Geplaatst: 6 oktober6 Okt Mijn seizoen mislukte compleet voor derde jaar op rij. Dat vrat de laatste energie en deed me de moed in de laarzen zakken. Ik had daarom een aantal bessenplanten/soorten gekocht om toch iets te hebben dit jaar. Nou de eerste blauwe bes plant verloor al zijn blad aan kleine rupsjes. En buiten gezet, groeiden de rupsjes, en vraten de hele plant kaal. Daarna herstelde hij wel, kwam hij weer in het blad. Maar werd er toch nog wat bladgroen tussen de bladnerven uit weggevreten, maar niet alles.In het kasje (compleet overschaduwd door buren:-(.) was het echter erg. Een doornige Kruisbes, is zelfs van bast ontdaan.Het enige wat welig groeit is brandnetel en distels;-). Helaas was mijn siroop van jonge brandnetel (voor No=zuurstof) misselijkmakend, dus geen tweede poging geweest, want toen begon het hard te groeien.De pootuitjes die ik redelijk laat nog (mei?) pootte kwamen deels op, maar waren opeens onvindbaar, ofwel bovengrondse deel was verdwenen, dus de bolletjes groeiden niet uit. Eentje in de krat was een beetje gegroeid, maar de rest of verdwenen of net zo groot al geplant. En het zakje najaarsplant uitjes bleek helemaal weggerot in het zakje:-(. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Nog meer ellende;-): 6 oktober6 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Ik heb dus ook nog P6 foliepotjes (dacht dat ik er nog meer had, maar die zie ik nu niet). Zaaitrays kon ik gisteren niet bij. Wel een stapel potjes platen (ronde potjes gevormd in de tray van ongeveer 6/7cm diameter. Mooi voor zaaien van wat grotere slaplantjes ofzo. Ook heb ik eventueel 10,5cm /455ml potjes.In dozen ook nog heel veel varieteit andere maten van vele merken, zoals Thompsen, AufterHaar zelfs nog, de man is dood en had na al het familiebedrijf al weer minstens twee fabrieken opgericht en verkocht aan die jongens in Ter Aar (Korteraar? Desh?). Dus verzameling gaat lang terug. Dus mocht je echt naar iets specifiek zoeken, kan ik gaan kijken/zoeken. Maar die zwarte 455ml zijn van Modiform (nu al wat jaren samen met Thomsen).Ik zoek dus bessen, Sterke lekkere bessen met opbrengst. Weinig opbrengst, maar lekker de Japanse wijnbes.Adaptogene kruiden/planten.Kalmerende of juist focusserende/stimulerende kruiden/planten/schimmels.Bocking 14, enzovoorts.Peperzaadjes ook altijd welkom.Ready to go compostwormen. 6 oktober6 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Ik heb ook een stapeltje (moes)tuin boeken. Bij het doornemen voor dit topic zag ik dat enkele mogelijk toch interessant zijn, om te houden, ben praktisch een beginner;-). Dus als jullie iets zien waarvan je zegt Donald ga dat nou eens lezen/doornemen... Mocht je daarbuiten iets zien wat je belangstelling trekt... 6 oktober6 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt He @donaldk , zoals ik elders aan aanbood: ik heb wel ashwaghanda zaadjes voor je. Wat andere kruiden/planten betreft: ik weet niet van alles de functie uit mijn hoofd - welke denk je aan wat betreft adaptogeen of stimulerend dan wel kalmerend? Ik kan je wat zaadjes bolpapaver aanbieden, daarvan weet ik dat het ‘slaapbol’ wordt genoemd, het zaad is wat ook wel maanzaad wordt genoemd en heeft een licht kalmerend effect. Ik heb ook nog enkele zaadjes van Tulsi (heilige basilicium), ook een adaptogeen, heb je daar belangstelling voor?Zijn wat jij aanduidt als potjesplaten potjes die met potje en al in de grond gaan? Dan heb ik wel belangstelling. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur Dat plaatje deed het dus niet, volgende boekje wel, maar inhoudsopgave is weggeflitst/zonder focus. 6 oktober6 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt Auteur 3 minuten geleden, Tanja65 zei:He @donaldk , zoals ik elders aan aanbood: ik heb wel ashwaghanda zaadjes voor je. Wat andere kruiden/planten betreft: ik weet niet van alles de functie uit mijn hoofd - welke denk je aan wat betreft adaptogeen of stimulerend dan wel kalmerend? Ik kan je wat zaadjes bolpapaver aanbieden, daarvan weet ik dat het ‘slaapbol’ wordt genoemd, het zaad is wat ook wel maanzaad wordt genoemd en heeft een licht kalmerend effect. Ik heb ook nog enkele zaadjes van Tulsi (heilige basilicium), ook een adaptogeen, heb je daar belangstelling voor?Zijn wat jij aanduidt als potjesplaten potjes die met potje en al in de grond gaan? Dan heb ik wel belangstelling.Ja ik wist dat jij aan Ashgwanda deed, Ashgwanda, Maca, enzovoorts zijn hoorde ik iemand onlangs in de online serie 'Proven', zeggen regionale varianten op Gingseng. Ik wild eerst even een topic online hebben. En daarna kijken bij de rest. Boekenplaatjes liepen net ook al vast.Is er eigenlijk iemand met ervaring, zaad/stekken van Moringa? Jiaolan (spelling even opzoeken) Mamoetgras stekken?Nee, het zijn eigenlijk gewoon trays waarin je direct grond kunt doen in plaats van potjes. Ik zal eens kijken hoe open de bodem van de inhammen zijn. Ze staan in elkaar dus dan is de bodem donker, maar ik ga er van uit dat het gewoon lekgaatjes zijn, meer niet.Ik moet op de brommer komen, dus ik heb twee tassen en eventueel een (sinaasappel)doos ofzo, achterop. Ik hoorde nog een paar Chinese/Ayurvedische kruiden voorbij komen in die genoemde serie, had wikipediapagina's gebookmarked.Somniverum is een klassieker, inderdaad. Zo-ook St Jans kruid?Oh ja ben al heel lang op zoek naar verse/nieuwe zaden van Tulsi, de rode krishna of de standaard groene/rama. Ik had destijds ruim zaak uit SriLanka/India die nooit wilden kiemen.Vaatontspanners zoals de Epimedium Grandiflorum's. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 6 oktober6 Okt <Off topic: Dit is by far het meest hilarische topic dat ik ooit heb gelezen. Wat een treurnis @donaldk en toch moet ik heel erg hard lachen 😂. Ik weet niet wat je beroepsmatig doet, maar ik zou iets met je schrijftalent gaan doen. Ik krijg een sterke associatie met Marcel van Roosmalen. Die fotocollage ook 🤣>
Geplaatst: 6 oktober6 Okt 1 uur terug, donaldk zei:verse/nieuwe zaden van TulsiHet zaad dat ik heb, is van 2021. Maar zaad van Tulsi schijnt 5 jaar of meer houdbaar te zijn, en mijn zaden worden donker en droog bewaard. Ik zou het er zeker nog mee proberen, ik ga het zelf dit jaar ook nog een keer proberen. Het is de gewone groene.1 uur terug, donaldk zei:Is er eigenlijk iemand met ervaring, zaad/stekken van Moringa? Ja, ik. Zaden gezaaid en waarempel een plant. Maar hij heeft het hier niet gehaald, de reden was me niet helemaal duidelijk. Ik heb er wel een tijdje van geoogst. Maar het kan wel dus. Ik heb nog wel ergens zaden maar die zijn stokoud. Maar het hey, als je er 10 in de grond stopt komt er wellicht nog wel eentje op. Niet geschoten altijd mis toch?1 uur terug, donaldk zei:Jiaolan (spelling even opzoeken) Jiaogulan, onsterfelijkheidskruid. Volgens mij heeft @appelvrouw daar bakken vol van. Ik meen zelfs dat ze jou al op de ruillijst had gezet. Mijn onsterfelijkheidskruid dat ik ooit van haar kreeg is helaas wel gestorven. Maar ik leef nog.1 uur terug, donaldk zei:Somniverum is een klassieker, inderdaad. Zo-ook St Jans kruid?is dat: ja, die (Somniverum) wil ik graag? St. janskruid heb ik niet voor je. Die wil ik zelf ook nog graag ergens bemachtigen.Een paar zaaitrays zijn hier zeker welkom, want de oude staan op instorten. En ik neem met alle liefde dingen voor je mee, met of zonder ruil. Maar het zou me helpen als je wat duidelijker was met wat je concreet wel of niet wilt hebben. Vooralsnog lees ik in je topic Ashwaghanda, Tulsi, Somniverum, eventueel oud moringazaad, voor wat ik kan meenemen voor je. Klopt dat? 6 oktober6 Okt aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur @Tanja65 koude, in Nederland mag Moringa maar kort naar buiten, hoog zomer. Ik had contact met iemand die zaden uit Afrika zou laten komen. Was volgens mij van Afrika naar Suriname voor ontwikkelingsproject zijn, waarna hij zaden door gestuurd zou krijgen vanuit Suriname. Helaas verdwijnt Marktplaats berichtenlink na tijdje, dus werkte niet meer toen ik ging vragen of hij nog zaden had ontvangen.Inderdaad die Rob had er ook een of twee van oudere zaden die hij wel had die opgekomen was.Alle genoemde zaden zijn welkom Tanja, dank je.Oh ja, ik heb nog eens gekeken en zat stickertje op de trays en een modelnaam. Hid Cote Cuttin Lavandula, zijn dus propagatietrays met grote inhoud. Veertig gats en 6cm diameter gat, met damwandprofiel bodem voor afwatering (vandaar lavendel).Volgens mij zijn het deze HERKU PACK: https://pghorticulture.co.uk/products/propagation-trays-hpd40-6rwbIk heb ook een zakje met trays met minder, maar nog grotere gaten, mochten die je beter uitkomen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur 18 uren geleden, Dahli zei:<Off topic: Dit is by far het meest hilarische topic dat ik ooit heb gelezen. Wat een treurnis @donaldk en toch moet ik heel erg hard lachen 😂. Ik weet niet wat je beroepsmatig doet, maar ik zou iets met je schrijftalent gaan doen. Ik krijg een sterke associatie met Marcel van Roosmalen. Die fotocollage ook 🤣>Het schrijven zelf viel me altijd zwaar. Deed er veel te lang over om er officieel wat aan over te houden. Toen het nog per check ging en je $0.50/word kreeg kon je er wat aan overhouden. Maar ja het gaf zoveel stress, altijd ver na de deadline inleveren=nog veel meer stress. Maar ja als de vraag wegvalt zoals 20-25 jaar terug en 2008/9 er nog overheen en de tarieven ineenstorten, tot soms stuksprijzen van een tientje of zo, dan weet je 't wel. Dan moet je zelfs als topnaam, heel snel teksten kunnen verwerken en volume produceren wil je een inkomen, laat staan pensioen uithalen. Ik krijg af en toe nog een blad Dutch IT Channel in de bus. Bleek van een man te zijn die ik kwart eeuw geleden op beurs tegenkwam die had ooit in de Telegraaftijd nog bij 't Witte Weekblad gewerkt als redacteur, dat was letterlijk meters voltypen... https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur @rorror even als testje een derde keer geprobeerd en nu lukte het gelijk! https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 7 oktober7 Okt De groene agenda van Rob Herwig is een klassieker!Als je één 40 gats tray 6 cm overhebt hou ik me aanbevolen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 oktober7 Okt @donaldk de trays die je hier linkt lijken me prima. Ik ben niet zo van de enorme gaten, dan moet je er weer dingen in doen om te voorkomen dat je grond wegloopt. Dus graag die je noemt. Ze lijken me prijzig. Wil je een vergoeding? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 oktober7 Okt Auteur @Tanja65 @appelvrouw Nee joh, heb ik nog weten te scoren in de lokale ruilverkavelingsgebied met wat openlucht telers. Gebruikt plastic stond aan de weg om opgehaald te worden door de PMD. Ik zal er wat meenemen. Aan eentje heb je niet zoveel;-). Ik heb destijds gewoon wat zakken gepakt en meegesjouwd op de brommer. Dus zonder goed te kijken wat het precies was. Dus zou ook nog een tweede zakje gescoord kunnen hebben, maar heb er in ieder geval een stapeltje van en zal er wat netste uit zoeken. Gat is 19 mm volgens spec. sheet. maar wat ik zie komt daar geen grond uit hoor. Ik bedoelde meer ik zou even kijken of het soms een netpot achtige bodem was, dan kon je ze wel goed direct op grond zetten. En zo in de volle grond laten wortelen, dat dus niet het geval.4 uren geleden, appelvrouw zei:De groene agenda van Rob Herwig is een klassieker!Als je één 40 gats tray 6 cm overhebt hou ik me aanbevolen.Dat herkende ik wel, we hebben hem dan ook al heeeeeeelll lang, maar eigenlijk nooit echt gebruikt.Zoals gezegd ik ga kijken of ik een passende doos heb waar ik een stapeltje kan stoppen voor achter op de brommer. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur Heeft iemand ervaring met De Zuurbes of andere Berberis soorten zoals Indische Berberis? Heeft iemand toegang hiertoe?Kent iemand Hartgespan (Leonurus cardiaca)? Heeeft iemand deze?Astragalus membranaceus?Gymnema sylvestre voor de glucose huishouding?Rozewortel (Rhodiola rosea? 8 oktober8 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb wel hartgespan maar die heeft zich dacht ik nog niet uitgezaaid. Ik zal morgen kijken of ik een zaailing zie.“waar ik een stapeltje kan stoppen”1 is echt genoeg voor mij ik zaai niet zoveel meer. 8 oktober8 Okt aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Ik heb Astragalus en Rhodiola als supplement gebruikt, maar geen ervaring met het kweken er van.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur @appelvrouw Ja een voor jou een tweetal voor Tanja. En als het kan nog een paar voor de uitdeel (of back-up). Ze zijn te lang om gewoon plat in een een sinaasappeldoos te leggen maar we verzinnen er wat op.@Goldfish we praten zaterdag even. 8 oktober8 Okt aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 8 oktober8 Okt Auteur Nog iemand met wat overschot aan compostwormen???, die zeg ze sterven anders binnenkort toch af. Ik wil een nieuwe (of twee) binnen bakken starten En mijn eigen bakjes doen het wel, maar langzaam, lijkt of ze afsterven, binnen. te weinig voor, of te droog (je wilt geen rioolvliegjes), of te nat. Maar ik zie af een toe een jong wormpje op nieuw voor afkomen. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 9 oktober9 Okt 8 uren geleden, donaldk zei:lang om gewoon platKnip er een randje af ? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Op 8-10-2025 om 02:39, donaldk zei:Kent iemand Hartgespan (Leonurus cardiaca)? Heeeft iemand deze?Onze hartgespan had wel uitlopers, met wortels. Ik heb er eentje voor je opgepot. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Op 9-10-2025 om 01:26, donaldk zei:Nog iemand met wat overschot aan compostwormen???, die zeg ze sterven anders binnenkort toch af. Ik wil een nieuwe (of twee) binnen bakken starten En mijn eigen bakjes doen het wel, maar langzaam, lijkt of ze afsterven, binnen. te weinig voor, of te droog (je wilt geen rioolvliegjes), of te nat. Maar ik zie af een toe een jong wormpje op nieuw voor afkomen.Ik kan morgen een bakje voor je scheppen met compost en dan zitten er veel in. Als je dat wilt...graag duidelijk zeggen en mij een berichtje sturen. Ik rij hier rond 10.00 uur door en zonder duidelijk bericht veel kans dat ik het niet meer lees. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 10 oktober10 Okt Auteur @weknow Ja graag wormen! Stuur je gelijk ook even een priveberichtje.@Tanja65 Dank je voor de Hartgespan.Ik heb een vijftal trays gevonden zonder scheurtje in de omgeslagen rand. Zak staat in sinaasappeldoos achterop. Aan elke kant loopt naast de trays dus een spin. Dus nu vermoed ik dat een tray een heel klein scheurtje in de omgeslagen rand heeft van druk van langslopende spin. Meeste hadden al scheurtjes zo, want ze komen uit commerciele teelt, is immers vaak wegwerpproduct, daarom kon ik ze ook oppikken;-)), destijds. Daar gaat het niet zo langzaam en voorzichtig als hier, arbeid en tijd=duur. Hier gaan ook foliepotjes jaaarren mee;-).Ik was vergeten dat deze week Aldi non-food opruimde, dus pas vanmiddag geweest. Drie flessen Azijn=15 Kg en achterop doosje=12x1L=€12,- vloeibare plantenmest gescoord. Maar een doosje slakkendoder, want stond geen prijs op was al omlaag naar 1 euro dus nu 50 cent. Toch wederom twee 10L gieters, paar maanden geleden toch te vroeg gekocht. Want nu wederom 50% korting dus uiteindelijk 1 euro per stuk. Zo'n hevel snoerschaar voor 1,- en 1,50 voor een aambeeld snoeischaar. Ik meen dat ik laatste keer bij Action ook 1,49 betaalde voor zo'n soort schaartje. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.