Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Aardbeien Ostara vermeerderen door delen?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb al twee jaar geen echte uitlopers aan mijn doordragers - Ostara. In hele grote pot doen ze het heel goed. In de volle grond matig, maar denk dat dat de combinatie is van slakken vorig jaar en droogte dit jaar. In de volle grond staan ze ook niet op een fijn plekje. Wellicht zijn er wel uitlopers geweest maar heb ik die ‘gemist’.

Nu zie ik dat de planten wel meerdere groeikernen lijken te krijgen (ik ben geen expert dus wellicht beeld ik me dit in). Zie foto. Kan ik deze planten niet gewoon met een spade in tweeën delen en de helft ergens anders zetten? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

IMG_0263.jpeg

IMG_0262.jpeg

Geplaatst:

Ik zou gewoon een paar nieuwe plantjes aanschaffen, dan weet je zeker dat ze goed zijn

Geplaatst:

@Goudsbloempje2,niet doen!

Die groeikernen zijn belangrijk voor de oogst van volgend jaar.

Je kan eventueel nog wel proberen om een snelwerkende meststof met veel stikstof toe te dienen om nog uitlopers proberen te maken voor de winter intreedt.

Anders nieuwe plantjes aanschaffen,of volgend jaar uitlopers stekken.

Geplaatst:

Ik heb een aantal van mijn oude aardbeienplanten (Korona en Daroyal) ook gescheurd en op een nieuwe plaats uitgeplant. Dit als experiment of deze weer net zon grote aardbeien geven als de jonge plantjes uit de uitlopers.

Dit begin augustus gedaan en zie ik nu dat de hergroei bij de jonge plantjes uit de uitlopers het veel beter doen.

Geplaatst:

@Roland,toppie om te lezen dat het bij jou zo goed gelukt is!

Maar de meest aangewezen manier om aardbeienplanten te vermeerderen blijft nóg altijd het afleggen van uitlopers om de moederplanten te kopiëren.

Geplaatst:
  • Auteur

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken! Wellicht dat ik dan de helft van de planten helemaal verplant. Waar ze nu staan lijkt gewoon geen goede plek, dat zie ik ook aan de Korona die ernaast staan, maar daar heb ik ook een ander bedje van.

Kopen kan natuurlijk altijd, maar vind ik persoonlijk minder leuk.

Geplaatst:

@Bernaar ik lees het juist als de jonge uitlopers groeien beter dan gesplitste planten?

N, niet P is voor uitlopers en wortelzetting?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Je kunt oude planten inderdaad splitsen . Ik heb het weleens gedaan toen ik te weinig uitlopers had om om als nieuwe plant te gebruiken. Een aanrader is het niet. Gesplitste planten groeien een stuk minder mooi uit waardoor ook de opbrengst achter blijft vergeleken met geheel nieuwe planten.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik weet niet beter of de ostera vermeerderd zich door plantjes gelijk naast de plant te maken.
Dus ik scheur hem altijd in de herfst.
De klompen worden soms erg groot. Voelt harteloos om te scheuren gezien er ook veel planten afbreken. Maar normaal hou je na scheuren nog bergen over

Maken ze wel uitlopers dan denk ik niet dat het om de ostera gaat? Niet iedere aardbij is hetzelfde. Bij een goede kwekerij krijg je de juiste info bij de aankoop

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:
  • Auteur
9 hours ago, Kruidenvrouwtje said:

Ik weet niet beter of de ostera vermeerderd zich door plantjes gelijk naast de plant te maken.
Dus ik scheur hem altijd in de herfst.
De klompen worden soms erg groot.

Ik denk dat dit klopt. De plantjes die ik destijds heb gezet lijken het hele stuk dicht te begroeien zonder uitlopers. Ze groeien heel anders dan de andere aardbeien rassen die ik heb / heb gehad.

Ik heb drie planten uitgegraven en die waren alledrie enorm. De verschillende delen groeien met een soort dikke houtige wortel aan elkaar. Sommige zaten dicht op elkaar anderen zaten losser. Degene die losser zaten heb ik eraf gehaald en als losse plantjes geplant. Degene die dicht op elkaar zaten heb ik als een geheel op de nieuwe plek geplant.

Als ik eraan denk zal ik volgend jaar een update geven over het resultaat in opbrengst.

Geplaatst:

Met de ostera heb je daardoor een 3 bedden systeem. 1 met de frisse plantjes weinig oogst.

Jaar 2 veel beter. jaar 3 max.

Bed van jaar 3 scheur je in najaar zo hou je ze altijd top producktie

aangepast door Kruidenvrouwtje

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Mijn ervaring is hetzelfde als Roland, plantjes uit uitlopers groeien het beste. Aardbeien worden gewoon heel snel oud dus het is sterk aan te raden om de hele plant te vernieuwen. Uitlopers uit jaar 1 groeien bij mij ook het sterkst, de uitlopers zijn zwakker van oudere planten. Als je zin hebt in weinig kleine aardbeien dan vooral scheuren...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.