Geplaatst: 16 november16 Nov Zonet ontdekt dat er maar liefst drie appelbomen in de tuin vruchtboomkanker hebben :-(. Een Gala, een Cox en een onbekend ras. Ik besef dat dit net twee heel gevoelige rassen zijn maar baal toch serieus. Heeft iemand hier ervaring met resistente appelrassen? En weet iemand of ik op de plaats van deze bomen zonder risico een nieuwe appelaar kan zetten? Ik heb nog wat net geënte boompjes in pot staan maar durf ze dus niet uitplanten. We hebben 12 appelbomen in de tuin. Hoe groot is de kans dat ze allemaal aangetast geraken? Dankjewel alvast voor advies en info!
Geplaatst: 16 november16 Nov Weet je wat de PH in de grond is? De kwekerij hier in de buurt geeft extra kalk aan de te zure gronden om vruchtboomkanker te voorkomen / verminderen.Lees deze pagina even: https://fruitbomen.net/informatie/ziekten-en-plagen/ziekten/vruchtboomkanker#vruchtboomkanker-voorkomenWellicht kan @Frank Houweling van de kwekerij er wat meer oververtellen, dan al bij hun op de website staat.Ook als je aan het snoeien bent van de fruitbomen, als je een besmette boom hebt gesnoeid. Moet je natuurlijk je snoeischaar ontsmetten, voordat je aan een gezonde boom gaat snoeien.
Geplaatst: 16 november16 Nov Auteur Geen idee wat de ph is. We hebben van die goeie klei/leem grond waar zo ongeveer alles op groeit (behalve radijzen dus). Wel een goede tip van die kalk! Ik kan het maar proberen :-). Snoeischaar wordt zeker ontsmet. De Gala valt echter niet meer te redden, vrees ik.
Geplaatst: 16 november16 Nov Je kan ph eventueel testen met ph strips van aquarium of waarvan je urine van mensen test of iets dergelijks als je dat in huis hebt.Heb je ook houtstnippers bij de bomen? of geef je er compost bij? Dat kan kleigrond ook wat zuurder maker. Zoja dan wel een beetje kalk. Maar het beste is wel om eens een keer te testen.
Geplaatst: 17 november17 Nov Erg vervelend om te horen dat er drie appelbomen door deze ziekte gesneuveld zijn!Vruchtboomkanker heb ik (jammer genoeg) inderdaad aardig wat ervaring mee.Drie zaken die enorm helpen:Resistente rassen. Er zit echt een groot verschil in rassen. Wij kweken bijv. zelf geen Topaz meer op op onze grond. Dat is niet te doen.Kalk toedienen. Door kalk toe te dienen wordt de bodem meer base (hogere Ph). Als je een zure bodem hebt zoals onze veengrond dan vergroot dat de kans op vruchtboomkanker. Door kalk toe te dienen groeien de appelbomen beter en worden ze dus ook minder snel geinfecteerd.Snoeiwonden minimaliseren. Dus netjes afsnoeien, stormschade voorkomen en anders snel herstellen.Controle. Wij lopen elke maand wel even een rondje om te kijken of ik ergens een aantasting door vruchtboomkanker zie. Zo ja dan wordt er direct ingegrepen (tak verwijderen) om verspreiding te voorkomen.Succes! Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 17 november17 Nov Auteur Dank Frank en Rorror! Ik meet het komende weekend de PH-waarde van de grond. Momenteel heb ik nog een Peas good non such, een Jan Steen en een Suprème de Perck (genetisch verwant aan een Gloster) staan om uit te planten. @Frank Houweling Heb jij zicht op hoe gevoelig deze rassen zijn en ervaring ermee? Ik vond enkel van Jan Steen voldoende informatie online. Het spijt me dat ik niet bij jullie kan komen om informatie in te winnen en bomen te kopen, de afstand vanuit centrum België is echt te groot. Hopelijk vind je het niet lastig om wel advies te geven?
Geplaatst: 17 november17 Nov Ik ben bang dat wij die rassen niet kweken, dus ik heb daar zelf ook geen informatie over/ervaring mee. En je mag mij áltijd om informatie vragen :) 17 november17 Nov aangepast door Frank Houweling Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 17 november17 Nov Nog wel een leuke video om te kijken;Wat nog niet gezegd is, dat je de takken die besmet zijn moet afvoeren in bruine bak voor verbranding. Dus niet op de compost hoop.
Geplaatst: 18 november18 Nov Peasgood nonsuch en Jan Steen zijn kankergevoelig, in de voorouders van Gloster komt ook kankergevoeligheid voor.Een link over vruchtboomkanker;https://www.defruitteeltkrant.nl/bestrijding-vruchtboomkanker-steeds-lastiger/
Geplaatst: 18 november18 Nov Oude rassen zijn in 't algemeen minder gevoelig voor kanker dan jongere. In de late middeleeuwen, de renaissance en zo, waren er geen bestrijdingsmiddelen. Alleen de rassen die tolerant zijn voor gangbare ziekten hebben die periode overleefd. In Belgie zou je kunnen kijken naar de zgn. RGF-rassen. Dat zijn fruitrassen die door CRA-W in Gembloux geselecteerd zijn op basis van hun geschiktheid voor huis- tuin en keukengebruik, dus door particulieren, die geen gif spuiten. Een aantal van die rassen hebben we ook in onze boomgaard in Eindhoven staan, als je enthout wilt, kan dat vast wel.
Geplaatst: Maandag om 16:475 d Auteur RGF-rassen, weer wat bijgeleerd. Het zijn er nog niet zoveel, zo te zien. Ik neem het lijstje mee en ga de appels in het najaar van '26 eerst bij Pomko proeven vooraleer een nieuwe boom te enten. Dankjewel voor de informatie!
Geplaatst: Maandag om 19:335 d Auteur Doe ik ! Ik volg binnenkort hun driedaagse cursus leifruit snoeien dus dan zie ik hem zeker!
Geplaatst: Maandag om 22:155 d Ik heb het ras Ladina en nog nooit vruchtboomkanker gehad terwijl ik dat wel in de andere rassen zag.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.