Geplaatst: 30 januari30 Jan Allen, ik wil weer voorjaarsprei gaan kweken, meestal begin ik in eind februari begin maart, zodra het niet echt meer winter is. Maar op de meeste zakjes en op wel op websites zie je staan, dat je ook al wel in januari kan beginnen. Die is bijna om.Ik heb een kasje buiten staan, maar daar is het hooguit 1 graad warmer dan buiten. Als ik nu buiten zaai met de huidige kou, komen ze volgens mij niet echt snel op. Kan ik ze binnen starten, tot de sprietjes uit komen en dan naar de kas verplaatsen? Gaat dat goed met eventuele nachtvorst enzo?Hier binnen kan ik ze wel voor een koud raam maar het zal altijd ongeveer 17 graden in de kamer blijven, tegen het raam aan voelt het wel altijd wat kouder natuurlijk. Onkruidmanager 1.0
Geplaatst: 30 januari30 Jan Auteur klopt had ik al gezien maar ook die laatste vraag is een beetje als deze Onkruidmanager 1.0
Geplaatst: 28 februari28 Feb Ik zaai altijd binnen voor.De eerste paar dagen even op een warmtematje en zodra ze boven de grond komen, gaat het matje uit.Gaat elk jaar prima.Ik ga strakjes weer een tray inzaaien.
Geplaatst: 28 februari28 Feb Ik heb ze eind januari binnen voorgezaaid. Zonder warmte, alleen de temperatuur in de huiskamer. Met een week waren ze boven, toen in de tuinkamer gezet. Sinds vorige week woensdag staan ze buiten. Ze doen het prima. Was de eerste keer voor mij en vooral gewoon op gevoel gehandeld (wel gekeken naar het weer natuurlijk). Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 28 februari28 Feb Heb je ze ook nog geknipt @Gitta ?Of heb je ze gewoon laten groeien?Ik knip ze eigenlijk altijd, omdat ik denk, dat ze dan dikker groeien in plaats van de hoogte in.Maar ik weet nog steeds niet of dat ook echt zo is.Dat is dan weer mijn gevoel, niet gestaafd door enige kennis...
Geplaatst: 28 februari28 Feb Ik had vorig jaar prei voorgezaaid maar nooit meer aan toe gekomen. Ze staan opgepropt in een bakje, maar hebben de winter overleefd. Ik ga ze denk ik maar gewoon uitplanten… * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 28 februari28 Feb 7 uren geleden, Rookie zei:Heb je ze ook nog geknipt @Gitta ?Nog niet gedaan. Zal ik morgen eens gaan doen. Wie weet helpt het inderdaad om dikker te worden. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 28 februari28 Feb Bij mij hielp het niet @Gitta Ik had ze ook te veel bij elkaar staan en later overgedaan en maar een aantal dunne preien overgehouden. Maar ik heb herfstprei.
Geplaatst: 1 maart1 Ma Ik ga echt voor de zomerprei. Anders de vakken te lang gevuld. Ik heb niet zoveel ruimte als jij. Dus vandaar. Zomerprei blijft ook dunner, dus ik verwacht geen dikke prei. Ei waar ben je? Of heb ik je al gevonden?
Geplaatst: 1 maart1 Ma Was ook niet de bedoeling. Volgend seizoen maar eens zomerprei proberen @Gitta
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.