Geplaatst: 13 augustus13 Aug Ik heb vandaag onze sappan gebruikt. Meerdere kilo's appel en slecht 30 ml sap. De overgebleven moest lijkt nog veel sap te bevatten. Heeft iemand enig idee wat ik nuet goed heb gedaan?
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Geen water in de onderste laag van de pan?Een sappan werkt met stoom-extractie. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Ik denk dat appels niet goed ontsappen met hitte. Te veel pectine, vermoed ik. En te grote brokken? Ik heb het met pruimen gehad, daar kwam ook weinig sap uit en de moes zat nog vol sap.Appels kunnen beter in een sapcentrifuge. Maar nu is het al te laat. Appelmoes maken. Ik heb destijds ook pruimenmoes ervan gemaakt. 13 augustus13 Aug aangepast door fre3ke
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Ik heb al wel heel wat appels ontsapt met de sappan. Ik zou zo niet weten waarom het niet zou lukken, behalve misschien dat de betreffende appels bijna geen vocht/sap bevatten? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 14 augustus14 Aug Appel kunnen inderdaad prima in de sappan.Misschien zijn de appels nog te onrijp. Als je er dan appelmoes van kookt, dan lijkt het altijd een soort lijm. Vast van alle pectine of zo. Ik denk dat het sap er dan ook onder makkelijk uit gaat. Zonde hoor. Of je hebt ze niet lang genoeg laten stomen? Zou dat kunnen? Het moet best wel een tijdje staan stomen. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 15 augustus15 Aug Ja, volgens mij missen we nog wat verdere informatie:Soort appelHeb je ze in stukken in de stoompanHeb je genoeg water onderinHeb je het vuur eronder niet te zacht staanEn inderdaad ook de tijd die je het ontsappen hebt gegevenNiet roeren tijdens het ontsappen, anders verstoppen de gaatjes. Mijn ervaring is ook dat het heel goed gaat met de sappan. Met allerlei soorten appels. Ook de onrijpe valappels. Wat ik wel doe is de appelklokhuizen en schillen in een apart zakje bovenop de rest zodat de prut die overblijft als heerlijke appelmoes genuttigd kan worden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.