant van 't land. Amsterdam mag ik niet in met mijn Foxje;-).

En hier is op het forum. Maar ja ik kan niet hele land af fietsen of brommen;-). Er is de paarde/kattenstaart variant en ook nog een ander soort toch. Gaat om de staart variant,zoasl hierboven of in ander topic genoemd is het een siliciumaccumulator. Wil wel een experiment doen, want proefstation heeft twee kwekers begeleid in 2012/3 of zo en een artikel gepubliceerd bij eerste geen effect, bij tweede ook geen meetbaar effect, maar kwkeer had de indruk dat de teelt toch beter liep. Het recente peer-reviewed artikel van de WUR kon ik niet gratis verkrijgen. ook niet via researchgate.net.

Siliforce kost iets van rond de 70 euro, dus beetje duur voor hobby.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Werkt heermoes niet ook preventief voor phytophtora op tomaten? Ik meen dat ergens gelezen te hebben. Niet gier, maar verse thee. 

Kijk eens op het lokale kerkhof. Rare tip, maar ik ben altijd heermoes aan het verwijderen van mijn moeders graf. 

Geplaatst:
5 hours ago, donaldk said:

Ik zit op de grens van Noord en zuid holland

Op mijnoude volkstuincomplex VTVV in Voorschoten stond volop heermoes. Wellicht is dat een optie.

Geplaatst:
14 uren geleden, donaldk zei:

Ik zit op de grens van Noord en zuid holland. Veenendaal is andere kant van 't land. Amsterdam mag ik niet in met mijn Foxje;-).

En hier is op het forum. Maar ja ik kan niet hele land af fietsen of brommen;-). Er is de paarde/kattenstaart variant en ook nog een ander soort toch. Gaat om de staart variant,zoasl hierboven of in ander topic genoemd is het een siliciumaccumulator. Wil wel een experiment doen, want proefstation heeft twee kwekers begeleid in 2012/3 of zo en een artikel gepubliceerd bij eerste geen effect, bij tweede ook geen meetbaar effect, maar kwkeer had de indruk dat de teelt toch beter liep. Het recente peer-reviewed artikel van de WUR kon ik niet gratis verkrijgen. ook niet via researchgate.net.

Siliforce kost iets van rond de 70 euro, dus beetje duur voor hobby.

als je wilt kun je komen plukken, Haarlem, equisetum arvense, hoeveel wil je hebben?

Geplaatst:

@RobO Is al wat dichterbij nog wel boven de 30 km heen en ook weer terug. Maar dat is dan over dat diagonaal van Hoofddorp over Vijfhuizen lopende toeristisch fietspad, dus niet brommen ofwel mag er niet rijden.

Ik heb mij een keer gek gezocht naar de Haarlemmermeer Expo. Want daar lijk je enkel via de snel-/autoweg te kunnen komen. Op de terugweg stond er een bordje (brom)fietspad, maar alle aanduidingen houden in dat park op. Blijven rijden en uiteindelijk was er een weg uit nou dan maar 50 meter ofzo over voetpad. Kwam ik uit op zijweg van de N201, aan de overkant vervolgde dat toeristisch fietspad naar Hoofddorp. 

Dus ik heb geen idee hoe ik er kan komen.

Zo vers mogelijk en als je zover moet rijden, zoveel kilo als maar kan. Spul weegt weinig dus met een paar kilo heb je een flinke zak vol.

Home of the Turbo.

• 2 years later...
Geplaatst:

Zelf bewaarde ik ze in plastic containers van 5 liter. Ik gebruikte ze uiterlijk een jaar later. Had ik dan nog over dan verrijkte ik de compost ermee.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als je over een vat kunt beschikken waar je spul bij blijft doen, moet het toch uiteindelijk allemaal oplossen en iedere keer aanvullen met nieuw materiaal en water. Dus eeuwig meegaan...

Home of the Turbo.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...