Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Knoflook seizoen 2025-2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik moet ook nog. Misschien zondag.

Maar misschien sla ik ook wel een jaar over. Ik zag dat er op de volkstuin sowieso al flink wat slordig geoogste rijtjes restanten uitlopen, dus zonder plan.

  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Rond Kerstmis geplant,ongeveer de helft komt na 4 weken al op.En intussen nog een koudeperiode gehad! 😊

look.jpg

  • 2 weken later...
Geplaatst:

Intussen anderhalve week verder,en momenteel zijn er 34 van de 36 geplante tenen 'boven water' gekomen,terwijl de 2 achterblijvers óók op komst zijn.....

knoflook.jpg

Geplaatst:

Wakker geschud door Bernaar ben ik maar eens gaan kijken:

20260207_knoflook.jpg

Nog niet allemaal boven, maar ach: pas op 10 januari gepoot ...

Geplaatst:

Bij mij is ook alles bovengronds inmiddels. De knoflook van afgelopen jaar is al over de helft op. Dus blij dat alles opgekomen is.

Geplaatst:

Nou, hier niet hoor. Denk dat het een erg koude december en januari waren.

Had in november gepoot, en de grootste zijn nog niet eens 5cm. En lang niet alles is boven, geloof misschien de helft, hooguit... normaal gaat het wel een stukje sneller.

  • 2 weken later...
Geplaatst:

Bij mij is nu alles boven,ik begin stilaan aan bemesting te denken....

knoflook.jpg

  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Kan het zijn dat de knoflook nu al omvalt? Bij mij zijn er een aantal omgevallen. Kan ik die er al uithalen?

Knoflook valt nu al om.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zou ze er nog even in laten. Knoflook is pas klaar als het groen vergeelt. Ik zie bij jouw knoflook nog vrij veel groen.

Overigens kún je ze er natuurlijk wel uithalen. Maar de bol groeit het meest de laatste twee maanden. Je zult dan een kleinere bol hebben.

Geplaatst:

Sommige van mijn knofloken gaan roest vertonen.

Kan ik die roestbladeren er gewoon afknippen?

Geplaatst:

Over dat wiki gesproken, ik zou daar zelf niets aan toevoegen, want zoveel kennis heb ik gewoon niet.

Er zitten hier een paar forumleden, waarvan ik blindelings aanneem wat zij zeggen, omdat ik het idee heb, dat zij weten waar ze over praten.

Als die iets zouden toevoegen, zou ik dat gewoon voor waar aannemen.

Geplaatst:

Ik denk niet dat het afknippen veel zal helpen voor de aantasting op de plant, maar als er maar een beetje en alleen op de buitenste bladeren roest zit zou je het kunnen proberen. Hoe meer blad je eraf moet halen hoe minder de plant/bol zal afrijpen denk ik zo.

Heb je een foto en hoe je voorzichtig gekeken hoever de bollen zijn?

Geplaatst:

Als ik in de gelegenheid ben zal ik een foto maken @appelvrouw .

En ik zal inderdaad even pokie doen rond de bollen, sommige stengels zijn al best dik.

Maar nu eerst de mega onweersbui ondergaan...

In elk geval lijkt het alsof we regen krijgen.

Geplaatst:

Ik heb nog niet rond de bollen gevoeld, maar volgens mij gaat dat best wel goed daar onder al dat stro.

Wel een paar foto's gemaakt van de roest.

Knoflook met roest

Roest op de knoflook

Geplaatst:

Oh dat valt toch reuze mee?

Over een paar weekjes moeten de bollen al gerooid worden.

Geplaatst:

Niets mee doen dan maar.

Geplaatst:

Ik zie er niet veel bijzonders aan, volgens mij kan dat niet kwaad.

  • 3 weken later...
Geplaatst:

Ik heb al moeten oogsten omdat de bladeren geel waren en de knoflook al begon te rotten in de grond. 2 van de 3 rassen hebben mooie grote bollen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.