Geplaatst: 4 uren geleden4 u Hoi,Sommige dingen heb ik nog niet durven planten. Bang dat het sterft of geen vrucht draagt. Ik lees vaak nog wel dat bepaalde dingen overleven, maarja, alleen overleven heb ik niks aan. Ik wil ook oogst. En zelfs daar heb ik niks aan als de oogst niet lekker is.Ik ben dus op zoek naar ervaringen. Zijn er mensen die ananasguave telen of geteeld hebben? En met succes? En hoe lang duurde dat succes?Ik ben trouwens ook benieuwd naar succes- of faalverhalen over loquat, che fruit en andere soorten die een beetje op het randje zitten. En dan dus niet in de kas maar buiten. Het stoerste wat ik heb gedurfd is kaki, kumquat en citrumelo 4 uren geleden4 u aangepast door Fruittuin17
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik tuinier ook op het randje (Gouda) en kweek al een kleine 10 jaar met succes Feijao/ Ananaskers. Bij twee nachten van -10c (sneeuwdek) had ik zeer lichte schade. Een van de twee (ik had er drie, eentje is verkocht) Feijao's is afkomstig van een moederboom die in midden Belgie toen al meer dan 25 winters overleefd heeft. Dit jaar had ik ook voor het eerst oogst van de twee 3 meter hoge Loquats die ik heb staan. Wel heb ik last van een of andere schimmelziekte, waardoor een van de twee bomen wat blad laat vallen. Chileense guave / Tazziberry / Suikerspinbes heb ik ook oogst van, maar met een max van ongeveer -7x is er wel eentje doodgevroren. Ik heb veel citrus in pot staan (dat dan in en onverwarmde kas overwintert) een poging met 3 kumquats in volle grond is mislukt.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Auteur Elk jaar vrucht aan je feijoa? En zijn het lekkere vruchten? Wel beschut en zonnig in de stad begrijp ik?En die loquat die staat dus ook al 10 jaar? Want dat zou dan voor mij niet de moeite zijn, omdat ik weet dat het afgelopen jaar zo'n perfect jaar is geweest dat het daarna wellicht weer klaar is met oogsten voor weet ik veel hoeveel jaarChileense guave moet dus in pot begrijp ik. Die kan dan wellicht in de (onverwarmde) schuur overwinteren, dat is vast beter dan buitenDe Zoetewei had geen twijfel over mijn kumquat. Dat gaat sowieso lukken zei hij. Mijn ras heet Rafael 2 uren geleden2 u aangepast door Fruittuin17
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik heb de chileense Guava gewoon in de volle grond staan. (Zeeland) en elk jaar veel vruchten.Ook 5 soorten feijoa's eveneens in de volle grond staan en met heel veel oogst en zeer smakelijke vruchten. de grootste soort is ongeveer 10 cm lang. ze staan nu ongeveer 6 jaar in de grond en gaf al vrucht van het 2e jaar. wel heb ik de plantjes klein gekocht.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Mijn planten staan in een volkstuin aan de rand van Gouda en de bosgebied en de Reeuwijkse plassen. Weinig beschutting dus, hoewel mijn tuin wel tjokvol staat met bomen en planten.Die Kumquats zijn waarschijnlijker eerder verrot door natte grond, dan gedood door de 5 a 6 graden vorst die ik die winter had.Ik heb overigens ook diverse andere citrussen in volle grond (op een verhoging 20cm hoger dan de rest van de tuin) maar die gaan pas hun eerste winter in, dus daar kan ik nog weinig over zeggen. Gaat wel om kruisingen die onder ideale omstandigheden tijdelijk -12c kunnen hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.