Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik moet mijn tomatenplanten gaan voorzaaien. Vorig jaar heb ik een hele goede oogst gehad, en er ligt nog steeds tomatensaus in de vriezer en in inmaakpotten. Dit jaar wil ik iets minder tomaten en wat meer variatie. Mijn kasje heeft schuine wanden en ik had bedacht om op de lage gedeeltes peper-en paprikaplanten neer te zetten , en op de hoge gedeeltes tomaten neer te zetten die ik dan langs touwen omhoog wil laten klimmen net als vorig jaar. Daarnaast wil ik 1 moestuinbak opofferen voor tomaten, zodat ik buiten ook een stuk of 6 planten heb.

Nu had ik een zakje zaad gekocht van de "iris" romatomaat bij Vreeken. Ik ging ervanuit dat het klimtomaten waren net als mijn san marzano en romanova saustomaten vorig jaar. Echter, op het zakje staat (op de website niet) dat het struiktomaten zijn, en je hoeft ze ook niet te dieven.

Is iemand bekend met deze varieteit tomaten ?

Worden ze heel erg struikerig, en hoe hoog worden ze dan? De ruimte in mijn kasje is heel erg beperkt , en ik wil ook nog meloenen proberen en komkommers.

Kan ik deze tomaat toch beter buiten kweken ivm de ruimte ie ze innemen? ( op het zakje staat weer "geef ze een ereplekje in je kas of tunnel", en bij ons zitten er ook Italianen op de moestuin die altijd klagen dat het Nederlandse klimaat niet geschikt is voor hun favoriete tomaten)

Graag jullie ervaringen.

20260315_103259.jpg

20260315_103310.jpg

aangepast door driepinter

Geplaatst:

De roma tomaat komt oorspronkelijk uit Amerika uit o.a. een kruising van San Marzano een stamtomaat. Men heeft er specifiek een gedetermineerde struiktomaat van gemaakt om gemakkelijk industrieel te oogsten op open velden. Eigenlijk niet zo ideaal dus voor in een tunnel of serre, niet alleen omwille dat je meer kostbare plaats nodig hebt, maar ook omdat je een pak minder luchtcirculatie krijgt als je deze volledig als struik laat uitgroeien en dus ook meer kans op ziekten in een gesloten ruimte. Het gaat wel, maar je houdt de struik dan best open zodat er genoeg luchtcirculatie is. De roma tomaat is dan in Europa ook opnieuw gekruist met andere, zodat er nu ook roma indeterminate of stamtomaten zijn, geschikter voor een serre.

De uitleg op het pakje vind ik best raar. De "iris" tomaat die Klaus Laitenberger uit Ierland naar zijn moeder heeft vernoemd is geen roma struik, maar een gewone stam tomaat. Hier vind je uitleg door hemzelf.

"tomato – Iris requires a very fertile soil. Just imagine a full sized tomato plant – well over two metres tall and all the hundreds of fruits it produces"

Green Vegetable Seeds
No image preview

Tomato - Iris - www.greenvegetableseeds.com - own variety

Tomato - Iris - one of the best flavoured tomato varieties. Sweet and delicately flavoured. It has perfectly shaped large oval fruits.

Geplaatst:

Bedankt @redzebra , het is inderdaad raar. En op die link hebben ze het over " It performs perfectly in a polytunnel or greenhouse". En ze hebben het over een langwerpige vleestomaat en daar kun je ongetwijfeld ook saus van maken, maar de tomaten op de foto in die link zijn dan weer niet langwerpig.

Als ik jouw verhaal hoor moet ik ze dan maar het liefst buitenzetten. Als mijn kas wat groter zou zijn zou ik het zowel binnen als buiten proberen, maar ik voorzie een ruimtetekort. Ik ga maar ff snel wat nieuwe saustomaten bestellen voor in de kas

Geplaatst:

Mmm, ik weet niet wat ik er van moet denken, de foto's en de vruchten zijn inderdaad geheel anders. Klaus zegt ook dat je ze moet dieven. Ik heb de indruk dat het niet over dezelfde tomaat gaat. Ik moet helaas je Italianen een beetje gelijk geven, als je de originele roma struiktomaten buiten wil telen moet je al wat geluk hebben met het weer.

Geplaatst:

Aansluitend aan dit onderwerp over buitenteelt. Het is hier nog niet voorbijgekomen, @Roland heeft een eerste zaadvaste tomaat gecreëerd met resistentie tegen phytophthora. Korafortis

Geplaatst:

Wellicht is het een idee om de Iris struiktomaat dan in aardappelkweekzakken te zetten buiten naast de kas, dan kan ik ze eventueel nog binnen zetten bij dreigend rotweer mits ze nog niet al te groot zijn.

En dan nog een vraag, Ik wil dit jaar weer proberen wat tomatenplantjes te enten. Bepaalde F1 rassen , zoals die Korafortis die je aanhaalt zijn dus al zodanig veredeld dat ze (beter) bestand zijn tegen phytophtera, Betekent dat ook dat je het enten beter kunt beperken tot de Heirloom varianten ? Of maakt dat helemaal niet uit en heb je nog steeds een wezenlijk verschil (niet met ziektes, maar bijv in groeikracht) ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.