Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Haagwinde dagje. Kilometers plant van gaas en struiken in hoeken en gaten getrokken. Wat een onplant vind ik het.

Ook nog een strook gras langs het gezamelijk pad met de strimmer weggehaald. Een bosmaaier zou fijner zijn, maar die heb ik niet en die van de vereniging is een paar jaar geleden gestolen.

Weer naar huis met courgettes, patisson, bonen en een bosje bloemen uet.

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Vandaag eindelijk gedaan waar ik bijna niet aan toe kom; ik heb 26 marcotteringen gemaakt, 21 in de vijgen, 1 in de geënte (stam)roos die ik eerder vergeten was, en 4 in een moerbei. Maar aangezien het een beetje einde seizoen is, er wat stekpoeder op gedaan om het wortelen wat te bespoedigen. En dan heb ik nog een flink aantal bollen over, sowieso 11 maat M en 10 maat L (nieuw gekocht) en ik zag dat ik ook nog een stuk of 10 L van een aantal jaar geleden had. Plus nog 90 melkpakken.. die kunnen denk ik wel naar het plastic afval toe... of voor gier wat ik ook nog niet gemaakt heb.

In totaal 4,5 uur bezig geweest, van 12:30 tot 17:00. Nou ja, laatste deel was praatje maken met de moestuin buurvrouw, en haar ook wat vijgen gegeven.

Verder nog water aan de potten, bakken en eerdere marcotteringen gegeven, want 8mm regen in de laatste 40 dagen is niet echt iets om over naar huis te schrijven (tenzij je van drama houdt). Vijgen en goudsbloemen geoogst, en tussendoor ook wat onkruid verwijderd. En dan vergeten de courgettes te oogsten. Dan maar ietsje groter.

Geplaatst:

Eem klein beetje gesnift door alle rotte perziken op de grond. Niet 1 meer aan de boom… ze zullen al een poosje rijp zijn geweest en niet een sukkel die dacht om ze te plukken. Doodzonde.

Alleen water gegeven en een kilo pf 6 vijgen geplukt. 4 laten vallen maar kon die niet terug vinden in de jungle… wel genoten van die eerste oogst. Blijft balen van de perziken.

IMG_2193.jpeg

De tomatenkas deed me een stapje naar achteren doen. De luffa heeft de kas overgenomen, maar kon zo snel niet 1 vrucht zien. Rotdingen…

Vandaag maar beter bekijken.

IMG_2194.jpeg

Geplaatst:

Gisteren water gegeven, paar composttomaten gedieft. Zagen er prachtig uit, maar knalgroen. De eerste rijpe tomaten geplukt. Dat ze überhaupt gerijpt zijn in die jungle. De luffa zit overal. Echt overal… beetje grappig, maar ook Bertje niet. De waterspinazie doet het waanzinnig. Eronder is het wel een meter hoog geworden. Beter dan in een bak. Gisteren nog wat komkommers, appels, frambozen geplukt en de grote vijgenboom. Die vijgen zijn 3, misschien wel 4 x groter dan Brown turkey. vraag me echt af welk ras het is.

Waarschuwing… heftige beschrijving!

Die Brown turkey vind ik altijd eruit zien als een uitgelebberde balzak. Eet toch minder lekker 😆 sorry als je dat beeld nu in je hoofd hebt. Misschien moet ik er een waarschuwing voor zetten zodat het niet voor de rest van je leven is verpest. Anyways. Kort dagje tuin. Vooral rustig aan was key.

Beetje onkruid. Beetje water. Beetje plukken. De dille in de kas had ik vorig jaar van 3 sprieten zo belachelijk veel dille. Metershoog was het en prachtig stevig. Nu had ik een zakje leeggegooid. Het groeit, maar daar is ook alles mee gezegd. Groeide ook postelein bij. Dat heb ik nog nooit gezaaid. Dus wel lollig dat dat aan is komen waaien. Gisteren van beiden door de salade gedaan.

Alle paksoi en sla die ik voor vertrek had gezaaid en mooi was opgekomen, was alles dood. De bakken waar ze in stonden, waren kei en kei hard… zelfs wanneer ik het typ, doet dat pijn… maar goed. Alle paksoi die tussen de tegels is opgekomen, voorzichtig losgetrokken en in de kletsnatte bakken met een scheutje voeding geplant. hopelijk schieten ze niet direct zaad. Ik haat tuinoppassen die er niks van snappen 😭😭😭

IMG_2241.jpeg

Hier ga ik me vandaag op storten… dit is de peperkas en de tomatenkas is nog erger 😆

IMG_2237.jpeg

Daar deed ik de deur open en floep, daar ging de luffa eruit. Heeft alles overgenomen.

IMG_2221.jpeg

IMG_2217.jpeg

Zelfs de druiven zijn supergoed dit jaar en hebben die overheersende cassissmaak niet. Paar trossen gegeten en hup, de kippen ook wat gegeven. Die worden altijd helemaal wild als ke bij de druiven staat. 😛

IMG_2209.jpeg

De enige nectarine van het jaar gezien. Zag er prachtig rijp uit. Smaakte heerlijk. Moest wel om de pissenbedden aan de onderkant heen 😳 maar moest en zou proeven hoe die smaakte. Smaakte uitstekend. IMG_2208.jpeg

Beter dan al deze perziken die niemand heeft geproefd…. Zo zonde. Hoe last je al dat fruit hangen denk ik dan. Zucht.

IMG_2202.jpeg

Dit was wel een heel leuke verrassing. Kijk eens wat een prachtige dahlia @appelvrouw dit is een heel andere dan die ik van je heb gehad, maar hij is toch echt welke ik van jou had gekregen in Gouda.

IMG_2199.jpeg

alleen een beetje -beetje!- overgroeid door de pompoen. De compostbak zijn iets naar achteren geschoven en uiteraard kwamen daar spontaan tomaten en pepers op. Die verteren nooit bij ons. Maar toen was er een beetje plek en ik heb er toen 2 zaden bij gedaan. 1 pompoen, 1 courgette. Ik dacht, mislukken kan altijd nog. Nou, de pompoen heeft er 7 pompoenen er aan hangen. Dat heb ik nog nooit gehad 😂😂😂 dus dat is dan wel de beste grap van dit moesseizoen.

IMG_2204.jpeg

Geplaatst:
3 uren geleden, Mellie zei:

Die Brown turkey vind ik altijd eruit zien als een uitgelebberde balzak. Eet toch minder lekker 😆 sorry als je dat beeld nu in je hoofd hebt. Misschien moet ik er een waarschuwing voor zetten zodat het niet voor de rest van je leven is verpest.

Te laat 🫣

Geplaatst:

Heerlijk verslag weer @Mellie . Thanks. En wat een weelde.

Geplaatst:

@Mellie ben je 2 keer op vakantie geweest? En tweede keer was niet de man de tuinoppasser?

Geplaatst:

@Mellie Het ziet er zó prachtig weelderig uit! Ik snap dat je her en der met de snoeischaar aan de slag wil, maar aan groeikracht geen gebrek! Welke pompoensoort heb je staan? Mooie vruchten en ook prachtig blad!

6 uren geleden, Mellie zei:

Die Brown turkey vind ik altijd eruit zien als een uitgelebberde balzak.

😂🤣😂 zo mogelijk nog ranziger dan een uitgelubberde. Ik heb nog buikpijn van het lachen. Nu weet ik zeker dat mijn onbekende soort ook een Brown Turkey is.

Geplaatst:

😅😅😅

Geplaatst:
6 uren geleden, Dahli zei:

@Mellie Welke pompoensoort heb je staan? Mooie vruchten en ook prachtig blad!

😂🤣😂 zo mogelijk nog ranziger dan een uitgelubberde.

Aaah het was nog vroeg he toen ik typte. Kreeg al kringetjes maar met alle slaapgebrek kon ik echt niet begrijpen wat de fout was. Ehm. Uitgelubberd dus. Iets beter dan gelebberd 😂😂😂😂

7 uren geleden, acpronk zei:

@Mellie ben je 2 keer op vakantie geweest? En tweede keer was niet de man de tuinoppasser?

Zucht… ja. Turkije was puur familie. Klein dorpje. Niks bijzonders. En ook nog eens eerder terug voor begrafenis. Daarna naar Thailand met andere oppassen. Broer die af en aan in huis zat met zijn vrouw. Soms zijn vrouw alleen die heel vaak Blj ons logeert omdat ze veel hier werkt en nog een vriendin wanneer ze er niet waren. Volle bak dus kortom. Maar Niemans met groene vingers. Of verstand../ want ik zou een rijpe perzik in een leeg huis nooit laten hangen. Of ander spul.

Anyways. Vandaag was mij. Tuindag zo bizar anders.

Zag boven de taxus een wilg groeien. Die rotsteuik was een heuse boom geworden en ik heb hem al meerdere keren weggezaagd. 3 x in totaal şn de afgelopen 11 jaar wanneer er ijs lag. Ik weet niet wat bij jullie de stand van zaken is, maar nul ijs hier. Moest dus heel gevaarlijk balanceren.

Lang verhaal kort: ik ben 8 u bezig geweest voor een taal waarvoor ik 1,5 u mee dacht bezig te zijn.

IMG_2264.jpeg

De voor

De na

IMG_2300.jpeg

En alle ellende er tussenin:

IMG_2270.jpeg

Hier moest ik langs om achter de taxushaag te komen. Daar moest dus eerst plaats gemaakt worden…

IMG_2275.jpeg

Stapje voor stapje kwam ik al snoeiend en loodzwaar kletsnat snoeiafval uit de sloot rapend, dichterbij die ellendige rotwilg.

IMG_2280.jpeg

IMG_2278.jpeg

Kadewand is officieel afgebroken. Een gilletje en nat been later, kon ik weer verder. Er kwam een buurman die ik vanwege de hoge taxus nooit eerder had gezien, kennis maken. Hij bood me zijn boot aan want dat was makkelijker. Het was heel verleidelijk. We hebben 5 min gekletst en nummers uitgewisseld. Die 5 min waren genoeg om te vermoeidheid te voelen. Ik kon de apparaten niet eens meer optillen. Ik was gesloopt. Toen moest ik nog opruimen. Alle kliko’s volgepropt en 1 illegale gevorderd die er stond met heel weinig. Rest van de takkenzooi ligt op het tuinhuisje. Te wachten tot een andere x dat niet elk vezeltje şn mijn lijf roept dat het genoeg is geweest 😬image.jpg

Ik vind het voor zo’n mega boom echt wel keurig wat er nog van over is. Had overigens ook een vlier geveld en de taxus dus van de slootkant geschoren. Het ‘kleine’ snoeiafval zit in de kliko’s. Dit is de takkenbende.

De foto’s van mijn armen en benen zal ik jullie besparen. Ik vermoed dat het over een week of 4 weer normaal eruit ziet. Mijn dochter riep heel boos ‘waarom ben jij elke x ala je in de tuin hebt gewerkt, verschrikkelijk gewond aan je lijf?’ Ze was best boos. Dat vond ik lief. Dit alles getypt in de tuin waar we naar de zonsverduistering hebben gekeken. Met een zelfgeknutselde camera obscura

IMG_2291.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.