Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Kan er iemand mij vertellen welk pruimenras ik heb?

Deze stond reeds in de tuin maar het is het eerste jaar dat er toch al 2 pruimen het tot deze tijd hebben gehaald. image-ce94709a-8f55-41a5-9830-165a0bb99d3b322308498292282580.jpg

Geplaatst:

Zou misschien Reine Claude Verte kunnen zijn maar mist paarse stippen of zijn die er al op?

aangepast door Nieuw

Geplaatst:
  • Auteur

Geen paars te zien, zal nog wat moeten wachten. Was gewoon curieus maar zal nog wat geduld moeten hebben denk ik!

Geplaatst:

Het zal hooguit paar weken duren voor dat die begint te verkleuren.

Geplaatst:

Potverdrie…😑🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5024.jpeg

Deze Victoria pruim lag stuk elders van het boompje waar die aan hoort….🧐

IMG_5045.jpeg

Dus vanmorgen deze zelf geplukt voordat er iets anders mij voor is….😅

Geplaatst:

De smaak is nu vast zoet/zuur en knapperig!

Geplaatst:

Op basis van de kleur zou je dat idd denken nieuw … maar ze liet makkelijker los dan ik dacht en voelde ook zachter.. en bleek al lekker zoet en sappig! 😋

🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Eet smakelijk!

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
Op 16-7-2025 om 18:51, wimrenier zei:

Kan er iemand mij vertellen welk pruimenras ik heb?

Deze stond reeds in de tuin maar het is het eerste jaar dat er toch al 2 pruimen het tot deze tijd hebben gehaald. image-ce94709a-8f55-41a5-9830-165a0bb99d3b322308498292282580.jpg

We zijn enkele weken verder en eentje lijkt me intussen rijp. Misschien kan er nu wat meer duidelijkheid geschept worden 😃

IMG_20250808_111044193_HDR.jpg

IMG_20250808_111050548_HDR.jpg

Geplaatst:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen held ben met pruimen, maar ik ga het gewoon proberen: Anna Spath? Nog iets te vroeg maar als ik het zo zie mogen deze ook nog een weekje hangen.

aangepast door Frank Houweling

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Anna Späth heb ik, en dit jaar zijn ze heel vroeg. De eerste lijken binnenkort al te rijpen, terwijl dat september zou moeten zijn. Anna Späth moet wel donkerder worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ene was rijp en mooi geel en sappig van binnen. Maar het zal ook geen ramp zijn als ik het niet te weten kom.

Geplaatst:

Misschien Prunus cerasifera? Die rijpen nu, hier. Maar die worden pas zoet en sappig na een dag narijpen en zijn dan nog steeds vrij flauw.

Geplaatst:

De meest verkochte pruimenrassen in Nederland zijn Opal en Reine Vicoria.

Bij mijn snoeiklanten zie ik ook nog wel eens andere rassen maar dat zijn dan vaak oudere hoogstam bomen.

Geplaatst:

Maar het ziet er niet uit als Opal of Reine Victoria.

Geplaatst:

Als dit het eerste jaar is dat de boom vrucht draagt, kun je er nog niet zoveel van zeggen. De eerste vruchten zijn zelden karakteristiek voor het ras.

Je zou de stenen (pitten) kunnen bewaren, er loopt in Nederland een persoon rond die trefzeker pruimenrassen determineert op basis van de stenen.

Waar komt de boom vandaan?

Geplaatst:
  • Auteur

Geen idee waar ie vandaan komt. Stond al in de tuin. We hebben elk jaar al vruchten gehad maar overleefden nooit lang door het weer. Nu ook waren er een aantal meer maar die hebben Pinksteren (was nogal slecht weer met regen en vrij hevige wind..)

Trouwens ik ben van België :)

Geplaatst:

Kan je kijken of dat boom geënt is? Het kan zijn dat ooit is gezaaid door vorige eigenaar.

Geplaatst:
  • Auteur

ja het is een geënte boom.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.