Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag gezaaid of geplant ? 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Dat is interessant! Ik ben gek op knolvenkel.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vanmiddag de pepers, paprika's en aubergine gezaaid.

Deze voor ons gezin:

20260127_143903.jpg

En deze voor mijn zusje:

20260127_155528.jpg

Geplaatst:

Rode uien ( langwerpig), bosui, prei en lathyrus gezaaid! 😊

Geplaatst:

De voorgekiemde doperwten in een zaaitray gezet. Alle erwten staan nu in de aarde voorgezaaid.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vandaag prei gezaaid voor de zomerprei (ouder zaad, dus afwachten wat er opkomt).

Verder de 24 voorgeweekte tuinbonen voorgezaaid. Ik hoop de zwarte bonen luis voor te zijn.

Lathyrus zaden liggen nu in water voor te weken. Dan kan ik die morgen voorzaaien.

Geplaatst:
21 minuten geleden, Gitta zei:

24 voorgeweekte tuinbonen voorgezaaid.

Wat fijn dat jij al kunt zaaien. Hier vriest het nog een week, nu is het spiegelglad. Ik loop niet eens naar de werkplaats. Ik heb ze wel staan, maar veel te vroeg gezaaid en ze in de werkplaats gezet. Maar ik vrees dat ik ze weg moet gooien.

Geplaatst:

Heb je de tuinbonen en erwten nog bij een raam kunnen zetten @Petrasmoestuin ?

aangepast door Gitta

Geplaatst:

Pepers en paprika's voorgezaaid. Ik dacht dat ik laat was, maar vorig jaar zaaide ik ze ook begin februari.

Geplaatst:
1 uur terug, Gitta zei:

bij een raam

Jawel, maar de wortels zijn al heel lang en ze vragen nu om meer aarde natuurlijk.

Geplaatst:

Vandaag de eerste prei (jaune du Poitou), krulpeterselie en koriander voorgezaaid 🌱

aangepast door groene

Geplaatst:

Eerste buitenzaaisel: spinazie Monstrueux de Viroflay. Gisterenavond had ik de zaden in de week gezet en zojuist gezaaid in de kweekbak. Man scheen bij met de zaklantaarn. Kap erop en klaar. De kweekbak staat heel beschut en pakt nu al best wat uurtjes zon als die schijnt. Het zal niet heel snel gaan maar wie weet.

Geplaatst:
Op 4-2-2026 om 17:39, Gitta zei:

tuinbonen en erwten

Kunnen zeker de eerste 8 dagen nog niet naar buiten. De sneeuw ligt er nog steeds op de bakken, alles bevroren en de komende dagen blijft het nog koud.

Geplaatst:

25 dagen geleden had ik een zoete aardappel in een hyacintenglas op water gezet, er gebeurde niets. Vandaag daarom maar op z’n kant in vochtige aarde gelegd. Misschien dat er nu wel wat gaat gebeuren.

IMG_9234.jpeg

Geplaatst:

Op aarde gaat het echt goed was mijn ervaring. Even een tip @Dahli Ik zie dat je hier een bakje hebt gebruikt waar het water niet kan weglopen via gaatjes, had ik vorig jaar ook gedaan. Er kan ook wel wat meer aarde in. Geef het niet te veel water, want het gaat anders heel gauw schimmelen. Had ik ook. Je kunt ook beter kleinere stukjes snijden en die in de aarde leggen, je krijgt dan heel veel plantjes en die plantjes kun je weer afknippen op een bepaalde hoogte en dan groeien ze verder, weer meer plantjes. Ik had vorig jaar heel veel plantjes van 1 aardappel.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Dank voor de tips @Petrasmoestuin ! Morgen doe ik direct wat meer potgrond in en ik zal uitkijken met water.

Nog nooit zoete aardappel geprobeerd, dus ik ga af op wat ik hier lees. Vooral het topic Handleiding zoete aardappel / bataat vind ik echt heel fijn. Ik wil dit jaar 1 grote kuip proberen, dus zo’n plantje of 4 is genoeg 😊. Eerst maar eens afwachten of er überhaupt iets gaat verschijnen 😉

Geplaatst:
1 minuut geleden, Dahli zei:

iets gaat verschijnen

Gaat nu echt lukken! Snijd het in kleinere stukken. Even mijn notities erbij gehaald en dit lukte inderdaad echt goed!

Als je veel stekjes wilt hebben, dan niet aftrekken maar op 2 bladeren afknippen, gewoon 2 blaadjes aan de knol laten en daarboven afknippen. Dan krijg je zijtakken, dat gaat sneller, dan nieuwe uitlopers vormen op de knol zelf.

Geplaatst:

Even een foto @Dahli

20250313_103122.jpg 20250409_105445.jpg

Geplaatst:

Zijn wel fotos van vorig jaar. Dit jaar neem ik alleen Covington plantjes, die komen rond half mei.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Zojuist wat paprika en pepers bijgezaaid, de eerder gezaaiden komen slecht op. Geen idee waarom, wel weer van die fijne rouwvliegjes! Morgen nog wat andere dingen zaaien!

Geplaatst:

Voor mij is het (voor)zaaien pas twee dagen geleden begonnen, heel voorzichtig.

20260206_151227.jpg

Alleen nog de moeilijke pepers (Chinense: Carolina reaper en Madame Jeanette).

(Links staat Kaapse zonnedauw: binnen overwinterend. Ze bloeien nu!)

De makkelijke pepers (Annuum) zijn pas eind februari aan de beurt, net zoals paprika. Tomaten pas eind maart. En dan nog zit ik vanaf begin mei met plantjes die te groot zijn voor binnenshuis.

Geplaatst:

Vandaag heb ik de black pearl peper-deno-kiemplantjes in de kweektray in de aarde gezet, het zijn nu al bijzondere plantjes.

Verder heb ik Choi sum gezaaid, bloeiende chinese kool. Dat kan nu al binnen, zonder warmtemat en kweeklamp op te kweken. En kan ruim voor de ijsheiligen naar buiten nadat de plantjes wat zijn afgehard. Een beetje vorst (tot -5) zou geen probleem moeten zijn. Groeit snel, dus ik denk oogstbaar voordat de koolwitjes in grote getale verschijnen. Ik werk niet met netten, dus dat zou fijn zijn. Ze komen naast de monstrueux-spinazie in één van mijn kweektafels.

En ik heb de zaden van de sugar snap Delikett te week gelegd. Morgen gaan er zo’n 60 de zaaitray in en vervolgens in de vensterbank van een koele slaapkamer.

aangepast door Dahli
Toevoeging

Geplaatst:

De sugar snap-zaden Delikett waren na 24 uur mooi geweekt en heb ik zojuist in de tray gezaaid. 60 stuks, het wordt straks een mooi rijtje hoop ik. Wat een fijne overzichtelijke zaden zijn dat toch. Er moest hier nog aarde overheen vanzelfsprekend, maar dan zie je niets meer 😊. Ze staan inmiddels in de slaapkamervensterbank naast de Choi Sum.

IMG_9239.jpeg

Geplaatst:

Vandaag heb ik de voorgeweekte lathyrus zaden gezaaid. Ze hebben er 2 dagen langer ingezeten dan de bedoeling was. Een deel had al een klein worteltje. Dus er gaat sowieso wat opkomen.

Geplaatst:

Sla, andijvie, knolselderij en basilicum gezaaid!

Geplaatst:

Zo jullie hadden zeker echt lenteweer? Wij kregen vooral mist en fris dat nodigde niet heel erg uit tot zaaien. Maar wel een slakkenrol met veldsla gezaaid. Een probeerseltje.

En wat zaden klaargelegd om binnenkort te zaaien o.a. de wonderboom.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.