Geplaatst: 15 uren geleden15 u Ik had gisterochtend in alle koelte mijn tomaten in de kas willen zetten. Maar ik moest naar de tandarts. Daarna stond de zon er al in. Dus gisteravond maar aan de gang. Man man man wat een hitte. Mijn hoofd was een prachtig voorbeeld voor planten. Rood als een tomaat was ik toen ik klaar was. Het was proppen, dus volgend jaar iets beter nadenken hoeveel soorten ik zaai. Ik bedacht net op tijd dat ik ook nog een plekje vrij moest laten voor de kousenband die ik net legde. Er moet ook nog wat van de tomaten buiten staan. En mijn Zwitserse reuzenpeulen staan in de grond.
Geplaatst: 13 uren geleden13 u 1 uur terug, hazeltje zei:mijn Zwitserse reuzenpeulen staan in de grond.Ik ben benieuwd hoe ze jou bevallen. Ik had ze vorig jaar maar vond ze draderig, brrr. Maar misschien heeft dat aan het weer gelegen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 13 uren geleden, Ikbeginbijmezelf zei:Prachtige bakken @Rookie !En @Mellie ook al gaat het over tegenslag, je schrijft zo leuk Ahahhaa ik heb om je opmerking gelachen 😆 in de tuin helaas wat minder. Ik heb voor 4 soorten tomaten elk 2 stuks een grafrede gehouden. Ook 2 komkommers hebben het loodje gelegd. Ik ben blij dat mijn moesmineurstemming anderen nog een glimlach kunnen bezorgen 😂Zijn het geen slakken, dan wel mieren. Zijn het geen mieren, dan zijn het katten. Zijn het geen katten. Dan zijn het duiven. Zijn het geen duiven, dan is het mijn eigen incompetentie. Met die laatste kan ik overigens het allerbeste overweg. Ik kan niet wachten totdat alle tomaten dieven beginnen te maken. Ga ik daar de kassen mee volproppen. Want het is wel echt heel zielig zo.Ik heb gisteren paar pepers in de grond gezet. Nog steeds niet af. Iets met heel heet. Druk. Moe. Water gegeven. Alle resterende plantjes deden een dansje van geluk. İk zag het gewoon. 💃🏼Kennelijk is dit helemaal niet geplaatst. Wilde een nieuw bericht plaatsen en kwam naar boven als bewaard. Was in een ander topic ook al zo. Heel irritant. dit is dus alweer van paar dagen terug. Vandaag wat opruimwerkzaamheden. Kleine pot met waterkers geleegd in een 2 x zo grote pot. Toen ik de pot optilde, voelde ik onder de rand, dus direct aan de bovenkant, iets glibberige. Tientallen slakken die zich daar verscholen! Alle potten snel gecontroleerd. Brrrr. Rillingen lopen weer over mijn rug van die glibberige rakkers. Na de grote kill de waterkers aangevuld met nieuwe potgrond. De wedstrijdbonen gingen in een grote pot ernaast. Hingen vrijwel direct slap. Meerdere keren water gegeven en veel slakkenkorrels gegeven in die hoek. Aardbeien geplukt en zelf opgegeten. Nog de vijgen gecontroleerd, maar nee. Vorig jaar kon ik in mei toch al echt vijgen uet eten… zit er nu niet in. ‘s avonds weer water gegeven. Kassen bekeken. Ik heb nog maar een paar tomaten over. Een paar maar! Zo veel moeite. Al dat werk. Ben daardoor best in mineurstemming, terwijl ik mezelf voorhoud dat het maar planten zijn en het niks uitmaakt. Maar ik ben er echt verdrietig over. Het maakt wel uit. Jank. Ik zag nog 5 lege plekken vandaag. Je zou denken dat ik alle slakken al heb uitgeroeid, maar ze blijven maar komen…. Ik heb dit jaar gewoon lege kassen… 🥺🥺🥺 niet normaal. Ik ga dit verdriet maar verwerken. Paar dagen terug kon ik er nog wel om lachen. En anders wel over mijn eigen dramatische geklaag erover. Maar dat zit er nu even niet in.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Vanochtend weer naar de tuin geweest, ik ging tegen 11 weg en zou om 15 uur terug zijn, maar vrouw had liever 14 uur want morgen krijgen we gasten en ze wilt het huis eerst weer tiptop netjes maken, want wellicht willen ze ook een rondleiding, ze zijn nog niet eerder in ons nieuwe huis geweest.Na de moestuin wilde ik nog boodschappen doen, en om dan om 14 uur thuis te komen had ik maar 1,5 uur voor de tuin.En zoals gewoonlijk in een klein dorp langs het water waar er maar 1 weg van oost naar west is, gaat de brug open. Al de 3e keer van de laatste 3 keer dat ik er geweest ben. 5 minuten vertraging. Wachten is niet mijn sterkste punt, al zou dat toch wel ontwikkeld moeten zijn want moestuiniers moeten meer wachten dan gewone mensen zonder moestuin...Eenmaal aangekomen kom ik een ouder stel tegen aan wie ik afgelopen winter enkele vijgenplanten heb gegeven. De man had ik de laatste keer nog gesproken, hij had nog iets van zijn vrouw voor me maar kon het toen niet vinden. Nu was zijn vrouw erbij, en ze gaf me een potje zelfgemaakte jam (aardbei, framboos en blauwe bes geloof ik).En na wat gepraat te hebben vroeg ze of ik ook ervaring had met enten. Ze had enkele jaren geleden een kwets gezaaid van een oud ras, maar daar kwamen alleen kleine vruchtjes uit voort. Ze durfde die niet te eten bang dat het misschien giftig zou zijn. En ze wist niet zeker of die vruchtjes appel of pruim/kwets zouden zijn. Ze vroeg of ik deze om wilde enten met gekende rassen.Vorig jaar kreeg ze dus voor het eerst vruchten van het nog jonge boompje, een jaar of 5 oud en ongeveer 2 meter hoog. Ik vertelde haar dat ze best een vrucht door kan snijden om te kijken of het pitfruit of een steenvrucht is.Toen naar mijn tuin eerst aardbeien plukken. Toch een yoghurt bak vol gekregen, al zijn sommigen toch aangevreten door pissebedden. En daarna patentkali aan de knoflook gegeven, en onkruid verwijderd en rond gekeken.Toen was het plots 12:45, de tijd om te vertrekken om boodschappen te doen. Maar veel had ik nog niet gedaan. Dus nog even wat planten gepoot, alleen de 3 stuks Mashua en de laatste 5 bergbasilicum die bijna helemaal verdroogd was. En alle potjes en de winterstekken water gegeven. Daarna slakkenkorrels gestrooid, want die slakken zie je niet maar de vreetsporen kun je niet missen!Daarna pioenrozen geknipt om mee te nemen voor in de vaas. En rozen geknipt om te drogen voor thee.Als laatste was ik van plan om de vlierbloesem te knippen, maar een medetuinder kwam langs om te vertellen dat hij 2 pawpaw boompjes heeft gekocht voor 7,50 per stuk en ook nog geënt! Hetzelfde formaat als de mijne van Eetbaargoed enkele jaren terug voor 45-50 euro!☠️Kreeg daarna een rondleiding door zijn tuin en na veel gepraat en gekeken te hebben, op naar de vlierbloesem. En pas rond 14:30 zat ik in de auto richting Waddinxveen. En in plaats van 14-15 uur thuis was ik er pas wat na 16 uur.Maar ik heb wel een bos pioenrozen, en enkele rozen in een drinkbeker. De andere rozen worden nog gedroogd, evenals een paar korenbloem uut de achtertuin. En de vlierbloesem staat in water te trekken. Een hele pan vol.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ha mooi verhaal! Ik ben dan wel benieuwd hoe je vrouw reageert als je twee uur later dan afgesproken thuis komt. Je hebt dan natuurlijk wel pioenrozen bij je💐.Die rozen, meng je die voor de thee met andere bloemen? Zijn het speciale rozen, geurende bijvoorbeeld? 1 uur geleden1 u aangepast door appelvrouw
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Cor heeft vanmorgen een heel stuk tuin dat langdurig onder zeil heeft gelegen omgewoeld, terwijl ik hier thuis bezig was. Vanmiddag zijn we even langs de Welkoop gereden voor grond en koemestkorrels, en meteen een pepermuntplantje en nog wat slazaad neegenomen. Wat ik dacht mijn pepermuntplant was, en wat volgens Google lens ook inderdaad pepermunt was, blijkt dat helemaal niet te zijn want het léék er niet eens op. Dit nieuwe plantje smaakt daadwerkelijk naar pepermunt. De mijne lijkt sprekend op wat in de Welkoop als ‘Zwitserse munt’ werd aangeboden, een internetsearch bevestigde het gelijk van Welkoop. Vanavond zijn we samen nog naar de moestuin geweest. Terwijl Cor zich druk maakte over het in elkaar zetten van de rozenbogen, heb ik de courgettes geplant. Daarna hebben we nog een (yoghurt)emmertje aardbeien geplukt, en een halve emmer verse kapucijners.Het begint er nu op te lijken. De tomaten zijn allemaal de grond in, de courgettes nu ook, een deel van de komkommers al (de kaskomkommers), en de rest staat in afwachting. Morgen verder.
Geplaatst: 17 minuten geleden17 min 1 uur terug, appelvrouw zei:Ha mooi verhaal! Ik ben dan wel benieuwd hoe je vrouw reageert als je twee uur later dan afgesproken thuis komt. Niks eigenlijk, ze is het wel gewend dat ik altijd te laat terug kom. Al vindt ze het natuurlijk niet zo leuk. Krijg ik de volgende keer te horen als ik weg wil gaan.1 uur terug, appelvrouw zei:Zijn het speciale rozen, geurende bijvoorbeeld?Ja klopt, geurende rozen.Ik heb niet naar de labels gekeken, maar in mijn email staat wel wat ik heb gekocht. En 1 ervan is de Auguste Louise. Andere 2 kijk ik nog wel.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.