Geplaatst: Zaterdag om 16:263 d 3 uren geleden, Mellie zei:Deze dahlia is favoriet van de hommels en bijen. Ze vechten erom 😆Dat snap ik! Wat is hij mooi 😍. Welke is dit @Mellie en hoe hoog worden ze?Ik mis ze ernstig dit jaar.
Geplaatst: Zaterdag om 17:173 d @Dahli fashion monger wordt wel paar meter hoog. Maar jaren ervoor toch wel een stuk lager. Liggen nu ook allemaal om overigens. Heb nog tomaten geplukt en gedoeft. Was helemaal vergeten dat de achterkant van de tomatenkas nog moet…. Liggen ze daar in het donker tussen al dat giga blad. Veel weggehaald. Maar er moet nog best wel wat gedaan worden. Wie weet morgen als het droog is.
Geplaatst: Zondag om 16:042 d Tomaten geplukt, gediefd en opgebonden, en onkruidmatjes er onder verwijderd. Gescholden omdat het lijkt alsof er beginnende phyto in zit. We gaan het zien. Verder de afgelopen dagen en ook nog vandaag besteed aan het fatsoeneren en weer opbinden van de courgettes en patissons, en de bladeren met meeldauw daarvan verwijderen. Nog eentje te gaan. Ook de klimcourgette opgebonden en drastisch gesnoeid vanwege de meeldauw. Hij geeft heerlijk veel opbrengst, maar wat een werk. Net zo’n bizar harde groeier als vorig jaar de vijgenbladpompoen! Ondertussen her en der onkruid verwijderd, en de restanten van de klimbonen in de compost fijngeknipt. Cor heeft een heel stuk eerder mislukte zaai en overgroeid veld geschoond, en de spontaan opgekomen spinazie (van vorig seizoen, nog vóór de knoflook) daarbij netjes laten staan, waarna ik spinazie heb bijgezaaid. Zo is niet alles tegelijk klaar, wel lekker omdat we het vooral door de roerbak gooien. Cor heeft ook nog op heel veel andere plekken onkruid verwijderd (na de vakantie nogal veel achterstallig onkruid!). En o ja nog wat bonen geoogst. Morgen verder.
Geplaatst: Zondag om 22:382 d Vandaag eindelijk de laatste jonge plantjes gesplitst en verpot, die ik bij het stekken per ongeluk samen in potjes had laten wortelen of zelfs een hele balkonbak vol (beginnersfoutje 😅). Na vorig weekend en dit weekend is de boel nu redelijk geordend met een hele hoop stekken/jonge planten die eigenlijk wel naar een ander huisje mogen om plaats te maken voor mijn apartere planten.Verder was het vandaag weer tijd voor een rondje tomatenvoeding. Her en der nog wat planten van oud blad ontdaan en natuurlijk wat lekkere vruchten gesnoept tussendoor.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Het tuinhuisje opgeruimd - ik kon werkelijk niets meer vinden. Dankbaar werk! Maar de hele ochtend zoet dus (inderdaad, maanden niet gedaan). Verder een lawine aan plantenpotjes en -schaaltjes her en der verzameld en mee naar huis genomen om schoon te maken. Het laatste stukje van de buitentomaten bijgewerkt en opgebonden. Cor kwam ook nog een uurtje en die heeft een stuk grond schoongemaakt en de paksoi die dubbel opgekomen was uitgeplant. Langzaam winnen we terrein.
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Mijn aardbeienplanten had ik dit jaar in emmers staan, en dat was geen succes. Te warm en te droog geweest en niet consequent water gegeven denk ik. Uitgedroogd en daarna verzopen zeg maar.Ik krijg als het goed is morgenavond 20 "sonata" aardbeiplantjes binnen per post, en ben nu een moestuinbak achterin mijn tuintje aan het spitten en onkruidvrij maken ervoor. Achteraan in mijn tuintje, omdat dit geen doordragers zijn en ik niet in de war wil raken met de andere aardbeien die wel doordragers zijn.De emmers met aardbeiplanten daarvan wil ik de nog bruikbare planten scheuren en meteen in een andere moestuinbak planten morgen. Helaas zijn dat wel 2 soorten door elkaar, met verplaatsen van de emmers ben ik niet erg consequent geweest met labels in de emmers te doen. Nouja als ze volgend jaar maar wel aardbeien geven !Jammer dat het alweer zo vroeg donker is!Ik had eigenlijk ook het tuinhuisje willen opruimen maar dat roep ik al maanden maar het komt er niet van. Er zijn ook alweer wat tomaatjes te oogsten maar ik hoop dat ik ze nog even kan laten hangen tot eind van de week want thuis kan ik het niet meer kwijt, het vriezertje in de schuur zit vol. Hopelijk kan ik dan a.s. weekend mijn elektrische tomatenpers weer tevoorschijn halen als ik een en ander heb opgespaard. Mijn potten die ik heb besteld zijn dan helaas nog niet binnen dus de passata moet dan maar weer worden ingevroren in bakjes. 4 uren geleden4 u aangepast door driepinter
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Iets later dan verwacht om 14:00 uur op de moestuin aangekomen, en 5,5 uur later weer huiswaarts. Vrouw en kinderen waren met vrienden mee, dus ik had nu meer tijd.Eerst een praatje gemaakt met mede tuinders die ik adgelopen winter een paar vijgen had gegeven. Zij hadden eerder een potje jam gegeven. Nu kreeg ik bonen en tomaten. En later ook een bakje frambozen, in ruil voor wat pitloze druiven. En.met de toezegging dat ze ook wel een stek kunnen krijgen van de druiven die ze lekker vinden.Van de pitloze druiven was de Canadice nog niet helemaal rijp, maar de Einset Seedless en Reliance al wel (wel vroeg, normaal in september).Dus die druiven geoogst. Plus ook enkele vijgen (nog een paar breba crop hoe-heet-sat-ene-ras-van-Nikki-ook-alweer en de eerste maincrop van Zaffiro). Ook wat goudsbloemen en groot kaasjeskruid om te drogen. En nog wat zaad van goudsbloemen en van de lindeboom van de buren aan de overkant van de sloot. Dat wordt een winterproject voor het voedselbos.En nog enkele frambozen waar de suzuki fruitvlieg hopelijk nog geen eitjes in heeft gelegd (wishful thinking) en een paar tomaatjes. Oh, en de vlierbessen ook geknipt en meegenomen. Voor sap. Druiven om te eten en voor sap.Oh, en vlak voor ik weg ging nog een berg bergbasilicum geknipt en meegenomen. Bladeren voor de pesto (en ook een deel drogen) en om stekken van te nemen. Maar de rozemarijn ben ik wel vergeten te knippen. En nog wel 27 marcotteringsbollen gevuld en gedaan. 1 maal roos, 11 josta, braam dacht ik 8 en zwarte bes (planten van Stan W) 5 dacht ik, maar dan ben ik er nog 2 vergeten.En daarnaast nog wat gesnoeid en een beetje onkruid. Gelukkig groeit dat nog niet zo hard.
Geplaatst: 58 minuten geleden58 min Oh ja, en de eerste 2 Red Devil appels. Eentjenlag al op de grond, en de andere liet los bij lichte aanraking. Nog 4 hangen er.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.