Geplaatst: 1 januari1 Jan De eerste tomaten liggen in een zakje op de router. Sibirischer Zimmer Tomate en Zwergenwunder, van elk twee zaden. Om binnen op te kweken onder een lamp op een (zuid)vensterbank.Beide worden ongeveer 25 tot 30 cm hoog en zouden binnen 55 dagen een rijpe tomaat moeten kunnen produceren.Leek me een leuk experiment om de tijd te overbruggen tot begin/half maart, als de rest van de tomaten gezaaid gaat worden.Photone app meet op de deksel (± 20cm hoog) 18000 lux. 1 januari1 Jan aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 januari1 Jan Leuk projectje @woldistel ! 👍Dus die blijven op de zuidvensterbank tot ze rijp zijn om te plukken?
Geplaatst: 1 januari1 Jan Auteur Ja, dat is wel de bedoeling. Tegen die tijd is het daar op de vensterbanken wel een enorm gedrang omdat er dan inmiddels ook de peper- en paprikazaailingen bij moeten. Maar gaat elk jaar nog goed en anders gaan ze naar de noordvensterbanken met een beetje langer licht. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 januari2 Jan Auteur @redzebra "waaronder een aantal longkeepers (bewaartijd zou tot 6 maand gaan)" Ik ben heel benieuwd naar jouw bevindingen. Ik heb ooit Longkeeper (dat was ook de naam) tomaten van de Nieuwe Tuin gehad. Duurde hier een eeuwigheid voor er tomaten aan kwamen. 80 dagen is best lang en ik zal toen ook wel te laat begonnen zijn. Ik vond de paar tomaten die ik had ook niet veel beter smaken dan de harde bleke ballen uit de winkel. De rest van je aankoop bij Meraki seeds ziet er ook fijn uit. Micro Sun en Micro Mars 😃 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 2 januari2 Jan Ik ben ook benieuwd, ik had ze ook vooreerst ooit zien staan bij Nieuwe Tuin, maar zelf nog nooit geprobeerd. Ik zag er nu een heel deel beschikbaar zitten bij Meraki als nieuw voor 2026, qua smaak denk ik niet dat ze gaan tippen aan de zomertomaten en om zo lang te bewaren zullen ze wel een stevige structuur en harde schil hebben, maar je weet nooit en het is een andere manier van bewaren. Ik moet me nog wel wat inlezen, blijkbaar pluk je ze al dan niet geheel rijp. 2 januari2 Jan aangepast door redzebra
Geplaatst: Zaterdag om 18:085 d Heeft iemand weleens de Rosella Purple gehad? En zo ja, is hij echt zo goed als ze zeggen?
Geplaatst: Zaterdag om 18:455 d Zelf nog niet, hier vind je een ervaring van iemand in Nederland Rosella Purple - Diana's mooie moestuin, Op de foto's te zien enigszins barst gevoelig zelfs overdekt. "Is hij echt zo goed" moeilijk te zeggen, de smaak wordt enerzijds bepaald door de tomaat zelf maar ook door het seizoen en de omgeving. En ook , de ene Rosella purple is de andere niet, bij heirlooms of afgeleiden zoals die die dwarfs zitten er altijd verschillen in vanwaar je je zaden haalt, ook al zijn dit zaadvaste, variaties ontstaan. Dus regel is gewoon zelf proberen en aangeraden wordt over 3 jaar om echt een idee te krijgen, het ene jaar is het andere niet. Zaterdag om 19:025 d aangepast door redzebra
Geplaatst: Zondag om 15:474 d Auteur De in de deno gelegde zaadjes zijn inmiddels ontkiemd 😀 Maar ik heb ze nog maar even voor een dagje terug in hun bedjes gelegd, ze zijn nu nog wel erg fragiel. Dat is ook de reden dat ik normaal meestal gewoon in een zaaibakje met grond kweek. De zaailingen zijn dan gewoon al plantjes bij het eerste verplanten. Deze moet ik met behulp van leesbril en cocktailprikker uitplanten. Veel meer kans op brekende wortel of verprutst groeipunt o.i.d.Maar goed, voor maar 4 zaden moet het wel een keertje kunnen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Gisteren om 12:161 d Na de pepers en paprika's heb ik vandaag de tomaten uitgezocht die ik ga zaaien. Allemaal wat ouder zaad (2020/2021), dus even afwachten of de zaden het nog doen. En anders zaai ik wat anders. Ik ga begin maart zaaien, dan kan ik nog wat anders zaaien als iets niet opkomt. Çanakale tomaatPrimary colors tomaat Tomberry tomaat Chocolate cherry tomaat Aztek tomaat
Geplaatst: Gisteren om 12:371 d Ik heb altijd problemen met het voorzaaien van mijn tomaten ze zien er onder de groeilampen altijd verschrikkelijk uit. Geel en paars blad maar groeien wel goed en strekken ook niet dus licht krijgen ze genoeg. Ik kan er niet achter komen wat het probleem is. Een tekort aan voeding lijkt me sterk in net nieuwe dcm potgrond. En ze staan op warmte matten dus ze zijn ook niet te koud... Toch willen ze binnen niet lekker groeien. Dit jaar test ik met gezeefde compost uit eigen tuin. Alles groeit er als een tierelier in. Maar de tomaten zien er ziek uit. Zaad is overigens wel al jaren over datum weet niet of dat nog iets kan schelen... gisteren om 12:371 d aangepast door sygys
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Lijkt toch op een zekere stress, waardoor het plantje niet genoeg voeding kan opnemen (hoe zien de wortels eruit ?). De meeste tomaten (met uitzondering van een aantal onderstammen) hebben weinig problemen met kunstlicht, een gelijkaardig beeld zie ik hier alleen bij te weinig voeding of juist teveel, te droog, te nat met tussenposen waardoor ook soms geen voedel kan opgenomen worden. Te warme grond in verhouding tot omgeving, verwarming onderaan, kan dit in de hand werken, bodemverwarming gebruik ik hier alleen tijdens het kiemen. 21 uren geleden21 u aangepast door redzebra
Geplaatst: 21 uren geleden21 u Dit had ik ook bij mijn tomatenplantjes onder LED kweeklampen (ondanks de goede potgrond). Ik heb het kunnen verhelpen door extra vloeibare voeding te geven.Waarschijnlijk is de hoeveelheid Stickstof N erg belangrijk bij kweken onder led. (dat is om de een of andere reden in veel tomatenvoedingen niet)Ik gebruik van de Aldi: Gardenline Vloeibare meststof NPK 8, 5, 8 + 5 Zwaveltroxide + boor, ijzer, koper, mangaan, molydeen en zink.
Geplaatst: 20 uren geleden20 u 4 hours ago, sygys said:Geel en paars blad maar groeien wel goed en strekken ook niet dus licht krijgen ze genoeg. Ik kan er niet achter komen wat het probleem is.Had ik ook,maar niet bij alle soorten.Ik heb alles mooi groen gekregen met Oenosan op de bladeren te spuiten.
Geplaatst: 19 uren geleden19 u @Roland of dit nu specifiek is voor LEDS laat ik in het midden, ik vermoed dat het eerder gaat over meer umols die de plant ontvangt en zodoende ook meer bouwstoffen nodig heeft om zijn groei aan te houden, hier geef ik ook vrij snel extra voeding, de initiële hoeveelheid in de potgrond, ook al is het goede blijft beperkt in een klein potje.Die stikstof kan ik niet echt volgen, in verhouding bevat de meeste tomatenvoeding inderdaad wel minder stikstof en meer Kalium (vaak verhouding 1/2 )t.o.v. een algemene, maar ze is er wel en dit is omdat deze denk ik meer bedoeld is voor al wat grotere planten met vruchtvorming, voor initiële groei lijkt me jouw keuze inderdaad beter. Nu een gewone potgrond bevat ook een algemene voeding, dus verhouding stikstof moet daar normaal hoger liggen en kan voor die kleine plantjes nog niet het probleem zijn.Had jij de andere ook geprobeerd en toch nog beperkte groei en verkleuring en daarom de 8 5 8 verhouding ? Of was het opgelost omwille van extra vloeibare meststof. Zelf zie ik hier met de andere, hoewel minder ideaal niet echt dit probleem, gewoon extra voeding, welke ook helpt.Ik zie echter dat in tegenstelling tot stikstof soms phosphor ontbreekt of een pak minder is in specifieke tomatenvoeding wat naast Sulfur ook voor een verminderde groei en verkleurde bladeren kan zorgen. bv. DCM Bio,Stikstof: 4%Fosfor: 0%Kalium: 5%ook met die bleven de plantjes gewoon groeien (ik vermoed dat er genoeg oorspronkelijk aanwezig was in de potgrond), maar in kleiner potjes voor grotere planten niet vol te houden met alleen deze voeding denk ik 19 uren geleden19 u aangepast door redzebra
Geplaatst: 18 uren geleden18 u Mijn tomaten onder LED kweek wel onder extreme omstandigheden. Ik probeer zoveel mogelijk planten binnen zeer korte termijn een rijpe vrucht te laten geven voor de zaden oogst van een extra generatie in mijn kweekprojecten. (speed breeding).Ik zit op 2 generaties per jaar en zou naar 3 generaties kunnen. Zeker als de vruchten een beetje neusrot krijgen waardoor de vrucht een 2 weken eerder gaat rijpen.Ik heb de planten in P7 potjes staan, dus je snapt dat deze extreem dicht op elkaar staan en niet veel potgrond ter beschikking hebben.De planten hebben minimaal 40.000lux (par meting zou beter zijn, maar die app heb ik niet op mijn telefoon).Ik merk dat de zaailingen al na een week snakken naar extra voeding.Voor bloemvorming is de verhouding tussen licht en temperatuur heel belangrijk. Minder licht betekend dat je de plant met lagere temperaturen moet opkweken en dat deze dan langzamer groeit. Een nachttemperatuur van 5 tot 10K lager dan de dagtemperatuur werkt ook goed om bloemzetting te promoten. Te hoge temperaturen geeft gestrekte planten zonder bloemen, soms wordt zelfs het beginnend bloemtrosje afgestoten.De Aldi plantenvoeding heb ik indertijd gekozen omdat deze relatief goedkoop was en veel spoor elementen bevatte. Ik wist namelijk niet waarom mijn zaailingen onder LED zoveel tekorten vertoonde. Bij de Action heb ik speciale biologische tomatenvoeding aangeschaft waarin geen N in zat. Deze voeding was teleurstellend, ook zodra de vruchten gezet waren.Doordat de Aldi voeding goed werkte ben ik niet meer omgeschakeld naar andere voeding.
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Volwassen tomaten in P7 dat is al bijna substraat teelt 😁, dan heb je zeker een completere voeding met alle spoor elementen nodig. Ik denk dat ik iets op de helft zit qua verlichting, +/- 20/19 graden overdag (iets hoger vlak onder de lampen) 18/17 s'nachts, geen last met bloem/vruchtvorming, zowel micro's als de grotere, ik gebruik wel 3 tot 5 liter potten voor de grotere planten / p11 voor de kleinste.Ben je zeker van die stikstof ? Degene die ik terugvind van de action is hetzelfde als die van DCM NK geen P. Phosphor is nodig voor verschillende processen in de plant, geen of te weinig bij jonge planten geeft ook slechte groei met kleine spitsige opstaande bladeren.Is het deze ? edit: hoe dan ook het ontbreken van 1 van de basiselementen hetzij N of P, kan niet tot goede resultaten leiden, dit is eerder bedoeld als bijvoeding. 15 uren geleden15 u aangepast door redzebra
Geplaatst: 14 uren geleden14 u @Roland Roland kunt je wat meer zeggen over u kweekproject ? Als dit voor een kruising stabiel te maken begrijp ik dat je een bepaald aantal generaties nodig heb . Maar door deze in record tempo op te kweken onder extreme omstandigheden is het dan nog mogelijk om de planten te beoordelen? Hoe je schrijft neusrot heeft het voordeel dat je sneller zaden heb , maar door steeds de zaden te gebruiken van tomaten met neusrot krijg je uiteindelijk niet tomaten die gevoelig zijn voor neusrot ?
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Denk dat we ook moeten kijken naar de verschillende soorten stikstof wat je geeft.Die van redzebra met de organische meststof, moet eerst worden omgezet door bactieren in de bodem voordat deze opgenomen kan worden door de wortels. Het zelfde geld voor potgrond wat door bactieren in de bodem omgezet wordt in opneembare stikstof.Kan me daarbij voorstellen als je plant hard groeit, de bactieren het omzetten van de potgrond in opneembare stikstof een stuk trager is.De Gardenline Vloeibare meststof, heeft volgens mij stikstof nitraat, wat direct door wortels opneembaar is. Waardoor als je daarmee bijmest de wortels het direct kunnen opnemen. Dus een verschil tussen langzaamafgevende meststof en snelwerkende meststof.Ben een keer bezig geweest met het noteren van alle mestoffen in alle verschillende mogelijke elementen (niet afgemaakt).Hieronder een deel gekopierd over de stikstof.Op verschillende labels vind je de volgende benamingen: stikstof nitraat, stikstof ammonium, ammoniumstikstof, stikstof ureum en ureumstikstof. We hebben dus verschillende soorten stikstoffen, en tevens worden verschillende benamingen voor het zelfde bedoelt.We het hier dus over 3 verschillende soorten stikstof, de werking en opname is bij elk verschillend. Stikstof nitraatVerlaagd PH-, Direct opneembaar + kost 20/25% van fotosynthese om het om te zetten. Veel grote groei, alle nitrate word opgebrand door de plant ongeacht of deze het nodig heeft of niet.Stikstof Ammonium Verhoogd PH+, Moet door bacteriën worden omgezet, in stikstofnitrateStikstof Ureum Neutrale PH, Moet door bacteriën worden omgezet, in Ammoniumstikstof
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.