Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Veel bomen die direct achter onze tuin staan, maar ook bomen in onze tuin. Huurwoning, dus wij moeten het zelf betalen om ze weg te halen en dat is niet goedkoop. Woonden wij hier nog 20 jaar, dan zou het geen probleem zijn, maar dat is niet zo. Ik hoorde dat er bij de buren tenminste 1 boom weggehaald wordt, daar hoop ik op. Want zie wat een bladeren. Elke keer denk ik: ik veeg het weg. Maar de volgende dag zou het weer vol liggen en ik heb er gewoon geen tijd voor.
En daarnaast heel veel mos in mijn bakken, dat laat ik niet meer zien, dat weten jullie wel intussen.

20251018_161621.jpg

20251018_161630.jpg

20251018_161648.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Wachten tot het meeste is gevallen en dan op 1 dag (klein)kinderen en vrienden uitnodigen om gezamenlijk de boel zoveel mogelijk op te ruimen. Maak er een gezellige dag van. Als jij zorgt voor koffie/thee met lekkers en een lekkere borrel(plank)/maaltijd hoef je zelf niet eens veel te sjouwen en te vegen. Vuurkorfje aan en de dag gezellig afsluiten. Zo doen wij dat in de (grote) tuin van mijn moeder. En, zij woont ook niet naast de deur 😉. Altijd een gezellige dag!

Geplaatst:
  • Auteur

Ja een heel leuk idee inderdaad, maar tja kleinkinderen wonen 3 uur rijden van ons vandaan in Nederland en vrienden? Ja die hebben wij ook niet in de buurt en die kunnen helaas ook niet komen. Wij hebben niet veel vrienden en degene die echte vrienden zijn wonen in Spanje waar wij gewoond hebben op 1700 km ongeveer hier vandaan. 😂

Geplaatst:
  • Auteur

En weet je @Dahli wij willen ook mensen niet snel vragen. Ik weet wel een lieve buurvrouw hoor die zou willen helpen tegen een vergoeding. Als wij echte hulp nodig zouden hebben, dan komt ze graag van alles doen, wel een fijne gedachte. Maar ik stap er nu voorlopig over heen. Mijn man doet het wel in het grasveld, moet wel, om de hoopjes van de hond terug te vinden, dus ook maaien, maar bij de werkplaats gebeurt het niet regelmatig, ook niet gemakkelijk om te maaien daar, moet met de hand met speciale machine. Ach ja, ik heb ondanks alles toch een goede oogst en buikje weer vol. 😉

Geplaatst:
2 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

maar tja kleinkinderen wonen 3 uur rijden van ons vandaan

Maak er een weekend van, dan hebben jullie 2 dagen. Kunnen misschien bij jullie logeren of in een B&B in de buurt? Of, als alles is gevallen (niet nu gaan vegen, heeft geen zin), doe je samen iedere dag een stukje. Het blad tussen de planten zou ik sowieso laten liggen. Dan heb je dus je paden en gras alleen te doen.

Geplaatst:
  • Auteur

Nee helaas. Bij ons niet mogelijk, en de kinderen zitten op een leeftijd dat ze vele andere sporten te doen hebben. 2 van de 4 kleinkinderen b.v. voetballen op heel hoog niveau en moeten vaak trainen en hebben school en werk. En ze moeten toch gebracht en gehaald worden door papa of mama? Rijden zelf geen auto en papa en mama hebben een zaak. De andere 2 kleinkinderen: dat gaat helemaal niet om andere redenen. Als ze in de buurt hadden gewoond, ja dan had het wel gekund. Ik haal de bladeren meestal ook uit de bakken, want de slakken en andere ellendelingen verschuilen zich daaronder. Ik doe gewoon wat ik kan.
Ik vond je idee wel leuk! Maar jammer genoeg gaat het niet.

Geplaatst:

Bladeren geven wel goede compost. Ik bedek mijn bedden nu juist met de bladeren die ik opveeg. dat bevordert de kwaliteit van de grond. Ik dacht dat slakken zich niet voortplanten in de winter. Als het een vochtig voorjaar is gaat dat wat er nog over is op de composthoop zodat de aarde weer op kan warmen. Maar met een droog voorjaar laat ik het zoveel mogelijk liggen.

Geplaatst:

Ik kijk verlangend naar al die bladeren bij jou Petra... zou het graag willen hebben. Ik woon in een "betonnen en stenen buurt". Dat wil zeggen: veel gebouwen, alles dicht bestraat en zeer weinig groen. Ik zou graag van de gevallen bladeren compost willen maken en mijn tuintje willen bedekken op lege plekken zodat de bodem bedekt de winter doorkomt. Ik heb overwogen om verderop bladeren te gaan halen voordat de gemeente het komt opruimen maar dat is lichamelijk niet echt haalbaar.

aangepast door Janie

Geplaatst:

Wij hebben ook al eens met bladeren eea bedekt. Maar je moet ze echt vastleggen onder een net, anders waait alles weg. Hier alvast wel, naast een open weiland.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur
10 uren geleden, Goudsbloempje2 zei:

slakken

Ik bedoelde meer dat ik de slakken die er zijn en verstopt in de aarde zitten niet meer naar boven zie komen en mijn groente opeet. En ik ga het wel proberen. Moet eerst alle mos eruit scheppen. Dat is al veel werk en dan kijken of er geen nieuwe mos ontstaat. En ja bladeren waaien ook weg. En ik kan niet alles afdekken.

Geplaatst:
  • Auteur
10 uren geleden, Janie zei:

betonnen en stenen buurt". Dat wil zeggen: veel gebouwen, alles dicht bestraat

Ja dat is heel wat anders. Overal heb je voor en nadelen.

Geplaatst:

Is een bladzuiger misschien iets voor jullie? Ipv alles wegblazen komt het dan verhakseld in een zak. Dat vind ik minder zwaar dan vegen en het is perfect compostmateriaal.

In de borders tussen de planten laat ik alles gewoon liggen. Wat teveel is haal ik in het voorjaar weg.

Geplaatst:
26 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

En ja bladeren waaien ook weg

Wij hadden er een vogelnet overheen gespannen. In de knoflookbak. Ging prima. Misschien een idee?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Ik vang onze vijgenbladeren op om straks over de kale grond uit te spreiden. Die verteren wonderbaarlijk snel trouwens. Her en der prik ik tonkinstokken in de grond. Daardoor waaien ze niet weg. Is wel makkelijker met groot blad zoals vijgenblad natuurlijk. En her en der strooi ik wat boomschors over het blad, dat verzwaart ook en vergaat de komende maanden weer.

Die bladzuiger van @loes klinkt als dé oplossing voor jullie @Petrasmoestuin.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja die ken ik wel, ik hoor de buurman nu ook bezig. Ook aan de voorkant en dan blaast hij een groot gedeelte naar onze stoepranden, maar oke.

Mijn man heeft daar een hekel aan, dat vindt hij een beetje lui en doet het met de hand, alleen in het achterste gedeelte met de vele bakken op het gras is lastig. Maar ik wou ze vandaag gaan verzamelen nadat ik de bakken heb schoongemaakt (zal later tonen hoe dat eruit ziet), maar het gaat nu voorlopig weer regenen en dan moet ik natte bladeren gaan verzamelen.

Ik heb heel veel bakken, kan niet alles afdekken en een vogelnet wordt echt heel smerig daarna van de aarde en dan moet ik het ook in stukken gaan knippen, dat is een vreselijk gedoe, dat hebben wij vorig jaar gedaan. Wij knipten steeds scheef. Dat moet je dan eerst helemaal op de grond uitleggen, daar is het geen weer voor deze week. Maar ik zou het met een paar takken kunnen proberen, die liggen er ook genoeg.

Over een aantal weken is de tuin weer helemaal kaal, zo raar. Dan kijk ik zo de tuinen van de buren in.

Geplaatst:
21 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

blaast hij een groot gedeelte naar onze stoepranden

Loes heeft het over een bladzuiger, niet over een bladblazer. Het voordeel daarvan is dat je het blad opzuigt en het meteen verhakseld wordt waarna je het als much kunt gebruiken of kunt verwerken tot compost. Maar goed als je man het liever allemaal met de hand doet, zou ik blij zijn als ik jou was.

Geplaatst:

Ik maak alleen de paden vrij van blad met de bladhark. Doe ik pas als de bomen kaal zijn. Dat blad gaat weer terug over de borders. Kringloop heet dat.

Wat in/op de potten waait blijft gewoon liggen. Als het in het voorjaar nog niet verteerd is, gaat het op de composthoop. Mos heb ik alleen op de plekken in de volkstuin, waar juist geen blad o.i.d ligt. Maar het ene mos is ook het andere niet.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik heb ook een tuin met heel veel bomen, en aardig wat blad. Ik denk wel veel meer dan bij jou Petra. En ik ben er erg blij mee. Dat blad dat op de aarde, de tuin dus en de bakken, verzorgd de aarde juist..en is goed voor het bodem leven dat het blad afbreekt tot voedingsstoffen. Het helpt de bodem structuur te verbeteren! Dat mos waar jij het over hebt komt waarschijnlijk wel door de schaduw van je tuin( alhoewel ik maar enkele uren per dag zon heb op mijn bakken en géén mos) maar zeker niet door het blad. In het blad overwinteren kleine insecten zoals lieve heersbeestjes die weer helpen luizen te bestrijden. Mos houdt van schaduw vocht en van een bodem met weinig voedingsstoffen of een lage ph. Als je man wil harken kan je grote bladkorven maken van een stukken gaas en deze vullen. Hier doen we dat ook zo, iedere dag een half uurtje. En het levert je na een jaar prachtige te gebruiken bladcompost op. Eerlijk gezegd persoonlijk vind ik het bij jou erg meevallen. Bomen omzagen omdat het blad rommel geeft vnd ik geen goede reden.

aangepast door appelvrouw
Spelfout

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

@appelvrouw Op het moment dat je dit schreef stond ik buiten. Eerst grotendeels het mos weghalen, zie foto 1. Ook aan de meeste zakken op de buitenkant. Kan ik eraf krabben met een vork, maar ja gewoon te weinig tijd en fut. Maar die ga ik volgend jaar langzamerhand vervangen door plastic bakken. Nooit meer van dit soort zakken. Ik heb niet alles uit de grote bak gehaald, dan moet ik een kwart van de aarde weggooien. Toen 2 emmertjes bladeren gehaald die mijn man al bij elkaar had geveegd achterin de tuin. Toen 4 stokken met rubberen dopjes, die mijn man vorig jaar had gemaakt om de muts boven mijn plantjes te kunnen plaatsen en niet plat. Zo waaien de bladeren niet weg. Ik had er eerst takken op gelegd, maar dat werkte niet.

Zie laatste foto, de eerste 2 bakken waar mijn pompoen hebben gekropen, dus ik kon tussentijds praktisch niets weghalen van mos.

Die andere 2 hebben een gordijn en dat laat ik zo.
Alleen op een bak waar ik wintersla had gezaaid kan zo niet opkomen, ik moet steeds daar de bladeren weghalen.

Maar weinig tijd, dus elke dag een beetje. In de andere bakken wil ik ook zo veel mogelijk bladeren leggen.

20251021_123811.jpg 20251021_123847.jpg

20251021_144959.jpg 20251021_145125.jpg 20251021_144943.jpg

Geplaatst:
Op 19-10-2025 om 21:23, Petrasmoestuin zei:

maar ook bomen in onze tuin. Huurwoning, dus wij moeten het zelf betalen om ze weg te halen en dat is niet goedkoop.

Maak eens een foto van de bomen die je zou willen weg hebben?

Geplaatst:
  • Auteur
28 minuten geleden, rorror zei:

van de bomen

Het gaat om deze @rorror. Een paar fotos vanuit verschillende hoeken. Op de fotos is het moeilijk te zien. Maar vooral de boom met wat rood erin die hangt naar voren. 2 Jaar geleden is er een boom omgevallen op onze heg en hek (4e foto), is toen nog net goed gegaan. De boom hing erover naar de buren. Er had een auto kunnen staan. Onze verhuurder heeft toen iemand geregeld dat die persoon de boom verder ging omzagen en mocht dan het hout meenemen.
De bomen hoeven ook niet perse weg, maar er zou van ons wel 15 meter af mogen b.v. Het gaat niet alleen om de bladeren, maar ik heb weinig tot geen zon daardoor. Ik denk dat de hoogste boom zo'n 35 meter hoog is. Dus daar heb je speciaal apparatuur voor nodig.
De heg die je ziet is nu 2 meter hoog, voorheen stak hij boven de appartementen die je erachter ziet staan. Die heg gaat naar rechts door.
De buren kunnen nu net niet in onze tuin kijken als ze naast de heg staan, van hun kant ligt de straat iets hoger.
De aller rechtse boom wordt misschien weggehaald door de buren. Dat zou al heel veel schelen aan die kant.

20251021_164607.jpg 20251021_164625.jpg 20251021_164717.jpg 20251021_164811.jpg

20251021_164759.jpg

Deze foto is aan de kant van mijn speciebakken genomen, ik zeg altijd "tentenkamp' omdat ik daar overal gordijnen heb getrokken.

Daar staat ook bomen, een in onze tuin en daar kan mijn man wat takken vanaf halen in het voorjaar.

Geplaatst:

Het goedkoopst is als je de boom kan laten vallen, inplaats van dat men in de boom deze moeten afzagen. Geen idee of je 35meter ruimte hebt om hem om te laten vallen?

Geplaatst:

Wij halen het vooral van het gras af, omdat het blad het gras verstikt. De rest blijft liggen tot het voorjaar.

Geplaatst:
2 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

De bomen hoeven ook niet perse weg, maar er zou van ons wel 15 meter af mogen

Met alle respect, en je zal heus wel last hebben van die bomen, maar met 15 meter eraf zal er weinig boom overblijven. Afgaande op dat plaatje, en het feit dat die heg 2 meter hoog is kan ik me moeilijk voorstellen dat die boom ongeveer 35 meter hoog is.

Geplaatst:

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het prachtige bomen vind. En als ik naar de vrije lucht kijk op de één na laatste foto, dan is het niet zo dat er rondom alleen maar hoge bomen staan. Jouw pompoenen (die had je toch in die grote bakken op dezelfde foto staan?) hebben het prima gedaan volgens mij als ik je oogst zie. En die hebben toch echt wel warmte en licht nodig.

Wij hebben ook bomen aan de rand van de achtertuin (platanen) en voortuin (esdoorn). De zaden van die laatste zijn een crime, maar ik zou het vreselijk vinden als ze weg waren. Het is wel beeldbepalend. Ik denk dat je zou schrikken als ze weg waren. Dan maar 1 x per jaar blad verzamelen (of niet 😉).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.