Geplaatst: Gisteren om 14:131 d Gisteren bij mijn moeder eerst de foliekas onkruid vrij gemaakt. Daarna alle tomaten en pepers uitgeplant. Nog niet alle paprika's uit kunnen planten, want ik moest weer gaan. Dat komt volgende week. Vandaag de courgettes en komkommers vanuit de deno in de aarde gezet. Verder de tuinbonen getopt, ze staan prachtig in bloei. De wortelen uitgedund, het uitdunsel is in een omelet gegaan. Knoflook teentjes tussen de aardbeien gezet. Verder alle pepers in de definitieve pot gezet. De tomaten en paprika's niet meer aan toegekomen, dus dat wordt volgende week.
Geplaatst: Gisteren om 16:261 d Op 16-5-2026 om 21:45, driepinter zei:pauzePauze, wat is dat?😅Ik heb er wel een picnictafel staan, maar de bankjes zijn altijd ingeklapt en de tafel is vaak vol..Ik ging eerst mijn dochter naar school in Gouda brengen, daarna even niet te lang naar de tuin. Niet te lang omdat ik nog niet ontbeten had.Nou, dat viel tegen. Wat het eerst 11 uur zoveel, kijk ik even later weer is het al 13:10. Nog even paar dingetjes doen, en ik ben er denk ik rond de 4 uur gebleven. Daarna boodschappen gedaan.Vandaag na 9 dagen weer gaan kijken, wilde al beginnen met airlayeren, maar dat is er helemaal niet van gekomen.Gekeken naar de toen gezaaide pompoenen, courgettes en mais, maar niets opgekomen tot nu toe.Gekeken naar de enten, maar deze ook wat bijgesnoeid (de onderstam dan, niet de enten zelf).Nog meer winterpostelein meegenomen voor zaadoogst, nu 2 plastic zakken vol, formaat snackbar zak. En de uitgezaaide veldsla had ook al bijna rijpe zaden, deze begonnen al iets lichter te kleuren. Deze ook meegenomen, nog even in de zak narijpen en daarna drogen.Nog enkele stelen rabarber geoogst, vanavond limo en aanmaaklimo maken. Ook wat munt. Rucola alweer vergeten..En een 20-tal blauwe muntkevertjes geplet, want in de sloot gooien helpt volgens mij niet.Verder slakkenkorrels gestrooid, want ze vinden jonge tomatenplanten erg lekker, en paper/paprika ook. Basilicum slaan ze ook niet af, maar in iets mindere mate. De uitgeplante kolen hadden ze dan wel weer laten staan, maar degenen die nog in de tray stonden waren foetsie.Ook nog een paar plantjes geplant, maar nog niet alles, moet nog ruimte zoeken.
Geplaatst: 23 uren geleden23 u Heel goed gedaan @acpronkIk heb vandaag een stukje gemeenteplantsoen een stuk vrolijker gemaakt. Haha! Ik zag lavendel liggen bij de supermarkt en had direct een visioen dat dat stukje poepveld dan een stuk knapper wordt. Heb de vlier uit pot gehaald (nee @acpronk niet die zwarte van jou!) en die er na het onkruidvrij te hebben gemaakt, in de grond gezet. Sloot ernaast, dus gieten was makkelijk. Alhoewel… liep heel schuin af. Dus lastiger dan ik had voorzien! Oom pepermunt, akelei, zonnebloemen en dus 5 potten lavendel. Heel veel water gegeven. Had het ook eigenlijk maandag moeten doen… maar elke x als ik tijd had, regende het. Hard. 45 mm deze week volgens mijn regenmeter. Dat is best fiks.Aniehoe. Ik heb mijn eigen tuin weer wat onkruidvrijer gemaakt en toen de bieten en snijbieten geplant. Of misschien was alles biet? Weet niet meer wat ik heb gezaaid in potje 2 en stel je voor dat het etiket te lezen zou zijn… altijd ruzie met die dingen. Ik dacht biet, maar vind ze meer naar snijbiet ruiken. Zien er nu nog hetzelfde uit voor mij. Ga het dus meemaken. Ow. En ik had weer eens een heterdaadje…. Had ik hier niet overal slakkenkorrels gestrooid? Nou niet genoeg en de plant kon nog wel wat kaler en korter gevroten…. Dussss
Geplaatst: 23 uren geleden23 u Na de avondvierdaagse nog even de bakken en potten gesproeid, die waren al flink droog na anderhalve dag zon. En nog even de bloemknoppen uit de knoflook gehaald.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u 10 uren geleden, Gitta zei:bloemknoppen uit de knoflookNu al?Nou heb ik niet echt gekeken, maar het was niet opgevallen dat ze erin zaten. Wel kwamen ze net in de olifantenknoflook. En heb je de bloemstengels opgegeten? Je kunt ze bakken. Of er een knoflookpasta van maken.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u @acpronk ik ook. Pas bij 3. Maar toch. Zal na dit weekend wel meer zijn.
Geplaatst: 12 uren geleden12 u Vanochtend om zes uur de slakkenronde gedaan.Het begint nu echt los te barsten.De eerste ronde zeker honderd slakken geraapt.Ik heb er voor de zekerheid nog maar een ronde achteraan gedaan, toen weer een stuk of dertig.Toen heb ik maar slakkenkorrels gestrooid.Een mens moet toch wat hè?
Geplaatst: 10 uren geleden10 u En zaten ze niet in de biervallen? Hier begint het ook weer. @Rookie Eentje zat op het bordje Knoflook. Ik kan dan geen foto maken met een handschoen aan en een zaklamp. En ook niets in mijn biervallen.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Vandaag begonnen met het vervangen van oude fruitkistjes in de achtertuin (die we gebruiken om in te kweken) door nieuwe(re). Dat was hoognodig want als ik naar de kistjes keek, vielen ze al uit elkaar. Maar alles uitscheppen, zeven, van wortels en onkruid ontdoen, pimpen met nieuwe aarde en koemest, en de nieuwe bekleden en dan de aarde er weer in, dat is een klus die me vies tegenvalt. Ik heb nu één kistje - bijna - gedaan. Maar je wilt niet weten hoeveel naaktslakken ik daarbij versneld naar het hiernamaals heb geholpen. Één kistje maar. Er staan er zes. En dan nog de moestuinbakken. Ik word niet goed 😱.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Ik leef met je mee @Tanja65 !Wij hebben op dezelfde manier 24 Jumbokratten gedaan.We zijn gelukkig al in april begonnen.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Gister de laatste dahlia zaailingen uit de rol in potten gedaan.. die ik vulde met de mix van de tomaten van vorig seizoen… Ik had hulp want onze kleindochter hielp mee… zo genieten vind ik dat!! 😍Ff een pot van het voorbalkon halen en toen ik terug kwam had ze een bergje van gemorste aarde gemaakt en daar stak ze mini takjes in… “ ik zoek alleen het onkruid hoor oma!” 😊Maar voor oma bestaat er geen onkruid dus zochten we allerlei mini’s… en roken eraan en proefde ervan… en het berge werd te klein dus meer aarde erbij … en het werd steeds mooier…. En toen wilde ze het mee naar huis …😊Dus trok ze alle takjes er weer uit en bouwde het opnieuw op in een bakje…😍En daar wilde ze wel een foto van!!!!😍😍😍😍Dus dat is wat ik gister dee;GENIETEN met een grote G!!!😍😍😍😍😍😍🌱👩🍳🌱🐣🌱🌷🌱 7 uren geleden7 u aangepast door Vrouwholle
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Heerlijk om met dit weer de planten af te harden.Eerst de planten onder een boom en daarna is er sluierbewolking, dus geen volle zon.Vanochtend wel even een uurtje volle zon gehad.Ik blijf dat toch wel lastig vinden, dat afharden.Je moet echt zo opletten...
Geplaatst: 2 uren geleden2 u De lange bak is klaar, joehoe!We hebben er nog karton onderin gelegd, dat is natgespoten, kan het mooi in de vorm opdrogen.Morgen gaat er de oude grond uit de zakken in, eerst een laagje, daar koemestkorrels en droog gemaaid gras in, en dan weer hetzelfde net zolang tot de oude grond op is.Dan gaat er verse tuingrond in en daaroverheen een laag compost.Dan zijn we net op tijd klaar om de afgeharde planten erin te zetten.Met deze temperaturen doen we het rustig aan.De planten zijn ook nog niet gewend aan die felle zon de hele dag.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Awh, heel lief @Vrouwholle dag was zeker het grote genieten!Ik heb niet gedaan wat ik had willen doen. Heb alle planten naar buiten gesleept. Tomaten en komkommers eerst. Toen gebeurden er een serie onnavolgbare dingen waardoor ik uiteindelijk de heg aan het snoeien was… een volle kliko later en 3 x keihard mijn hoofd gestoten aan de stomme warmtepomp plaat waardoor de hele straat heeft gehoord dat ik iets waarschijnlijk heeeeel hard had gestoten en mijn man uit de werkkamer kwam kijken naar het kabaal en of ik een ambulance nodig had, kon iedereen nog luisteren naar mijn boze tirade over zíjn stomme warmtepomp, was ik weer verder gegaan met andere zaken die ik eigenlijk niet had willen doen. Zoals de compostbakken verslepen en leegscheppen. Compost verdeeld over meerdere bakken en planten. Pa de kinderbakken en de magnolia. Ze zullen me vast dankbaar zijn. Ditmaal de warmtepompplaat ontweken en toen eindelijk naar de kas. Nee wat zie ik daar? Heeft die stomme pruimenboom weer geen pruimen? Dan gaat hij nu eruit. Zaag zaag zaag. Weg boom. Die boom heeft in de afgelopen 11 jaar 3 x 1 pruim gehad. Hij hing vol met bloesem. Echt helemaal vol. Elk jaar weer. Nu is het genoeg. Blik op mijn horloge gaf mijn deadline aan. Zucht. Als een razende paar opgekomen tomaten uit de kas gehaald. Alle tegels eruit om onkruid te wieden en zie… een miljoen mieren. De mooie gouden en de gewone zwarte. Elk met nieuw leven. Nou. 3 emmers volgeschept en aan de kippen gegeven. Die hadden feest. Toen de boel de boel gelaten. Ow. Om toch nog 1 ding van mijn daadwerkelijke lijst af te kunnen vinken, heb ik de komkommers geplant. Yes. Toch nog iets gedaan. Alles aan de kant. Deuren op slot. Snel douchen en omkleden. Wat gebeurt daar? Kippen helemaal van slag. Als een idioot te keer. Balkondeur open en kijken.Waait de deur dicht! Ik zat vast op het balkon. Geen telefoon. Niemand in huis. Geen buren. Overkant van de sloot ‘buren’. Wachten tot iemand besluit te genieten van het mooie weer. Wachten. Nog meer wachten. Hey zie ik daar iemand? Afijn. Lang verhaal iets korter: iets met een ladder en doodeng sprongetje van balkon naar ladder om veilig beneden te komen. Nog steeds geen huissleutel, maar was in elk geval niet meer verbannen tot een balkon ettelijke meters van de begane grond. Ik zeg, het was een groot avontuur vandaag!Maar wel die stomme rotkomkommerd geplant 💪🏻💪🏻💪🏻
Geplaatst: 55 minuten geleden55 min Het gaat bij jou weer niet van het leien dakje. Gelukkig kon je het huis weer in.
Geplaatst: 45 minuten geleden45 min Tent uitgeruimd en alles uitgezet. Alle planten en pepers buiten gezet om af te harden in de schaduw.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.