Geplaatst: 6 oktober6 Okt Op uitnodiging van Vincent doe ik graag mee met ruildag 11 oktober. Hier is mijn vraag en aanbod lijst:Aanbod:Prunus tomentosa. Eetbare zoete kers:*Jonge struiken ongeveer 2 jaar oud, 25-50 cm. Zitten in een pot met 8-9 stuks, evt om een heg van te maken. (Dat is zoals ik het toepas).*4 stuks losse, iets kleiner en inmiddels niet meer zo groen gezien winter aankomt.Tomaten zaden: heb meer dan 50 soorten in mijn jarenlange collectie, bij interesse kan ik lijst hier plaatsen, maar gezien het lange lijst is, vraag vooral als je bepaalde soort zoekt.Gele framboos struik, geven lekkere vruchten 2x per jaar, ook momenteel.Vraag/ interesse in:Vijgen oogst, 1-2 kiloAppels en peren, hoeven niet de mooiste te wezen.Alant wortel Inula magnifica /plant, stek
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Welkom, @Galina ! Ik ben op zoek naar een lekkere middentomaat, liefst die buiten kan maar kas mag ook. Heb je een suggestie? En misschien wil je op mijn lijstje kijken of je een leuke ruil ziet? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Dankjewel Tanja! Ook voor jouw reactie! Ik kweek mijn tomaten ook zonder kas, dus, dat zit goed. Als middentomaten heb ik groene honing, mazarini, Michael Pollan, Gargamel, Alki blue blood, Kumato, Calabasito Rojo, Large Barred boar, Black krim, gele tomaat zonder naam (heerlijke even grote tomaten, veel opbrengst, lang houdbaar). Ik weet niet zeker of mijn opsomming officieel in categorie middengroot valt, maar dat zijn mijn favoriete gemiddelde tomaten.vleestomaat golden heart en cherry black opal van je lijst zou ik graag uit willen proberen (per 5 zaden bijvoorbeeld)
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Hoi Galina.Kijk je ook even bij wat ik kan geven? https://www.moestuinforum.nl/topic/57299-wat-ik-voor-je-kan-meenemen-op-11-oktober-in-gouda/Ik heb belangstelling voor nog een Prunus tomentosa om erbij te zetten voor de kruisbestuiving. Heb 2 rode staan en een witte. (Alleen is het geen kers, maar een pruimachtige soort. De kleine vruchten zien er misschien wat kersachtig uit (heel kleine pruimpjes) maar als onderstam kunnen er zeker geen kersen op worden veredeld en wel sommige pruimen en dat zegt iets over de verwantschap. 😀)Leuk dat je erbij bent, komende zaterdag. Tot dan! 6 oktober6 Okt aangepast door weknow In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Ik heb ook wel intresse in een paar Prunus tomentosa. Maar ik heb niet de dingen die je vraagt, kun je anders even op mijn ruillijstje kijken of er iets voor je bij zit?
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur 1 uur geleden, weknow zei:Hoi Galina.Kijk je ook even bij wat ik kan geven? https://www.moestuinforum.nl/topic/57299-wat-ik-voor-je-kan-meenemen-op-11-oktober-in-gouda/Ik heb belangstelling voor nog een Prunus tomentosa om erbij te zetten voor de kruisbestuiving. Heb 2 rode staan en een witte. (Alleen is het geen kers, maar een pruimachtige soort. De kleine vruchten zien er misschien wat kersachtig uit (heel kleine pruimpjes) maar als onderstam kunnen er zeker geen kersen op worden veredeld en wel sommige pruimen en dat zegt iets over de verwantschap. 😀)Leuk dat je erbij bent, komende zaterdag. Tot dan!Bedankt voor je reactie Weknow, prachtig aanbod lijst! Ik zou graag voor kandil sinap appel gaan, lijkt me lekker uitdagend!Ik ga grotere en nog groene exemplaren als eerste verspenen voor ruil. Reserveer voor jou alvast de grootste. Tot zaterdag!
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Beter een andere appel kiezen dan de kandil sinap. Die gaat al naar Appelvrouw. Voorstel: Batullenappel. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Dan zou ipv appel voir druif gaan, Aleshenkin, indien nog beschikbaar
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Prima Galina. (Dat rijmt 😄) In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Hoi Galina, ik zou dan graag voor de zaadjes van de Calabasito Rojo, Large Barred boar en Black krim gaan. Inderdaad is een zaadje of 5 prima om in een zakje te stoppen, dat luistert allemaal niet zo nauw. Ik neem black opal en heart of gold voor je mee, absoluut mijn huidige favorieten. Als je nog belangstelling hebt voor iets anders, vraag gerust. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur 17 uren geleden, Wortel zei:Ik heb ook wel intresse in een paar Prunus tomentosa. Maar ik heb niet de dingen die je vraagt, kun je anders even op mijn ruillijstje kijken of er iets voor je bij zit?Hallo, Wortel, hoeveel kan ik meenemen? Wees niet te bescheiden, mijn voorraad is ruim. Doe ze wel in 1 pot als je goed vindt. Ik zag in je topic kwarteleitjes voorbij komen, sorry dat ik zo onbeschoft ben😅. Dat zou ik heerlijk vinden. Anders komt het andere keer goed, of neem je prunussen ter adoptie 🤣
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur Geweldig, Tanja65, deal! Ik pak deze 3 soorten voor je in. calabasito rojo is zo een die tot de herfst vruchten geeft, staat nog steeds in open lucht, zal tomaatje meenemen als het aan het rijpen toe is, kun je gelijk proeven
Geplaatst: 7 oktober7 Okt 23 minuten geleden, Galina zei:zal tomaatje meenemen als het aan het rijpen toe is, kun je gelijk proevenLeuk! Deal staat. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 oktober7 Okt 8 uren geleden, Galina zei:Hallo, Wortel, hoeveel kan ik meenemen? Wees niet te bescheiden, mijn voorraad is ruim. Doe ze wel in 1 pot als je goed vindt. Ik zag in je topic kwarteleitjes voorbij komen, sorry dat ik zo onbeschoft ben😅. Dat zou ik heerlijk vinden. Anders komt het andere keer goed, of neem je prunussen ter adoptie 🤣Brutaal mens heeft de halve wereld zeggen ze toch 😉. Doosje eitjes is prima. Ik zag 8-9 per pot? Ben ik brutaal voor 2 potten dan? Daarvan een heg lijkt me prachtig rond ons toekomstige voedselbos!!
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur Heel fijn, bedankt! 😃 er is maar een pot met deze aantal, de rest losse, ik zal ze compact in 2 potten doen, de grote, en de kleine, schat dat er nog 10-12 bij elkaar zijn, misschien iets meer.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Die Prunus Tomentosa klinkt als een leuke plant (sierkers, vandaar ongeschikt als onderstam neem ik aan), want blijft klein en ik wilde ook al vragen of ie kruisbestuiving nodig heeft, volgens deze link niet, werkt ie Solitair: https://esveld.nl/a/prunus/. Mocht er over zijn?Die gele frambozen, klinken als een hybride soort tussen zomer en herstframboos in. Hier hoor ik onlangs over, maar kon geen stekjes krijgen, want ze vermeerderden zich nauwelijks, want niet bepaald vol vgour qua groei. werd mij medegedeeld, in tegenstelling tot de woekerende gewone frambozen. Al hebben die nu ook weinig scheuten uit de grond. Normaal kun je niet lopen zoveel gigantische takken hangen over het naastgelegen pad. Dus mocht je wat over hebben....Tomaten zijn er de afgelopen paar jaar bij ingeschoten, de persoon die de kerstomaatjes at, koopt ze net zo lief in de winkel, wel dure soorten, maar ik had dan ook zaadjes van dit forum en daarvoor Picolo zaadjes van een oud forum lid welke ik via het chillipeper forum kende. Die picolo's scheurden wel heel makkelijk dus eigen Oogst Honingtomaatjes was nog niet zo makkelijk, zelfs niet in klein kasje. 7 oktober7 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur 58 minuten geleden, donaldk zei:Die Prunus Tomentosa klinkt als een leuke plant (sierkers, vandaar ongeschikt als onderstam neem ik aan), want blijft klein en ik wilde ook al vragen of ie kruisbestuiving nodig heeft, volgens deze link niet, werkt ie Solitair: https://esveld.nl/a/prunus/. Mocht er over zijn?Die gele frambozen, klinken als een hybride soort tussen zomer en herstframboos in. Hier hoor ik onlangs over, maar kon geen stekjes krijgen, want ze vermeerderden zich nauwelijks, want niet bepaald vol vgour qua groei. werd mij medegedeeld, in tegenstelling tot de woekerende gewone frambozen. Al hebben die nu ook weinig scheuten uit de grond. Normaal kun je niet lopen zoveel gigantische takken hangen over het naastgelegen pad. Dus mocht je wat over hebben....Tomaten zijn er de afgelopen paar jaar bij ingeschoten, de persoon die de kerstomaatjes at, koopt ze net zo lief in de winkel, wel dure soorten, maar ik had dan ook zaadjes van dit forum en daarvoor Picolo zaadjes van een oud forum lid welke ik via het chillipeper forum kende. Die picolo's scheurden wel heel makkelijk dus eigen Oogst Honingtomaatjes was nog niet zo makkelijk, zelfs niet in klein kasje.Die prunus tomentosa (we noemen het ook Chinese kers en hebben tientallen jaren in de familie) kan prima in zijn eentje. Zelfbestuivend dan? Ik regel 1-2 voor jou, desnoods uit mijn eigen heg🤣.Gezien aantal gegadigden, neem ik kersen uit de vriezer mee, kan iedereen proeven en desgewenst pietjes zaaien. Kan compote van maken, maar dan zijn pitten niet meet bruikbaar 😃. En evt jam, heb ik nog klein potje op voorraad.Framboos is misschien geen woekeraar, maar groeit stabiel. Ik haal wat eruit voor je, en neem wat bessen mee. Zal nog foto maken, ter plekke laten zien.En de allerbeste snoeptomaatjes heb ik toevallig van onze Vincent!!! Sunviva. De allersterkste tomaat, en heerlijk! Staat nog steeds in de tuin, produceert hele zomer tomaatjes totdat winter komt, ook ziektebestendig. Neem ik ook wat mee, vers, en evt ingemaakt.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur 1 uur terug, Goldfish zei:1 a 2 kg Vijgen kan je ter plekke plukken in mijn tuin.Super, Vincent! Je bent geweldig! Waar kan ik jou blij mee maken?
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Oh @Galina @Goldfish die Sunviva kerstomaatjes klinken geweldig. Ik had problemen met de augustus regen en daarna meegedaan met het pythopthora resistentie experiment, tot het tomaten kweken hier de klad in kwam (eet ze zelf niet echt, misschien als alternatief zoetje voor gehakt (normaal puntpaprika of desnoods gegaarde wortel in de burgers) en mijn moeder (liefhebster) was niet tevreden met wat ik deed;-). Dus mochten jullie wat zaad overhebben? Dan wil ik toch weer wat planten in potten gaan zetten.Galina, moeten die kersenpitten nog weer terug in de vriezer of kunnen we gelijk gaan proberen ze te kiemen? 7 oktober7 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur Ik neem die tomaatjes vers voor op tafel, kun je gelijk ter plekke of thuis zelf zaadjes van uithalen, ze zijn niet moeilijk😃. Geldt ook voor kers, vooral makkelijk mee omgaan. Gewoon buiten in open grond, niet thuis of zo, ze ontkiemen buiten vanzelf. Zo uit mijn hoofd, had ik vorige jaren dat struiken binnen 3-4 jaar na zaaien al vruchten geven. Prachtige bloei in februari, en in juni- juli de vruchten.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Sunviva is zaadvast dus terugwinnen van zaden kan. Er hangen er ook nog wel een paar in mijn tuin waarschijnlijk.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Auteur Op 7-10-2025 om 23:22, donaldk zei:Oh @Galina @Goldfish die Sunviva kerstomaatjes klinken geweldig. Ik had problemen met de augustus regen en daarna meegedaan met het pythopthora resistentie experiment, tot het tomaten kweken hier de klad in kwam (eet ze zelf niet echt, misschien als alternatief zoetje voor gehakt (normaal puntpaprika of desnoods gegaarde wortel in de burgers) en mijn moeder (liefhebster) was niet tevreden met wat ik deed;-). Dus mochten jullie wat zaad overhebben? Dan wil ik toch weer wat planten in potten gaan zetten.Galina, moeten die kersenpitten nog weer terug in de vriezer of kunnen we gelijk gaan proberen ze te kiemen?Even ten overzicht: ik neem morgen voor jou mee 1 prunus en 3x gele framboos. Sunviva tomaatjes voor op tafel voor iedereen.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Die sunviva will ik zaadjes van, dus als die in de vorm van een vruchtje komt is dat goed. Neem ik hem/ze mee kan ik de restanten voeren aan de tomaten eetster hier. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.